Dec¨¤leg per salvar els llibres i els lectors iberoamericans
Una trobada d'editors busca claus per renovar el llibre i ajudar la ind¨²stria que requereix del di¨¤leg amb els governs per harmonitzar pol¨ªtiques en anal¨°giques i digitals
El m¨®n del llibre iberoameric¨¤ s'ha tornat a recordar del lector, despr¨¦s d'un per¨ªode interessat nom¨¦s a vendre. S'ha adonat que ell ¨¦s el cor del seu negoci. La seva vida. M'estima, no m'estima¡, m'estima, no m'estima¡ El sector fa diversos anys que desfulla aquesta margarida en trobades de tota mena, davant la caiguda de vendes i la irrupci¨® del m¨®n digital que va jubilar un model d'empresa centenari. Passa que havia oblidat la pregunta principal: qu¨¨ he fet, en realitat, per crear, mantenir o conquistar l'atenci¨® del lector? Perqu¨¨ ¨¦s ell qui sost¨¦ l'ecosistema del llibre; si no hi ha veritables lectors no es vendran llibres. Part de la nova declaraci¨® d'amor i estrat¨¨gies s'acaba de donar a la Casa del Lector de Madrid en la Trobada d'Editors Iberoamericans.
La ind¨²stria editorial i els governs d'Iberoam¨¨rica han fracassat a l'hora de forjar nous lectors i nous plans de foment de la lectura en el nou paradigma anal¨°gic-digital. Aquesta ¨¦s una de les conclusions de la trobada a la qual van assistir una vintena d'experts que durant dos dies han debatut aquesta relaci¨® negoci-llibre-lector. Deu d'ells creen un mosaic amb dubtes i preguntes, i suggereixen un dec¨¤leg per millorar la situaci¨®:
Un desafiament. Fernando Zapata (director del Centre Regional per al Foment del Llibre a l'Am¨¨rica Llatina i el Carib): ¡°Modificar les pol¨ªtiques educatives i revisar les did¨¤ctiques de lectura i escriptura. I enfocar-se en els mestres perqu¨¨ dominin la cultura digital. Ells porten una de les pitjors parts en aquest canvi¡±.
Una esperan?a. Xavier Mallafr¨¦ (president de la Federaci¨® de Gremi d'Editors d'Espanya): ¡°La millora dels ¨ªndexs de lectura, crear campanyes de foment d'acord amb els nous temps, millorar el teixit de llibreries i biblioteques¡±.
La trobada coincideix amb Liber, la fira del sector editorial que aquest any, per primera vegada, s'obre al p¨²blic. A Barcelona es presentaran oficialment les dades de l'any passat: 2.708 milions d'euros facturats, tant al mercat interior com a l'exterior. ?s a dir, una reducci¨® del 9,7% pel que fa a l'any anterior, 291 milions menys, fet que significa una caiguda acumulada del 19% durant els ¨²ltims 10 anys. Malgrat aix¨°, el sector continua aportant un ter? del PIB de les ind¨²stries culturals, ¨¦s a dir, un 1,1%. Continua sent la primera del sector.
A Iberoam¨¨rica s'editen a l'any 194.000 t¨ªtols; a Espanya, aquesta xifra arriba als 76.000, la qual cosa mostra l'escenari i l'atenci¨® del seu despla?ament cap a l'altre costat de l'Atl¨¤ntic. Per¨°, qu¨¨ es pot fer per mantenir o recuperar el cor dels lectors? En la seva intervenci¨® a la Casa del Lector, Teresa Lizaranzu, directora general de Pol¨ªtica i Ind¨²stries Culturals i del Llibre, va assegurar que ¡°compartimentar l'edici¨® entre Espanya i Am¨¨rica ¨¦s absurd¡±.
Un error. Gabriela Adamo (exdirectora de la Fira del Llibre de Buenos Aires): ¡°No es pot considerar l'Am¨¨rica Llatina com una sola entitat. Som 19 pa?sos hispanoparlants, m¨¦s els EUA, amb una poblaci¨® hispana en creixement, i el Brasil, cadascun amb les seves caracter¨ªstiques especials, sobretot culturals, que han estat ignorades. I fins i tot a les quals se'ls envia els romanents d'Espanya¡±.
Una urg¨¨ncia. C¨¦sar Antonio Molina (director de la Casa del Lector de Madrid): ¡°S'haurien de sincronitzar les pol¨ªtiques governamentals entre Espanya i Iberoam¨¨rica entorn de les bones pr¨¤ctiques del consum que evitin, per exemple, la pirateria, es prengui consci¨¨ncia de la import¨¤ncia de la propietat intel¡¤lectual i evitar les traves per a la bona circulaci¨® del llibre¡±.
Una aposta. Jaime de Pablos (director de Vintage Espa?ol, Knopf Doubleday dels EUA): ¡°Cal con¨¨ixer i entendre el tipus de lector al qual es vol arribar. Promoure en les editorials locals o subsidi¨¤ries de grans grups als diferents pa?sos la recerca d'autors regionals per donar suport a la creaci¨® i el mercat local¡±.
