25 d¡¯abril, It¨¤lia i el pa¨ªs que no va arribar a ser

La literatura i el cinema que expliquen la guerra, el feixisme i l¡¯esperan?a d¡¯un futur diferent en la celebraci¨® de l¡¯alliberament del nazifeixisme

L'actriu Anna Magnani al rodatge de la pel¡¤l¨ªcula 'Mamma Roma', dirigida per Pier Paolo Pasolini.Arco Film/Sunset Boulevard (Corbis/Getty Images)

Va passar molt de temps abans que la meva ¨¤via es decid¨ªs a parlar de la guerra. Nom¨¦s en els darrers anys de la seva vida, l¡¯¨¤via Rosa va comen?ar a explicar-me alguna an¨¨cdota d¡¯aquella ¨¨poca en la qual les alarmes sonaven sovint i la gent corria a amagar-se als refugis o als soterranis dels edificis. L¡¯¨¤via arrib¨¤ a Roma a divuit anys, poques setmanes despr¨¦s de casar-se amb l¡¯avi, el noi una mica m¨¦s gran conegut al poble. Uns quaranta quil¨°metres separaven Morlupo, on tots dos van cr¨¦ixer, de la capital on viurien tota la sev...

Reg¨ªstrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PA?S, puedes utilizarla para identificarte

Va passar molt de temps abans que la meva ¨¤via es decid¨ªs a parlar de la guerra. Nom¨¦s en els darrers anys de la seva vida, l¡¯¨¤via Rosa va comen?ar a explicar-me alguna an¨¨cdota d¡¯aquella ¨¨poca en la qual les alarmes sonaven sovint i la gent corria a amagar-se als refugis o als soterranis dels edificis. L¡¯¨¤via arrib¨¤ a Roma a divuit anys, poques setmanes despr¨¦s de casar-se amb l¡¯avi, el noi una mica m¨¦s gran conegut al poble. Uns quaranta quil¨°metres separaven Morlupo, on tots dos van cr¨¦ixer, de la capital on viurien tota la seva vida. L¡¯any que va fer els dinou, comen?¨¤ la guerra i naix¨¦ la seva primera filla. Els bombardeigs comen?aren el 1943. Aquell mateix any, pocs dies abans que els alemanys entraren en el gueto, una parella de jueus es van amagar a casa dels avis. Eren dos homes, amics d¡¯amics. Els meus avis els van amagar dins d¡¯una petita habitaci¨®, la porta de la qual nom¨¦s s¡¯obria quan l¡¯¨¤via els portava alguna cosa per menjar. Van estar all¨¤ alguns mesos fins que van voler marxar. No van servir de res les recomanacions de l¡¯avi ¡ª¡±quedeu-vos fins que la guerra s¡¯aturi¡±¡ª, ells volien intentar recuperar la llibertat perduda. Volien anar cap al sud i, despr¨¦s, abandonar It¨¤lia. Van marxar un mat¨ª a primera hora i no es va saber res m¨¦s d¡¯ells. L¡¯¨¤via no ens va parlar mai d¡¯aquest fet. Era massa dur pensar que no havien aconseguit fugir, que havien estat descoberts i deportats. S¨ª que em va parlar, en canvi, de quan agafava la seva filla a coll i baixava corrent a amagar-se. La nena reia, es divertia, no entenia el que succe?a. L¡¯¨¤via intentava que no fes soroll. ¡°Si ens descobrien, l¡¯avi i el seu cunyat serien detinguts i obligats a anar a la guerra¡±. Per sort, aix¨° no va arribar a passar. L¡¯avi es va salvar. Tingu¨¦ sort. Se salv¨¤ tamb¨¦ de la massacre de les Fosses Ardeatines: amb la bicicleta va passar davant de les fosses nom¨¦s cinc minuts abans que arribessin els alemanys amb els m¨¦s de 300 italians detinguts i, posteriorment, afusellats com a repres¨¤lia a l¡¯atemptat partis¨¤ en el qual moriren 33 soldats nazis.

