El ser o no ser de cinc actors que han interpretat Hamlet en catal¨¤
Enric Maj¨®, Llu¨ªs Homar, Pol L¨®pez, Enric Cambray i Guillem Balart reflexionen sobre qu¨¨ significa encarnar l¡¯immortal pr¨ªncep dan¨¨s
Estan tots cinc al carrer davant de l¡¯entrada de la redacci¨® d¡¯EL PA?S i la SER al carrer Casp, i en veure¡¯ls no pots evitar fer un bot. Valga¡¯m el Bard! Cinc dels actors que han fet de Hamlet en catal¨¤ als nostres escenaris, vestits tots de negre, com s¡¯havia acordat. Impressiona: el gran i dubitatiu pr¨ªncep dan¨¨s multiplicat per cinc ¡ªcom s¨®n cinc els actes de la trag¨¨dia¡ª, tot un espectacle. Si Shakespeare ho veu li agafa un cobriment, o b¨¦ se li acudeix de fer-los servir per a una com¨¨dia de les seves d¡¯embolic d¡¯identitats. Estan parlant i se¡¯ls veu prou c¨°modes entre ells. S¨®n (i valgui la paraula en relaci¨® amb el ser o no ser), per ordre d¡¯edats: Enric Maj¨® (79 anys), Llu¨ªs Homar (67), Pol L¨®pez (39), Enric Cambray (36) i Guillem Balart (31). Un ampli ventall generacional i de registres de Hamlets que representa magn¨ªficament com ha estat encarnat i interpretat el personatge en catal¨¤.
Falta un dels grans, Julio Manrique, que t¨¦ una cita inajornable amb Emmanuel Carr¨¨re (reestrena el muntatge de L¡¯adversari al Romea), per no parlar que aquests dies el flamant director del Lliure, amb La gavina, t¨¦ l¡¯¨¤nima m¨¦s entregada a Tx¨¦khov que a Willy. Manrique va fer el seu enorme Hamlet amb Oriol Broggi a la Biblioteca de Catalunya el 2009, i Balart el va encarnar el 2021 a l¡¯ins¨°lit escenari del cinema Aribau per al mateix Broggi. Faltaria tamb¨¦ Raimon Molins, que va fer, com a protagonista, un Hamlet de butxaca amb direcci¨® pr¨°pia i de Marc Chornet el 2014 a l¡¯Atrium (i despr¨¦s a l¡¯Akad¨¨mia). Tampoc hi ha dos enormes Hamlets catalans (per¨° no en catal¨¤) com han estat N¨²ria Espert i Eduard Fern¨¢ndez. Es podria discutir (no amb ell) la pres¨¨ncia de Cambray, que, estrictament, amb els mon¨°legs escrits i dirigits per Sergi Belbel Hamlet.01 i Hamlet.02, no fa Hamlet sin¨® una stand-up comedy en qu¨¨ explica en clau d¡¯humor l¡¯obra de Shakespeare. Per¨° at¨¨s que el prop¨°sit de l¡¯actor i de Belbel ¨¦s arribar, d¡¯aqu¨ª a uns anys, al Hamlet.05, abastant tota l¡¯obra i potser despr¨¦s llan?ar-se a la piscina i muntar-la, li hem fet un lloc. Els Hamlets de monologuista de Cambray, i el seu ¨¨xit, s¨®n a m¨¦s a m¨¦s una prova de la vitalitat i l¡¯actualitat de l¡¯obra i el personatge. Afegim-hi que al Lliure hi ha fins al dia 20 un molt recomanable Hamlet, una versi¨®n recontralibre, de la companyia peruana Teatro la Plaza, interpretat per actors amb s¨ªndrome de Down.
