"En aquest gremi, afloren les enveges"
Despr¨¦s d'una llarga traject¨°ria a la primera divisi¨® del m¨®n de l'art espanyol, on vol seguir amb exposicions com la que inaugura la setmana que ve dedicada a Joan Gris, la galeria Barbi¨¦ ha viscut el seu annus horribilis. Al novembre passat, Feriarte, la fira madrilenya d'antiguitats, va rebutjar set de les vuit obres de l'avantguarda russa que hi volia exhibir. El fet va ser el detonant d'una reacci¨® en cadena. Unes 70 galeries amena?aren amb retirar-se d'Arco si l'organitzaci¨® admitia Barbi¨¦ i tres altres galeries. Malgrat que el nucli del problema era la inger¨¨ncia d'Ifema, que va privar el comit¨¨ de galeristes de les seves prerrogatives decisionals, Barbi¨¦ es va trobar a l'ull de l'hurac¨¤. El galerista va amena?ar amb demandes, que, diu, es concretaran abans de la fi d'aquest mes. Ara explica la seva posici¨®.
Pregunta. Vost¨¨ ha afirmat que William Cole, l'especialista que va rebutjar les seves obres, no ¨¦s expert en avantguarda russa. Per qu¨¨ no va rec¨®rrer a l'organitzaci¨® de Feriarte el seu nomenament?
Resposta. Obligats per contracte amb la fira a respectar la decisi¨® del comit¨¨, vam pensar solucionar el greuge en una acci¨® legal posterior contra Cole, que fou nomenat per les pressions de Daniel Cardani, encara que no hagu¨¦s escrit res sobre avantguarda russa.
P. Se suposa que un comit¨¨ de selecci¨® ha d'actuar davant de qualsevol dubte en defensa del client i del mercat mateix. No creu que seria in¨²til si treball¨¦s sota l'amena?a de ser demandat per fer la seva tasca?
R. S¨ª, per¨° tamb¨¦ s'han de verificar els coneixements acad¨¨mics de cadascun dels seus membres. Abans de final de mes emprendrem accions legals contra Cole, tamb¨¦ per indiscreci¨®, ja que les resolucions internes d'un comit¨¨ han de ser confidencials. A m¨¦s, Cole va consultar l'historiador Andrei Nakov que, com a persona aliena al comit¨¨, no va poder examinar les obres i va fonamentar el seu dictamen nom¨¦s en base a la documentaci¨®. Encara que Nakov es considera titular del dret moral sobre l'obra d'Exter, un tribunal d'Orleans, a Fran?a, va desestimar que ell en fos titular i no li va permetre personar-se com a acusaci¨® particular en un proc¨¦s per falsificaci¨® d'obres.
P. Assegura que t¨¦ les proves d'autenticitat de les obres, quines creu que s¨®n m¨¦s concloents?
R. Totes ho s¨®n. Cada obra est¨¤ expertisada, documentada i certificada i s'acompanya d'an¨¤lisis cient¨ªfiques de pigments. L'associaci¨® Incorm, integrada per m¨¦s de 20 experts en art rus, ha redactat una carta firmada per la presidenta, Patricia Railing, on d¨®na suport a les obres que vaig exposar a Feriarte i condemna Cole pel seu coneixement nul del tema. Potser haurien de ser alguns dels seus membres, o tots, els qui valoressin les obres de Feriarte. Incorm est¨¤ disposat a publicar al seu web el meu quadre d'Exter com un exemple mod¨¨lic. A m¨¦s, quatre de les obres rebutjades es van exposar a la prestigiosa fira Art Basel i a la mostra La Russie ¨¤ l'Avant-garde, 1900-1935, organitzada pel Museu de Belles Arts de Brussel.les al 2005.
P. Al 2006 el Ministeri de Cultura rus va prohibir expedir certificats a les institucions estatals, a causa del gran descontrol i a l'intercanvi d'acusacions entre els experts. Quan parlem d'avantguarda russa, molts museus no adquireixen obres sense documentaci¨® de l'¨¨poca. La documentaci¨® m¨¦s antiga que t¨¦, de quin any ¨¦s?
R. Hem confirmat que el quadre d'Exter va pert¨¤nyer al dramaturg Alexander Tairov durant els anys 50 i 60. Quan va morir, va passar a la seva dona, l'actriu Alice Koonen, a casa de la qual l'expert Georgy Kovalenko esmenta haver-hi vist el quadre fa com a m¨ªnim 20 anys.
P. Fa uns anys va tenir un problema amb relaci¨® a l'atribuci¨® d'una obra de Tanguy...
R. El certificat d'autenticitat d'aquella obra va ser expedit el 5 de mar? del 2004 per la Fundaci¨® Matisse de Nova York. Vaig vendre l'obra a una col.leccionista madrilenya a Feriarte, al novembre del 2004, quan el document d'autenticitat era del tot vigent. L'any 2007, quan va tenir lloc l'exposici¨® de Tanguy al MNAC, el comit¨¨ va desestimar-ne l'autenticitat i nosaltres, seguint els nostres principis de professionalitat, vam tornar a la col.leccionista l'import de la venda, encara que legalment no hi est¨¤vem obligats.
P. A qu¨¨ es deu l'actitud del gremi? Les galeries no li van donar suport...
R. No crec que hagi fet relliscades volunt¨¤ries sin¨® experi¨¨ncies inc¨°modes totalment alienes a la meva ¨¨tica professional i voluntat. ?s un gremi en qu¨¨ els individualismes i les enveges s¨®n el que m¨¦s aflora, sobretot cap a una galeria amb m¨¦s de 30 anys d'activitat i una envejada cartera de clients, que ens han donat un suport total. Hi ha galeristes-competidors que continuen pensant que els col.leccionistes s¨®n una ¨¤rea privada. Jo defenso el treball honest, dur i la compet¨¨ncia lleial.
39 anys de traject¨°ria
Manuel Barbi¨¦ Nogaret t¨¦ 36 anys. Des del 1998 codirigeix la galeria, fundada pel seu pare el 1971, al carrer Consell de Cent de Barcelona. Fa tres anys que ocupa un pis de l'edifici modernista, situat al Passeig de Gr¨¤cia, 66.
Sota la seva direcci¨®, la galeria s'ha especialitzat en avantguardes hist¨°riques, amb especial atenci¨® als surrealistes, suprematistes i cubistes, i tamb¨¦ als espanyols del principi del segle XX.
Entre les exposicions m¨¦s rellevants, moltes sota el comissariat de la cr¨ªtica Victoria Combal¨ªa, destaquen les monogr¨¤fi-ques dedicades a Alexandra Exter i Liubov Popova, Sonia i Robert Delaunay, Lee Miller i el foto collage europeu als anys trenta.
La setmana vinent inaugura una important retrospectiva de Juan Gris amb m¨¦s de 20 obres originals de l'artista cubista.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.