¡°Durant un temps ser¨¤ dif¨ªcil dir si alg¨² ha guanyat en aquesta guerra. Per¨° certament ¨¦s molt all¨° que s¡¯ha perdut, i podem veure com s¡¯ha perdut. Els morts, si els expliquem, s¨®n m¨¦s nens que soldats; els enderrocs s¨®n de ciutats que tenien vint-i-cinc segles d¡¯antiguitat; de cases i biblioteques, de monuments, de catedrals, de totes les formes per les quals ha passat el progr¨¦s civil de l¡¯home¡±, escriv¨ª el setembre de 1945 l¡¯escriptor Elio Vittorini, afegint a continuaci¨®: ¡°I si el feixisme va tenir l¡¯oportunitat de cometre tots els crims que aquesta cultura havia ensenyat a execrar fa molt temps, no haur¨ªem de preguntar-li a aquesta cultura com i per qu¨¨ el feixisme va poder cometre¡¯ls?¡±. La pregunta de Vittorini s¡¯enlla?a, per un costat, amb la reflexi¨® d¡¯Adorno sobre la cultura, en el cas de l¡¯alemany de la cultura de la il¡¤lustraci¨®, que port¨¤ cap al feixisme i cap a Auschwitz, i, per l¡¯altre, amb una voluntat de construir una cultura nova per a la It¨¤lia que sortia no nom¨¦s de la guerra, sin¨® tamb¨¦ de vint anys de dictadura feixista. Un desig que tamb¨¦ estava present en una poblaci¨® que mirava cap al futur i que, com la meva ¨¤via, es veia reflectida en els crits d¡¯Anna Magnani a Roma, citt¨¤ aperta i que reia amb Napoli, milionaria, on Eduardo de Filippo fa servir la com¨¨dia per retratar les estrat¨¨gies de superviv¨¨ncia durant la guerra de la fam¨ªlia Jovine un cop el pare ha estat detingut i donat per mort i tamb¨¦ durant la postguerra, quan el pare, interpretat per De Filippo, torna per sorpresa de tothom. Ning¨² vol escoltar-lo parlar de la guerra que es vol deixar enrere. ¡°Ha da pass¨¤ ¡®a nuttata¡± (Ha de passar la nit): aquesta famosa frase cont¨¦ l¡¯esperan?a en el futur, en un futur, ens diu De Filippo, que no pot ser m¨¦s obscur que el passat, tot i que aquest passat ha deixat la seva empremta. El teatre (i les pel¡¤l¨ªcules) de De Filippo, el neorealisme de Rossellini, De Sica o Comencini, les com¨¨dies de Tot¨® i de Sordi articulen una mem¨°ria col¡¤lectiva sobre l¡¯experi¨¨ncia viscuda, enforteixen la idea de comunitat ¡ªles escenes de menjar, com b¨¦ assenyala el documental Quando l¡¯Italia mangiava in bianco in nero, s¨®n presents en quasi totes les pel¡¤l¨ªcules d¡¯aquells anys com a senyal d¡¯identitat d¡¯un pa¨ªs que vol tornar a sentir-se orgull¨®s i vol reivindicar les seves tradicions (no ¨¦s casual que la ir¨°nica Tu vo f¨¤ l¡¯americano de Carosone sigui del 1956)¡ª i miren cap al futur.