Els nostres cinc Hamlets entren ¡ªdespr¨¦s de passar per l¡¯arc de seguretat i demostrant que no porten espases ni dagues¡ª a l¡¯Estudi Toreski per a la foto que deixa testimoni de la trobada. Falta alguna cosa (a m¨¦s de Molins i de Manrique, que oficia a la llunyania com un altre Hamlet, Hamlet pare, l¡¯espectre). Ho arregla arribant tot corrent Carlota Rubio, la responsable del Quadern i del seu club de lectura (quina guerra que li donarien els cinc Hamlets all¨¤), que porta sota el bra? una calavera obtinguda no dels enterradors del cinqu¨¨ acte, sin¨® d¡¯una botiga de disfresses. Els Hamlets ho celebren passant-se la calavera com una pilota i Pol L¨®pez s¡¯encapritxa d¡¯un bra? d¡¯esquelet que acompanya el f¨²nebre kit, per¨° despr¨¦s l¡¯estricte Albert Garc¨ªa no l¡¯hi deixar¨¤ treure a la foto, aix¨ª que se l¡¯emportar¨¤ per als seus nens. L¡¯atmosfera recreativa que ha creat la calavera (encara que no sigui l¡¯original del clown Yorick) desapareix aix¨ª que els Hamlets posen per a la foto. ?s incre?ble com es fiquen en el paper, i sobre el Toresky cau un pes d¡¯enormitat i transcend¨¨ncia com si f¨®ssim al castell d¡¯Elsinore i totes les cortines tinguessin orelles i els merlets, fantasmes. Feta la foto, es parla de les traduccions. Els Hamlets d¡¯Homar (que es va dirigir a si mateix, ¡°una bogeria a l¡¯estil Laurence Olivier i Kenneth Branagh¡±, fa broma) i Balart (i Manrique) es van fer sobre la traducci¨® de Joan Sellent, jutjada com la m¨¦s moderna. Tamb¨¦ Molins i Chornet van fer servir la de Sellent. Maj¨® (a qui dirigia Pere Planella) va tenir, ¨¦s clar, la de Terenci Moix. Pel Hamlet de Pol L¨®pez (2016), el mateix director, Pau Carri¨®, va signar l¡¯adaptaci¨®. La traducci¨® de Salvador Oliva (del qual tantes altres obres de Shakespeare han arribat a l¡¯escenari) est¨¤ in¨¨dita, i Josep Maria de Sagarra no va arribar a fer-la, ja que l¡¯havia deixat per al final en considerar-la la m¨¦s dif¨ªcil, com recorda a aquest diari el seu fill Joan de Sagarra. N¡¯hi quedaven quatre quan va morir.
Durant la trobada, Homar recorda que va estar al Hamlet de Maj¨®, va ser el seu Horaci, per¨° no en el muntatge teatral de Planella del 1979, sin¨® a l¡¯anterior, aquell mateix any, d¡¯Antonio Chic per a televisi¨®, del qual va derivar la producci¨® teatral. Una producci¨® esc¨¨nica que va circular molt (es va fer fins i tot a Madrid, al Teatro de la Comedia, en catal¨¤) i va tenir molts canvis de repartiment, sempre amb Maj¨® al r?le-titre. L¡¯actor rememora que va tenir fins a tres Of¨¨lies (Marta Angelat, Rosa Novell i Muntsa Alca?iz!) i un s¡¯imagina el quadre de Millais amb tres Of¨¨lies ofegant-se i gaireb¨¦ li ve un atac. ¡°Tinc un record fant¨¤stic de Hamlet, superpositiu. Una del¨ªcia d¡¯assajos amb Pere i Terenci. Qu¨¨ si el segueixo portant a sobre, a Hamlet? No, ni Hamlet ni cap altre personatge. Soc molt pragm¨¤tic, gens rom¨¤ntic. Penjo el personatge en acabar de fer-lo i no el torno a veure. No me n¡¯impregno. No sento l¡¯ombra de Hamlet¡±. El complex¨ªssim duel final va ser dif¨ªcil: ¡°El vam muntar no amb un especialista en esgrima teatral, sin¨® amb un esgrimista esportiu que no sabia de teatre i fer-ho aix¨ª ¨¦s molt m¨¦s exigent¡±.
