De Vallfogona a Miami
Resulta que el distanciament ir¨°nic que pren el Rector de Vallfogona amb una cosa tan bio?l¨°gicament commovedora com ¨¦s la maternitat ¨¦s molt pertinent per parlar d¡¯aquesta moda de fer els fills en ventres de lloguer
Hi ha un sonet de Francesc Vicent Garcia, el Rector de Vallfogona, que, per explicar la sorprenent meravella de la diversitat entre els humans, de com n¡¯hi ha que som ¡°cardots¡± i n¡¯hi ha que s¨®n ¡°rams de satalia¡±, es remunta al llibre del G¨¨nesi, a les Generacions de No¨¨ i a la repoblaci¨® de la terra que, despr¨¦s del diluvi, van dur a terme els tres fills del patriarca: Sem, Cam i J¨¤fet.
Segons la tradici¨® derivada de la Taula de les Nacions b¨ªblica, Sem fou el pare dels semites (¨¤rabs, hebreus et al...
Hi ha un sonet de Francesc Vicent Garcia, el Rector de Vallfogona, que, per explicar la sorprenent meravella de la diversitat entre els humans, de com n¡¯hi ha que som ¡°cardots¡± i n¡¯hi ha que s¨®n ¡°rams de satalia¡±, es remunta al llibre del G¨¨nesi, a les Generacions de No¨¨ i a la repoblaci¨® de la terra que, despr¨¦s del diluvi, van dur a terme els tres fills del patriarca: Sem, Cam i J¨¤fet.
Segons la tradici¨® derivada de la Taula de les Nacions b¨ªblica, Sem fou el pare dels semites (¨¤rabs, hebreus et al.) i, en general, dels pobles asi¨¤tics; Cam fou l¡¯avantpassat de Cuix, Egipte i Put, ¨¦s a dir, de la poblaci¨® africana; i J¨¤fet i els seus descendents foren els pobladors d¡¯Europa. Amb aquestes l¨ªnies success¨°ries, s¡¯assentava i agermanava la genealogia de tot el m¨®n conegut en l¡¯antiguitat.
D¡¯acord amb aquesta f¨®rmula etnol¨°gica, el sonet vallfogon¨ª segueix la branca de T¨²bal, el fill de J¨¤fet que s¡¯encarreg¨¤ de poblar la pen¨ªnsula Ib¨¨rica, i lliga la sang de No¨¨ amb la dels nostres antecessors. A partir d¡¯aqu¨ª, si hom vol seguir la mitologia, pot empalmar-ho amb el cant primer de L¡¯Atl¨¤ntida de Jacint Verdaguer, on apareixen Pirene, filla de T¨²bal, el gegant Geri¨®, H¨¨rcules i l¡¯incendi dels Pirineus. Per¨° no cal que anem tan lluny.
Per fer-se entendre amb aquesta ingent prog¨¨nie i la quantitat d¡¯humans nascuts de cada mare, el Rector de Vallfogona inventa una paraula: ventricultura. Aix¨ª doncs, de la capacitat de gestar i parir (de generar parents), Garcia en vindria a dir ¡°el cultiu del ventre¡±, entenent que ventre vol dir les entranyes, l¡¯¨²ter: el claustre matern.
La paraula ventricultura ¨¦s un h¨¤pax, un mot que nom¨¦s est¨¤ documentat en un exemple ¡ªel sonet vallfogonesc¡ª. Amb una colla d¡¯amics, tenim l¡¯obsessi¨® de donar nova vida als h¨¤paxs que trobem perqu¨¨ deixin de ser-ho i es converteixin en neologismes ¨²tils. Hi ha casos en qu¨¨ un h¨¤pax no ¨¦s dif¨ªcil de posar en circulaci¨® perqu¨¨, directament, no se¡¯n sap el significat concret i, per tant, es pot utilitzar lliurement sense manies, com les famoses ¡°marquineldes resignades¡± de Merc¨¨ Rodoreda. La gr¨¤cia, per¨°, de la ventricultura vallfogonina rau en el fet que pot ser molt efica? avui en dia.
Resulta que aquest distanciament ir¨°nic que pren amb una cosa tan bio?l¨°gicament commovedora com ¨¦s la maternitat, agafant-la en un sentit hiperb¨°licament industrial de produir una nova humanitat a cabassades, ¨¦s molt pertinent per parlar d¡¯aquesta moda de fer els fills en ventres de lloguer, aquesta actitud de prendre¡¯s l¡¯embar¨¤s com una mera ocupaci¨® temporal sense vincles afectius. La dona que es troba en la situaci¨® d¡¯haver d¡¯oferir el seu sistema reproductiu per gestar els fills d¡¯altri podria rebre el t¨ªtol de ¡°ventricultora¡±. Aix¨ª, els titulars de la premsa groga podrien clamorejar: ¡°La gestaci¨® subrogada ¨¦s una ventricultura liberal¡± o ¡°Coneix amb nosaltres la ventricultora de la filla-neta d¡¯Ana Obreg¨®n¡±. I a veure qui diu que no vivim en una ¨¨poca barroca!