L'escriptor Italo Calvino a casa seva a Roma el 1984.Gianni GIANSANTI (Gamma-Rapho/Getty Images)

El mar no banya N¨¤pols (en catal¨¤ a Edicions del Cr¨¤ter) aparegu¨¦ per primer cop a la col¡¤lecci¨® Gettoni d¡¯Einaudi, amb una introducci¨® Elio Vittorini. Era el 1953. ¡°It¨¤lia sortia plena d¡¯esperances de la guerra, i discutia sobre qualsevol cosa¡±, escriv¨ª Anna Maria Ortese el 1994 amb motiu de la reedici¨® d¡¯aquest llibre que entusiasm¨¤ Italo Calvino, responsable en part de la seva publicaci¨®. El llibre de relats d¡¯Ortese representa sobre manera les discussions que es mantenien en el camp intel¡¤lectual itali¨¤ d¡¯aquells anys, uns debats que, en realitat, gravitaven entorn de la pregunta sobre quina cultura es volia construir i, per tant, quin era el paper de la cultura i de l¡¯intel¡¤lectual. Des de les p¨¤gines del Politecnino, Vittorini defens¨¤ la necessitat d¡¯una cultura que reconstru¨ªs It¨¤lia, que modifiqu¨¦s la realitat, ¨¦s a dir, una cultura compromesa pol¨ªticament, per¨° que no depengu¨¦s dels partits pol¨ªtics.

Pasolini va ser una figura inc¨°moda des de l¡¯inici, especialment a partir de la publicaci¨® de Les cendres de Gramsci, on ja trobem els primers indicis de la seva desil¡¤lusi¨® cap a aquest nou pa¨ªs que s¡¯est¨¤ construint

En altres paraules, per Vittorini, la cultura havia d¡¯allunyar-se del tarann¨¤ aristocr¨¤tic dels anys trenta, per¨° tamb¨¦ de les voluntats i exig¨¨ncies pol¨ªtiques; en concret, de les exig¨¨ncies d¡¯un PCI (Partito Comunista Italiano) que defensava, amb Togliatti en primera l¨ªnia, el realisme socialista i una literatura que proclam¨¦s els principis marxistes i les seves vict¨°ries. Tot i que, amb el temps, Togliatti reconeixer¨¤ l¡¯autonomia de la cultura, es mostrar¨¤ molt cr¨ªtic amb Vittorini, home interessat en les avantguardes per la seva defensa del nou i de l¡¯experimentaci¨®. Entre Togliatti i Vittorni trobem Pier Paolo Pasolini, que des de les p¨¤gines de l¡¯Officina, defensa una literatura allunyada de la irracionalitat i de l¡¯esteticisme de l¡¯hermetisme, i que observi amb curiositat i desig de coneixement el m¨®n, que, per ser descrit, necessitar¨¤ noves vies estil¨ªstiques. Per un costat, Pasolini reivindica l¡¯¨²s del dialecte ¡ªNois de la vida o Una vida violenta s¨®n novel¡¤les escrites en dialecte rom¨¤ sobre els nois de la ¡°borgata romana¡±, protagonistes tamb¨¦ de pel¡¤l¨ªcules com Mamma Roma¡ª, alhora que construeix una obra en qu¨¨ il¡¤lumina les contradiccions d¡¯aquesta nova societat que s¡¯est¨¤ creant: cr¨ªtic amb la burgesia, per¨° tamb¨¦ amb el marxisme ¡ªva ser expulsat del partit per la seva condici¨® homosexual¡ª, cr¨ªtic amb els mitjans i amb els esl¨°gans del 68, Pasolini va ser una figura inc¨°moda des de l¡¯inici, especialment a partir de la publicaci¨® de Les cendres de Gramsci, on ja trobem els primers indicis de la seva desil¡¤lusi¨® cap a aquest nou pa¨ªs que s¡¯est¨¤ construint. ¡°La mirada de Pier Paolo Pasolini, com s¡¯ha pogut comprovar, era minuciosa i tr¨¤gica, inc¨°moda i brutal, inclement i, tanmateix, capa? de fer arrelar el seu sentit po¨¨tic en moltes altres disciplines¡±, escriu Jaume C. Pons Alorda a Les cendres de Pasolini (Lleonard Muntaner Editor.), un breu assaig en el qual el poeta revisita l¡¯obra de l¡¯itali¨¤ destacant-ne la vig¨¨ncia, cosa que es percep a trav¨¦s de lectures comparades que permeten a Pons Alorda fer dialogar Pasolini amb autors com Blai Bonet, Albert Serra, Lucia Pietrelli, Llu¨ªs Calvo o Terenci Moix.