Homar va voler fer el seu Hamlet molt can¨°nic, explicar b¨¦ l¡¯obra. Hi va haver diverses rotacions tamb¨¦ en el repartiment, i li va tocar batre¡¯s en duel amb diferents Laertes, ¡°cosa que va ser complexa¡±. Un d¡¯ells, recorda, va ser Pau Dur¨¤, l¡¯actor i director de cinema. Hamlet va arribar a Homar en un moment molt particular i va ser una cosa molt personal. ¡°Jo sortia del Lliure, que era el meu Elsinore, on havia viscut entre cotons. Em ressonaven coses. Caminava cap a una altra dimensi¨® de la vida¡±. El seu Hamlet l¡¯havia de dirigir Joan Oll¨¦, per¨° finalment no va poder i Homar s¡¯hi va embarcar. ¡°Va ser molt a l¡¯anglesa, vaig dirigir, vaig protagonitzar i fins i tot vaig fer de productor¡±. Curiosament, ¡°no em vaig cansar mai de fer-lo, mai em va fer mandra sortir a l¡¯escenari a fer de Hamlet. Era un privilegi¡±. Un cop el va fer amb un fil de veu, afectat de la gola, ¡°i va sortir la millor funci¨®, tenia aix¨° tan ¨²til, the obstacle, ser vulnerable, com em deia Uta Hagen a les classes que em va fer a Nova York¡±. Qu¨¨ li ha donat Hamlet? ¡°Hamlet ¨¦s una cosa molt especial, he fet molt Shakespeare, Ricard III, Coriol¨¤, Tim¨®¡ Sents que els has fet tots, per¨° amb Hamlet, fins i tot despr¨¦s de 124 funcions, tens la sensaci¨® que hi ha alguna cosa irreductible, Hamlet t¨¦ alguna cosa que no et deixa ser-ho del tot. El millor? Ser o no ser, qu¨¨ vol dir? Encara ho pensava venint des de casa. Abans era actuar, rebel¡¤lar-se contra el que ¨¦s. Ara, no tant voler canviar com acceptar¡±. Homar recorda que Hamlet no ¨¦s un bon noi: deixa un recorregut sembrat de cad¨¤vers, Poloni, Guildenstern i Rosencrantz, Of¨¨lia en bona mesura, Laertes, el rei. ¡°Berkoff el va posar entre els dolents de Shakespeare, i no era nom¨¦s una boutade¡±. Un dels records m¨¦s bonics que Homar t¨¦ de Hamlet ¨¦s haver-se assabentat en una funci¨®, en aixecar-se de la butaca la seva dona amb n¨¤usees, que seria pare. ¡°El meu fill Isaac ¨¦s d¡¯alguna manera el pr¨ªncep Hamlet¡±, diu amb tendresa.
¡°?s el primer personatge metateatral¡±, assenyala Pol L¨®pez. ¡°Ell mateix observa el paper que t¨¦ en l¡¯obra, pren consci¨¨ncia de la seva pertinen?a, viu els temps del teatre en si mateix, reflexiona sobre qu¨¨ passa si actua, quins efectes tenen les seves accions. No havia fet mai res aix¨ª com a actor, i a part, tens totes les preguntes existencials que es fa, les seves indagacions d¡¯altura sobre l¡¯¨¦sser i la consci¨¨ncia. I hi ha el joc amb la bogeria, d¡¯all¨° m¨¦s cost¨®s com a actor¡±. Que digui tot aix¨° ventant-se amb el bra? de l¡¯esquelet no resta solemnitat ni emoci¨® al que explica L¨®pez: que gran que ¨¦s Hamlet. ¡°S¨ª que el guardo, ¨¦s aqu¨ª dins, la seva mem¨°ria, a banda de tot l¡¯aprenentatge actoral. Curr¨ªculum? Em fa sentir b¨¦, quan he d¡¯afrontar un paper dif¨ªcil, em dic, ei, he fet Hamlet! Sents orgull i et dona consist¨¨ncia. M¡¯agradaria tornar-ho a fer d¡¯aqu¨ª a 10 o 15 anys. ?s inacabable, s¨ª. I absorbent. Quan l¡¯interpretes s¨®n uns mesos que ser¨¤s all¨¤, de ment i de cos. Recordo que l¡¯Espert, que feia el Lear, em va dir: ¡®Fas Hamlet? I qu¨¨, ja tens mal de cap?¡¯¡±. El seu parlament preferit? ¡°S¨®n tants. El que comen?a ¡®aquesta carn tan s¨°lida¡¡¯ Ser o no ser? Hi havia un punt que de tan ficat en l¡¯obra gaireb¨¦ no era conscient de dir-ho¡±. Debatent sobre Hamlets internacionals favorits, L¨®pez s¡¯inclina pel de Lars Eldinger per a Ostermeier a la Schaub¨¹hne, que tamb¨¦ fascina Cambray, mentre que Homar recorda esglaiat fins i tot el de Michael Pennington que va veure a Stradford i el cinematogr¨¤fic d¡¯Innokenti Smoktunovski. Balart s¡¯inclina per l¡¯Andrew Scott del National Theatre.
