L¡¯esgarrifan?a de ¡®[REC]¡¯ torna a Sitges
El quart lliurament de la s¨¨rie de terror de Balaguer¨® i Plaza s'estrena al festival que va veure n¨¦ixer fa set anys una de les sagues m¨¦s reeixides del cinema espanyol
Era el 26 d'octubre del 2006. ¡°Me'n recordo perfectament perqu¨¨ ¨¦s el dia del meu aniversari¡±, explica l'actriu Manuela Velasco. ¡°Vam rodar un pla del parc de bombers, just a l'inici del primer film de la s¨¨rie¡±, assegura Jaume Balaguer¨®. Set anys despr¨¦s, la saga [REC] s'acomiada sense estar-se de res amb el seu quart i ¨²ltim episodi. ¡°No n'hi haur¨¤ m¨¦s¡±, assegura Balaguer¨®, cocreador al costat de Paco Plaza d'unes pel¡¤l¨ªcules que han marcat el cinema espanyol, ¡°i la picada d'ullet final ¨¦s senzillament aix¨°, un detall per a fans, no per deixar portes obertes". Ahir [REC]4 va inaugurar el festival de cinema fant¨¤stic de Sitges, que torna al certamen on va comen?ar tot el fenomen. A hores d'ara ja ha recaptat m¨¦s de 15 milions d'euros a Espanya (la taquilla sumada de les tres primeres) amb un cost de poc m¨¦s de 10 milions (sumats els quatre films), s'ha venut per tot el m¨®n i fins i tot ha tingut versi¨® nord-americana (Quarantine).¡°No han estat pel¡¤l¨ªcules cares, sin¨® que s'han realitzat amb m¨¦s passi¨® que diners¡±.
El certamen, a m¨¦s, acull una exposici¨® a la Casa Bacard¨ª amb vestits, pr¨°tesis, fotografies, documents i tot tipus de material de la saga, i avui se'n presenta un exhaustiu llibre resum. Aqu¨ª va arrencar el seu ¨¨xit, quan el p¨²blic es va tornar boig veient-la¡ i el palmar¨¨s va confirmar el seu triomf. Velasco rememora: ¡°La nit de l'estrena no vaig poder dormir, vaig passar la nit de lloro per l'excitaci¨®. Quan vaig marxar, vaig comprar el coix¨ª de record¡ i el tinc al llit encara avui¡±.
El m¨®n ha canviat en set anys. El cinema, encara m¨¦s. ¡°La primera [REC] era gaireb¨¦ experimental¡±, diuen Plaza i Balaguer¨®, que van codirigir la primera i la segona. Plaza ha realitzat la tercera i Balaguer¨®, la quarta: ¡°Juguem amb el fet que tot el que es veia en pantalla estava rodat per c¨¤meres que apareixien en la trama, jugant amb la idea del found footage [pel¡¤l¨ªcules realitzades amb un suposat metratge rodat per afeccionats]. Vam repetir la idea amb la segona, perqu¨¨ la narrativa aix¨ª ho exigia. Per¨° Paco la va abandonar al mig de la tercera i jo ho he fet gaireb¨¦ per complet ara. El que era trencador fa set anys, avui est¨¤ desgastat. Hem creat espectacles diferents. No vol¨ªem fer quatre pel¡¤l¨ªcules de genis experimentadors que es reinventen en cada pas. S¨®n pel¡¤l¨ªcules pensades per a l'entreteniment¡±. A la paperera han quedat descartades idees com les de filmar dues pel¡¤l¨ªcules alhora, com si fossin dos equips de televisi¨® que s'entrecreuessin en el ja fam¨®s edifici del terror de la s¨¨rie, a la rambla de Catalunya, 34, i que s'haguessin estrenat simult¨¤niament.
Aix¨° s¨ª, han mantingut el mateix esperit de crear terror claustrof¨°bic i sagnant amb infectats que devoren els qui troben al pas, d'ambientar la trama en llocs singulars (l'edifici per les dues primeres; un sal¨® de noces, en la tercera, i un vaixell a alta mar, en la quarta), de triar protagonistes hero?nes lluitadores i imbatibles. A?REC tot t¨¦ una l¨°gica, tant que mai s'escolta la paraula zombi, sin¨® que se'ls denomina infectats: en la quarta, el cercle acaba tancant-se i explicant-se. I encara m¨¦s, en aquesta clausura, que arriba a les sales comercials el 30 d'octubre, hi ha homenatges a Alien o a La cosa, per¨° ¨¦s sobretot, autoreferencial, dir¨ªem que meta REC. ¡°?s filla de la saga, agafa tot l'anterior, ho absorbeix i li d¨®na forma. Fins i tot riu de si mateixa¡±, assegura Balaguer¨®. Si la trama de les tres primeres passa en menys de 24 hores, ara la periodista protagonista ¨¦s traslladada a un vaixell en quarentena, on un equip de metges intenta trobar un retrovirus contra la infecci¨®. En total passen tot just tres setmanes des d'aquella m¨ªtica frase d'?ngela Vidal, la reportera televisiva a la qual d¨®na vida Manuela Velasco: ¡°Grava-ho tot, Pablo, per la teva puta mare!¡±. ¡°Pot ser que la primera fos hiperrealista, aquesta ja no. Aqu¨ª reflexionem m¨¦s sobre el que torna la gent violenta. ?s cert que el cinema fant¨¤stic est¨¤ connectat amb la realitat, per¨° nosaltres no tenim res a veure amb l'ebola actual¡±. Hi ha, per descomptat, lloc per a la samarreta blanca d'?ngela: "S'ha convertit en una icona del cinema de terror".
El novembre passat, Balaguer¨® va filmar l'¨²ltim pla en una piscina d'ones a Ast¨²ries que s'assembla al mar tempestu¨®s de les ¨²ltimes seq¨¹¨¨ncies. ¡°Paco i jo tanquem set anys de la nostra vida. Han estat molt bonics. Els devem molt¨ªssim a aquestes pel¡¤l¨ªcules. A Manuela la veneren al Jap¨®, per exemple. ?s estrany, ¨¦s clar. Ens coneixen com els directors de REC. No m'importa. Vull fer coses diferents, properes a altres t¨ªtols meus com Mientras duermes. Tot i aix¨ª, avui a Sitges, a mi m'envaeix la nost¨¤lgia¡±. La Ni?a Medeiros, el gran anatema de la saga, pot descansar en pau.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.