El director de cinema Pier Paolo Pasolini en un rodatge a Roma el 1963. Keystone Features (Getty Images)

Pons Alorda recorre la rambla del Raval evocant no nom¨¦s l¡¯experi¨¨ncia africana de Pasolini, sin¨® tamb¨¦ els seus escenaris romans: Pigneto ¡ªavui convertit en barri de moda¡ª, Stazione Termini, Il Testaccio i l¡¯Eur, abans que esdevingu¨¦s un barri modern de lloguers impossibles. ¡°D¡¯una banda, l¡¯odiada burgesia amb els seus fills rics i privilegiats i, per l¡¯altra, l¡¯estimat subproletariat que identificaves amb els policies, perqu¨¨, com vas escriure, en la poesia que va sortir en l¡¯Espresso i que va suscitar tantes pol¨¨miques, [...] els policies s¨®n fills de pobres¡±, escriu Dacia Maraini. Pasolini narr¨¤ la Roma dels marges; la seva Roma era tamb¨¦ la It¨¤lia sencera, el sud marginat davant la prosperitat d¡¯un nord que tenia com a s¨ªmbols Mil¨¤ ¡ª¡±Mil¨¤ s¨®n els diners; Roma, ¨¦s a dir, nosaltres, som la cultura¡±, sentia comentar a casa dels avis¡ª i Tor¨ª, ¡°il salotto d¡¯Italia¡±. ¡°L¡¯autob¨²s que surt de l¡¯estaci¨® del Trastevere va i ve del camp. Pagesos, obrers, tota mena de pobra gent hi porta el fang de les sabates, la pudor de suor de la roba de treball i, potser, tamb¨¦ algun insecte¡±, explica el protagonista de ¡®La ru?na de la humanitat¡¯, un dels relats de Contes Romans d¡¯Alberto Moravia (Comanegra, edici¨® de Tina Vall¨¨s i traducci¨® d¡¯Anna Casassas). El protagonista, un jove que treballa al taller del seu oncle a Via Merulana, un mat¨ª decideix prendre l¡¯aire i fer un tomb pels camps entre la carretera i el T¨ªber: ¡°Em vaig posar a caminar per l¡¯herba p¨¤l¡¤lida, en el vent fluix i humit, cap al cel ple de n¨²vols blancs. El T¨ªber no el veia perqu¨¨ en aquell lloc corre per un replec del terreny; m¨¦s enll¨¤ del riu, veia les construccions abandonades de l¡¯exposici¨® del 42, l¡¯edifici amb totes les arcades que sembla un colomar, l¡¯esgl¨¦sia amb la c¨²pula i les columnes que no aguanten res i semblen columnes de fusta d¡¯un joc infantil de construcci¨®¡±. El personatge de Moravia, que podr¨ªem imaginar amb el rostre de Ninetto D¡¯Avoli a Uccellacci e Uccellini, passeja per l¡¯altra Roma, aquella de les f¨¤briques i dels treballadors, per¨° tamb¨¦ la Roma del Trastevere, plena de trattorie i pensions de mala mort, aquella ciutat que, amb molt pocs minuts de metratge, va captar Fellini a l¡¯inici de Roma. De la m¨¤ de Moravia, caminem pel Trastevere, per l¡¯Ostiense, el barri obrer que l¡¯escriptor itali¨¤ contraposa amb la zona de barraques i f¨¤briques a prop del port fluvial del T¨ªber, i per Villa Borghese, el gran parc que s¡¯est¨¦n des de Piazza del Popolo fins a l¡¯elegant Corso d¡¯Italia. ¡°Roma, doncs, ¨¦s el seu tel¨® de fons¡±, escriu Tina Vall¨¨s al pr¨°leg. ¡°S¨®n contes, per¨° tamb¨¦ s¨®n petites radiografies del tarann¨¤ rom¨¤ d¡¯aquells anys, s¡¯hi retraten tots els vicis humans¡±, continua Vall¨¨s recordant les paraules de Moravia: ¡°M¡¯agradava la gent marginal, la gent que vivia d¡¯una manera una mica aventurera, que estava fora de la societat [...] M¡¯atreia la marginaci¨®, la irregularitat, fins i tot la criminalitat¡±. Moravia observa i radiografia Roma com Ortese radiografi¨¤ N¨¤pols: la realitat es barreja amb la ficci¨® per fugir del documentalisme. En la seva manera de retratar els vicis humans hi percebem la mateixa mirada cr¨ªtica que trobem als relats d¡¯Ortese que tanta pol¨¨mica van provocar precisament per no ser un retrat complaent amb N¨¤pols.