¡°Jo tamb¨¦ intento entendre l¡¯obra, per¨° nom¨¦s porto dos actes¡±, interv¨¦ Cambray en el to desenfadat dels seus mon¨°legs. ¡°Soc Hamlet i soc tots els personatges, fins i tot soc Belbel. El que m¡¯interessa m¨¦s ¨¦s com passar-ho per la com¨¨dia. I cal recordar que Hamlet en t¨¦ molt, de comediant. Recordo prendre un fr¨¤nkfurt amb Ostermeier despr¨¦s de la seva funci¨® i que em digu¨¦s que costa molt entendre que Hamlet tingui humor; tot porta a ser una mica m¨¦s fosc, la calavera, etc¨¨tera. T¨¦ el seu punt de drama familiar i culebr¨®n: la meva xicota no ho acaba de ser, el meu oncle posa les banyes al meu pare. Hamlet i el car¨¤cter catal¨¤? ?s un cagadubtes, com aqu¨ª que declarem la independ¨¨ncia dos minuts i despr¨¦s que no¡±.
Balart emociona com feia el seu Hamlet. ¡°Jo no sabia gaire b¨¦ qu¨¨ estava passant en alguns moments, com li passa a ell. Vaig dipositar la meva confian?a en Broggi, que em va dir que em veia com Hamlet. Em va costar molt f¨ªsicament, en el pla atl¨¨tic, ¨¦s un paper molt f¨ªsic i calia posar-se en forma. Ser o no ser, la primera vegada¡, ho dius amb el cul apretat. Em va costar, no cal for?ar-ho, per¨° ¨¦s tan b¨¨stia, et planteges com poses les mans, com et mous. El temps es para, hi ha una energia, una tensi¨®. Hamlet m¡¯ha marcat molt. Estima els actors, si no fos pr¨ªncep seria actor. Et fa cr¨¦ixer com a int¨¨rpret, sens dubte¡±. L¡¯actor diu que despr¨¦s de 45 funcions va quedar esgotat, sobrepassat per Hamlet i amb covid. ¡°Hi ha un moment en qu¨¨ l¡¯has d¡¯acabar¡±.
