Bona literatura negra
El llibre del cementiri
Neil Gaiman. Traducci¨®: Josefina Caball.
Il¡¤lustracions: Chris Riddell
Estrella Polar
303 p¨¤gines. 17 euros
Entre d'altres coses, Harry Potter provoc¨¤ que el g¨¨nere fant¨¤stic es fes amo i senyor dels aparadors i dels gustos lectors d'infants, joves i adults, i tamb¨¦, que d'aquest se n'exprim¨ªs gaireb¨¦ tot el suc. D'un temps cap aqu¨ª, el g¨¨nere fant¨¤stic est¨¤ essent rellevat per un fenomen que tenyeix les cobertes del llibre i els racons juvenils de les llibreries del color negre de la mort. ?s una literatura que gira al voltant d'aquest eix tem¨¤tic, i ho porta a terme a trav¨¦s de diversos g¨¨neres, encara que el realista ¨¦s el predominant. Alguns exemples: la s¨¨rie Crepuscle d'Stephanie Meyer (Alfaguara), amb els vampirs que envaeixen la quotidianitat d'uns adolescents; la darrera obra de Care Santos, Bel: amor m¨¦s enll¨¤ de la mort (Cru?lla), en la qual una noia vol esbrinar les causes de la seva pr¨°pia mort; Maneres de viure per sempre , de Sally Nicholls (Cru?lla)... I d'altres que barregen realitat i fantasia, com ara Ghostgirl de Tonya Hurley; o Els jocs de la fam , de Suzanne Collins, ambd¨®s editats per Estrella Polar.
Dins d'aquest darrer corrent, hi podr¨ªem incloure el Llibre del cementiri , que suposa el retorn de Neil Gaiman a la narrativa infantil i juvenil, despr¨¦s del fam¨®s Coraline . Gaiman ¨¦s un autor brit¨¤nic, aclamat per c¨°mics com The Sandmam i per diversos reculls de relats breus. Per El llibre del cementiri ha rebut el premi Hugo i la Newbery Medal, el m¨¦s prestigi¨®s de la literatura infantil als Estats Units, i ja t¨¦ una imminent adaptaci¨® al cinema. En angl¨¨s, se n'han editat dues versions: una adre?ada al p¨²blic adult, amb il¡¤lustracions de Dave Mckean, inseparable col¡¤laborador; i una altra, adre?ada als infants, que ¨¦s la versi¨® que s'ha tradu?t al catal¨¤ i castell¨¤ (Roca), amb il¡¤lustracions de Chris Riddell -un dels grans il¡¤lustradors anglesos del moment, autor de la s¨¨rie de novel¡¤la gr¨¤fica protagonitzada per Ottolina (Cru?lla).
El Llibre del cementiri se'l pot vincular a diverses fonts, com ara el m¨®n g¨°tic i fantasmag¨°ric d'algunes de les pel¡¤l¨ªcules emblem¨¤tiques de Tim Burton; o b¨¦, amb El llibre de la selva , de Rudyard Kipling, no nom¨¦s perqu¨¨ els paral¡¤lelismes s¨®n evidents sin¨® perqu¨¨, en els agra?ments, l'autor el destaca com un referent clar.
El llibre del cementiri t¨¦ un inici frapant, en el qual un assass¨ª aniquila gaireb¨¦ una fam¨ªlia sencera. El m¨¦s petit de tots per¨°, i de manera casual, s'escapa a quatre grapes i va a parar al cementiri. Aqu¨ª, en aquesta misteriosa selva, i a difer¨¨ncia de l'obra de Kipling, s¨®n els esperits, les ¨¤nimes i altres criatures les que acolliran el nad¨® i el protegiran de l'amena?a permanent de mort que penja sobre el seu cap.
Ning¨² -aix¨ª ¨¦s com els esperits bategen el protagonista- viu nombroses aventures, dins i fora del cementiri, que el van vinculant cada vegada m¨¦s als seus protectors i el van acostant tamb¨¦ al m¨®n exterior, amb una galeria de personatges i una geografia vertaderament rica i variada. L'autor ¨¦s un orfebre en la descripci¨® minuciosa d'espais i persones, tot creant l'atmosfera adequada i fent-la arribar a la fibra del lector, i en l'art de teixir els fils de les diverses hist¨°ries que s'entrecreuen amb la hist¨°ria principal.
Gaiman torna a demostrar tamb¨¦ que ¨¦s un expert en mantenir l'equilibri damunt les fronteres que separen dos mons. A Coraline , ho feia amb el pla real de la protagonista i el fant¨¤stic de l'altre costat de la porta. I a El llibre del cementiri juga de forma h¨¤bil a traspassar constantment la l¨ªnia que separa la selva pl¨¤cida dels morts de la perversa jungla dels vius.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.