La Roma de Moravia o dels escenaris passolinians a priori no t¨¦ res a veure amb la Roma de La dolce vita, per¨° s¨®n dues cares de la mateixa moneda. Fellini capt¨¤ el deteriorament moral de l¡¯acomodada societat romana: fr¨ªvola, amoral, corrupta... ?s la societat que ha oblidat la guerra, que viu una vida dol?a per¨° cont¨¦ totes les corrupcions que, pocs anys despr¨¦s, assolaran el pa¨ªs. A l¡¯altra banda, la Roma dels marges on la vida no nom¨¦s no ha canviat gaire, sin¨® que ha estat trasbalsada per un boom econ¨°mic que no ha comptat amb ella. D¡¯aquesta constataci¨® sorgeixen les novel¡¤les de Calvino L¡¯especulaci¨® immobili¨¤ria i Un dia d¡¯eleccions, i d¡¯aquesta constataci¨® prenen sentit els versos de Pasolini: ¡°Jo simpatitzava amb la policia / Perqu¨¨ els policies s¨®n fills de pobres / Venen de les perif¨¨ries, siguin rurals o urbanes¡±. El 1957, Moravia publica La ciociara, on s¡¯explica la hist¨°ria de Cesira i la seva filla, que abandonen Roma pocs dies abans de l¡¯arribada de l¡¯ex¨¨rcit alemany i s¡¯instal¡¤len en la zona rural de la Ciociaria, no gaire lluny de la capital italiana. Com algunes de les obres de De Filippo, Moravia explora aqu¨ª les conseq¨¹¨¨ncies morals de la guerra i les transformacions dels vincles personals, alhora que constata la putrefacci¨® dels valors: ¡°Esteu tots morts, tots estem morts i creiem estar vius¡±, llegim. El pessimisme de Moravia davant del m¨®n que sorgeix despr¨¦s de la guerra ¨¦s tangible, i ho ¨¦s encara m¨¦s a La noia, la novel¡¤la publicada el 1960, on, com Fellini a La dolce vita, es presenta un m¨®n de diversi¨®, de frivolitat, econ¨°micament florent, per¨° que amaga, darrere de tot aquell fum ¡ªpensem a la famosa escena d¡¯Amarcord¡ª el germen de la corrupci¨® moral i pol¨ªtica.

Avui Bella Ciao ¨¦s una can?¨® de discoteca i el govern de Meloni censura Antonio Scurati. Les noves generacions tenen la possibilitat i el repte de construir aquell pa¨ªs perdut