Semblaria que Hamlet s¡¯ha fet molt en catal¨¤ (aquesta ¨¦s la impressi¨® que tenen alguns), per¨° en realitat, des de l¡¯arribada de la democr¨¤cia, s¨®n un grapat; per ser estrictes, els de Maj¨®, Homar, Manrique, Balart, L¨®pez i Molins, tenint en compte que aquests dos ¨²ltims van protagonitzar muntatges de cambra, redu?ts. ¡°B¨¦, no est¨¤ malament, ¨¦s de les obres cl¨¤ssiques que m¨¦s s¡¯ha anat representant¡±, opina Sergi Belbel, gran especialista en Shakespeare (i m¨¦s despr¨¦s de revisar-lo amb Cambray), que interv¨¦ espectralment, per tel¨¨fon. ¡°Ara sembla que Tx¨¦khov li passa al davant, les generacions joves semblen aferrar-se m¨¦s a ell que ha Shakespeare¡±. Belbel recorda que Hamlet ¡°¨¦s de les obres universals m¨¦s indiscutibles, la que m¨¦s de Shakespeare, encara que aqu¨ª tamb¨¦ s¡¯ha fet molt Macbeth¡±. Doncs no surten gaires Hamlets, si es compten: sis en mig segle. ¡°?s veritat, potser aix¨° obeeix que a Catalunya tenim m¨¦s actorasses que actorassos, encara que per descomptat elles tamb¨¦ poden fer Hamlet. Curiosament, grans actors catalans encara no l¡¯han fet, com Pere Arquillu¨¦. S¡¯hauria de fer m¨¦s, s¨ª, hem passat massa anys sense Hamlets, del de Maj¨® al seg¨¹ent, el d¡¯Homar, en van 20¡å. Per als Hamlets de monologuista (i valgui el terme), Belbel ha fet una traducci¨® pr¨°pia. ¡°Admiro molt la de Sellent, que em va permetre entendre coses que havia passat per alt, per¨° per a all¨° nostre, que ¨¦s for?a gamberro, he optat per traduir jo mateix. Traduir Hamlet ¨¦s una tasca infernal, per¨° el catal¨¤ ¨¦s una molt bona llengua per fer-ho, t¨¦ m¨¦s plasticitat que el castell¨¤ i certa inestabilitat que conv¨¦ molt a Shakespeare, un autor que barrejava all¨° elevat i sublim amb all¨° popular, cosa que veus en Guimer¨¤, per exemple. Tamb¨¦ ¨¦s molt monosil¡¤l¨¤bic i aix¨° l¡¯aproxima a l¡¯angl¨¨s¡±.
?s posar-se a parlar de Hamlet i, com els passa a tots, Belbel sembla ascendir en globus. ¡°Amb ell, Shakespea?re dinamita les regles, fa explotar el tea?tre, inventa, reinventa. Que un personatge pugui aturar l¡¯acci¨® dram¨¤tica per confrontar-nos a reflexions transcendentals ¨¦s molt nou! Hamlet obre tantes caixes de trons¡¡±. Ressona alguna cosa de Hamlet en l¡¯¨¤nima catalana? ¡°Dubta de tot, sempre est¨¤ entre el dir i el fer, i aqu¨ª hi ha alguna cosa molt catalana. Li costa fer, triga tant que ho emmerda tot. Aix¨° ¨¦s molt catal¨¤. Som aqu¨ª en aquesta autoflagel¡¤laci¨® i aquesta arrog¨¤ncia existencial, tenim aquest punt de patetisme, del dir i despr¨¦s no tenir empenta per fer. Ara, m¨¦s que mai, ser o no ser i el consol del que pots ser¡±.
Joan de Sagarra, geni i figura, aporta la saviesa de cr¨ªtic a la reuni¨®. ?s capa? de sacsejar Terenci mig segle despr¨¦s: ¡°Era el meu amic, per¨° la seva versi¨® era molt defectuosa. No s¨¦ per qu¨¨ no s¡¯han fet m¨¦s Hamlets a Catalunya¡±. L¡¯hauria fet b¨¦ Flotats? Es percep el somriure amb ullals a l¡¯altra banda del tel¨¨fon. Una pausa i un riure. ¡°Qu¨¨ vols que et digui. ?s molt franc¨¨s i el meu Hamlet ¨¦s angl¨¨s. Veig el Floty fent Racine o Corneille, per¨° Hamlet?, no¡±. Sagarra fa un sospir que ressona a Elsinore. ¡°M¡¯encanta Hamlet. Me¡¯n s¨¦ trossos de mem¨°ria. De vegades em poso enregistraments, i em cau la bava¡±.
Un grapat de Hamlet catalans?
1979 L’actor Enric Majó va interpretar Hamlet sota la direcció de Pere Planella amb una versió del text de Terenci Moix
1999 Lluís Homar va protagonitzar i dirigir ‘Hamlet’ al Teatre Grec
2009 Julio Manrique es posa en la pell de Hamlet dirigit per Oriol Broggi
2016 Pol López interpreta Hamlet sota la direcció de Pau Carrió
2021 Guillem Balart, amb només 27 anys, interpreta el personatge de Shakespeare sota la batuta d’Oriol Broggi
2024 Enric Cambray converteix Hamlet en criatura de stand up comedy sota la direcció de Sergi Belbel