Una mesura. Jos¨¦ Tom¨¢s Henao (director editorial de Norma-Carvajal, Col¨°mbia): ¡°Crear textos indicats per a l'ensenyament i l'educaci¨® amb continguts multiproducte i multidispositiu. Formar editors visuals sense sacrificar la qualitat¡±.
Un recordatori. Miguel Barrero (director de continguts digitals globals del grup Santillana, amb pres¨¨ncia a Espanya i Am¨¨rica): ¡°El m¨®n digital ha de ser una pol¨ªtica educativa dels Governs. Tenir en compte que les grans empreses com Apple, Google, Amazon o Samsung s¨®n noves al m¨®n escolar. No es pot parlar d'escola digital si no hi ha acc¨¦s a Internet¡±.
Una reivindicaci¨®. Manuel Ram¨ªrez (editor de Pre-Textos): ¡°?s fonamental reivindicar la figura de l'editor. Es necessita m¨¦s que mai per garantir un bon producte, i no com a simple intermediari, en un moment en qu¨¨ tendeixen a proliferar les edicions poc revisades i els llibres de dubtosa qualitat¡±.
Un enigma. Bernardo Gurbanov (vicepresident de la Cambra Brasilera del Llibre): ¡°El Brasil continua? sent un altre m¨®n. Les empreses han de trobar els seus propis codis per arribar als brasilers. En el m¨®n del llibre, el negoci ¨¦s en portugu¨¨s, ¨¦s all¨¤ on s'ha de posar el focus. Cal traslladar la frontera ling¨¹¨ªstica¡±.
Una petici¨®. Marisol Schulz (directora de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara, M¨¨xic): ¡°Transitem entre dos mons, l'anal¨°gic i el digital, sense que ens n'adonem. ?s un gran avantatge, per¨° correm el risc de perdre'ns, per no saber quina ¨¦s la ruta correcta. El lector ha de saber qu¨¨ ¨¦s bo i tenir elements de valoraci¨® d'una obra que ara mateix a la xarxa es dilueix i ¨¦s un caos. El paper dels mitjans de comunicaci¨® ¨¦s m¨¦s rellevant que mai per establir aquest di¨¤leg orientatiu entre llibre i lector¡±.
S¨®n diversos els fronts oberts, coneguts i desconeguts els competidors en un duel en el qual tots saben que una part del seu futur es juga al continent hispanoparlant. Ho va recordar Jos¨¦ Mar¨ªa Lassalle, secretari d'Estat de Cultura, a la inauguraci¨®: ¡°Espanya ser¨¤ Iberoam¨¨rica o no ser¨¤. Espanya ser¨¤ cultural o no ser¨¤¡±. I en aquest context plantejat per Lassalle, el paper del llibre ¨¦s protagonista, va insistir, perqu¨¨ ¡°¨¦s una defensa de la mateixa cultura¡±. Quan Europa trontolla, va agregar, Iberoam¨¨rica ofereix la potencialitat on Espanya pot exercir una tasca qualitativa i promet que el pa¨ªs pot ser la cantonada nord-europea privilegiada, fet que diversos experts van descriure com ¡°pujar ara s¨ª al carro¡±.
La caiguda a Espanya
Les xifres generals del sector indiquen que es van editar 76.434 t¨ªtols, amb un tiratge mitj¨¤ de 3.223 exemplars. L'oferta editorial espanyola t¨¦ un cat¨¤leg de 524.213 t¨ªtols vius, un 6,8% m¨¦s que el 2012.
El preu mitj¨¤ dels llibres s'ha redu?t un 2,3% aquest any i s'ha incrementat l'oferta, ja de per si mateixa molt competitiva, dels llibres electr¨°nics, les vendes dels quals van aconseguir 80,26 milions d'euros (3,6% del total de vendes del sector).
Els principals factors que van incidir que continu¨¦s el descens de les vendes de llibres a Espanya un 9,7% el 2013 euros van ser, segons l'informe de la Federaci¨® de Gremis d'Editors d'Espanya presentat a LIBER:
- La crisi econ¨°mica.
- L'abs¨¨ncia de pol¨ªtiques educatives que conscienci?n la societat de la import¨¤ncia de protegir la creaci¨® intel¡¤lectual.
- L'augment de l'oferta il¡¤legal de llibres electr¨°nics.
- L'elevada fiscalitat del llibre digital, gravada amb un IVA del 21%, davant del 4% del de paper.
- La inefic¨¤cia de l'Administraci¨®, a trav¨¦s de la Secci¨® Segona de la Comissi¨® de la Propietat Intel¡¤lectual, a resoldre den¨²ncies contra les webs sense perm¨ªs dels autors.
- El descens, quan no supressi¨®, d'ajudes a les fam¨ªlies per adquirir els llibres de text.
- La reducci¨® de les inversions en fons per a biblioteques p¨²bliques, escolars i universit¨¤ries.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.