?s el preludi dels anys de plom: nou anys despr¨¦s, t¨¦ lloc l¡¯atemptat feixista de Piazza Fontana i l¡¯anarquista Giuseppe Pinelli ¨¦s llan?at des del quart pis d¡¯una comissaria de Mil¨¤. Lotta Continua responsabilitz¨¤ sense proves el comissari Luigi Calabresi, assassinat al mig del carrer tres anys m¨¦s tard, el 1972. A Spingendo la notte, Mario Calabresi reconstrueix els fets al voltant de la mort del seu pare i dibuixa el desolador retrat d¡¯un pa¨ªs ferit tant per la viol¨¨ncia feixista com per la d¡¯extrema esquerra. S¨®n els anys del terrorisme nero i de les Brigate Rosse. ¡°Jo s¨¦ com es diuen els responsables d¡¯aix¨° que s¡¯ha donat a con¨¨ixer com a ¡®cop¡¯ [...] Jo s¨¦ com es diuen els responsables de la massacre de Mil¨¤ del 12 de desembre de 1969. Jo s¨¦ com es diuen els responsables de la massacre de Brescia i de Bolonya dels primers mesos de 1974¡å, escriv¨ª Pasolini poc abans de morir en un article on acaba dient que a It¨¤lia no existia nom¨¦s el poder, sin¨® una oposici¨® al poder ¡°tan ampla i tan forta que constitueix un poder per ella mateixa¡±. El 2 de novembre de 1975, Pasolini era assassinat. Pino Pelosi es convert¨ª en el cap de turc d¡¯un cas encara per resoldre. Un mes abans, el 30 de setembre, la policia trobava el cad¨¤ver de Rosaria L¨®pez i el cos encara amb vida de Donattella Colassanti: totes dues noies, de classe obrera, havien estat violades i torturades per tres nois neofeixistes de l¡¯alta societat romana, alumnes de l¡¯institut cat¨°lic San Leone Magno, situat a pocs metres de casa dels meus avis, que observaven amb estupefacci¨® i espant com aquell pa¨ªs que havien somiat es tornava a omplir de sang. ¡°Els morts¡±, em coment¨¤ molts anys despr¨¦s l¡¯¨¤via, ¡°tornaven a ocupar els carrers com durant els pitjors anys de la guerra¡±. A la nit, a la televisi¨®, Mike Buongiorno i Raffaella Carr¨¤ omplien de festa i diversi¨® un pa¨ªs en el qual les ferides mai tancades es tornaven a obrir sagnant com mai ho havien fet. El meu avi, que s¡¯havia salvat de la guerra i de la repressi¨® feixista, ploraria la mort del jutge Girolamo Minervini, amic seu: client habitual de la botiga d¡¯alimentaci¨® dels meus avis, va ser assassinat per les Brigate Rosse el 18 de mar? de 1980. ¡°Els morts que no van plorar a la guerra...¡±, coment¨¤ de passada un dia la meva ¨¤via, a la qual no li agradava parlar d¡¯aquest fet, tot i que m¨¦s d¡¯una vegada record¨¤ les ll¨¤grimes de l¡¯avi, un home que no havia estat educat per plorar.

Moravia explora aqu¨ª les conseq¨¹¨¨ncies morals de la guerra i les transformacions dels vincles personals, alhora que constata la putrefacci¨® dels valors

Aquest 25 d¡¯abril, dia en qu¨¨ es commemora l¡¯alliberament d¡¯It¨¤lia, les meves filles s¨®n a casa. Van a l¡¯escola italiana de Barcelona i tenen festa. Encara s¨®n petites, per¨° vull que aquest 25 d¡¯abril no sigui un dia de festa, sin¨® un dia de mem¨°ria per recordar aquella bes¨¤via que no van arribar a con¨¨ixer, que va patir la dictadura i les bombes feixistes, aquella bes¨¤via que, com tota la seva generaci¨®, va lluitar i va imaginar un futur diferent. Avui Bella Ciao ¨¦s una can?¨® de discoteca i el govern de Meloni censura Antonio Scurati. Les noves generacions tenen la possibilitat i el repte de construir aquell pa¨ªs perdut, aquell pa¨ªs que no va arribar a ser.

Sigue toda la informaci¨®n internacional en Facebook y X, o en nuestra newsletter semanal.

M¨¢s informaci¨®n

Archivado En

seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com