Al mercat infinit de Frankfurt
Auster, Mankell i Beevor, entre les novetats que els editors espanyols pesquen a la Fira del Llibre
Costums del cigarret en la Primera Guerra Mundial (Jonas Verlag); Kemal Atat¨¹rk, pare de la Turquia moderna, i la seva desconeguda influ¨¨ncia en l'imaginari ideol¨°gic nazi (Harvard University Press); totes les can?ons de Bob Dylan des de 1962 en una edici¨® limitada (Simon & Schuster, 200 d¨°lars; en capsa signada i numerada, 5.000 d¨°lars); les mem¨°ries del carism¨¤tic Tim Howard, porter de la selecci¨® nord-americana de futbol (Harper Collins); la meditaci¨® explicada per a dummies (Wiley)¡ Confer¨¨ncies, vendes de drets, edici¨® digital i preocupaci¨® per Amazon a banda, la Fira del Llibre de Frankfurt encara es resisteix a perdre del tot el seu car¨¤cter primigeni de fa 66 edicions, el qual permet remenar llibres i sorprendre's amb alguna troballa com si es tract¨¦s dels encants. D'aquest selecte mercat editorial que ¨¦s la fira, malgrat que pugui ser plana com la convocat¨°ria d'enguany, que va acabar ahir, les editorials espanyoles se n'han endut unes quantes joies.
Tornen Paul Auster i Anthony Beevor. Gaireb¨¦ quatre anys ha trigat l'autor de La trilog¨ªa de Nueva York a abandonar l'autobiografia i tornar a la ficci¨® pura que va abandonar despr¨¦s de Sunset Park. Ho far¨¤ amb una novel¡¤la sobre una saga familiar jueva d'unes 900 p¨¤gines, de les quals ha escrit la primera meitat; de la segona, nom¨¦s n'ha enviat un esquema, per¨° n'hi ha hagut prou perqu¨¨ Edicions 62, la seva editorial en catal¨¤, ja ho hagi lligat; Jorge Herralde, que l'est¨¤ llegint, se n'encarrega per a Anagrama. Una altra gran alegria d'un autor als seus editors internacionals l'ha proporcionat Anthony Beevor. L'historiador supervendes de Stalingrado ha lliurat gaireb¨¦ un any abans del previst l'original del seu esperat Ardenas.1944, sobre la sagnant i decisiva batalla. Aquesta vegada a Espanya l'editar¨¤ Cr¨ªtica, al maig, en ple llan?ament mundial.
La cua de la Primera Guerra Mundial. La Gran Guerra encara fa c¨®rrer rius de tinta. Un episodi crucial va ser l'enfonsament al maig de 1915 del vaixell Lusitania per part d'un submar¨ª alemany U-20, un dels motius que va portar els Estats Units a intervenir en el conflicte. El periodista Erik Larson (En el jard¨ªn de las bestias) reconstrueix la hist¨°ria a partir dels personatges clau (el capit¨¤ del vaixell, la tripulaci¨® del submar¨ª, el president Wilson i el seu entorn¡), en un llibre que publicar¨¤ Ariel. Per part seva, l'historiador i director del Centre d'Estudis de Guerra del University College de Dubl¨ªn, Robert Gerwarth, demostra a The Vanquished que el conflicte no va acabar el 1918 i que la viol¨¨ncia pels temes no resolts va conduir a la Segona Guerra Mundial. Galaxia Gutenberg l'editar¨¤ a Espanya, igual que una altra joia d'un dels grans especialistes alemanys en R¨²ssia, Jochen Hellbeck, que a Die Stalingrad Protokolle mostra les seves esborronadores troballes en arxius russos de testimoniatges de generals, soldats i habitants de?Stalingrad durant el cruent setge de 1942 i que havien rom¨¤s silenciats per Stalin. La mirada ¨¦s completament nova i gens heroica oficialment, esclar.
Periodisme literari i emocional. La no-ficci¨® del periodisme literari t¨¦ bona salut. A Espanya arribar¨¤, com a m¨ªnim, en dos formats molt contraposats. Debate (contents perqu¨¨ els llibreters alemanys van concedir el seu prestigi¨®s premi a Jaron Lanier per Contra el reba?o digital, editat per ells) recuperar¨¤ dos t¨ªtols de la candidata al Nobel Svetlana Aleksi¨¦vitx, on millor llueix l'especialitat de l'escriptora i periodista bielorussa, aquestes ¡°novel¡¤les polif¨°niques de no-ficci¨®¡±: La guerra no tiene rostro femenino (1983), entrevistes amb dones russes a la Segona Guerra Mundial, i, amb la mateixa t¨¨cnica de collage, Voces de Chern¨®bil (1987), sobre els supervivents del desastre nuclear. No ficci¨® liter¨¤ria per¨° d'alt contingut emocional ¨¦s el fil conductor dels t¨ªtols del nou projecte Planeta Internacional No Ficci¨®n, presentat a Frankfurt. Tres exemples que a Espanya editar¨¤, dins del grup, Pen¨ªnsula s¨®n els d'un exetarra penedit per amor: Lo dif¨ªcil es perdonarse a uno mismo, d'I?aki Rekarte; una espia que va caure sedu?da per qui havia de ser el seu objectiu, Fidel Castro: Yo fui la esp¨ªa que am¨® al comandante, de Marita Lorenz, i una mare coratge contra la m¨¤fia que va matar la seva filla a Ciudad Ju¨¢rez: Norma y Mal¨², hero¨ªnas en el infierno del crimen, de la periodista Elena Ortega. Paid¨®s recollir¨¤ The japanese method, de la periodista Junko Takahashi, constru?t a partir del testimoniatge de japonesos (atletes, professors¡) que han superat el segle de vida i segueixen en actiu en aquest m¨®n.
La mem¨°ria de Mankell i la passi¨® de Madame S. Henning Mankell, el pare del comissari Wallander, ja jubilat, va declarar a principis d'any que tenia c¨¤ncer, per¨° aix¨ª i tot segueix molt actiu. Ho demostra el llibre que acaba d'adquirir Tusquets, Arenas movedizas, bell t¨ªtol per a una obra autobiogr¨¤fica en la qual repassa episodis clau de la seva vida. Autobiogr¨¤fica ¨¦s tamb¨¦ La pasi¨®n sin l¨ªmites de Madame S, cartes sorprenents per la seva lucidesa i sinceritat sexual que una dona va dirigir, entre 1928 i 1930, a un ambaixador franc¨¨s casat. Seix Barral i Edicions 62 editaran aquesta Simone de Beauvoir avant la lettre.
La literatura francesa, a l'al?a. El Nobel a Patrick Modiano no deixa de ser la punta de llan?a del bon moment de les lletres franceses, del qual Anagrama se seguir¨¤ aprofitant: a m¨¦s del nou llibre del guardonat (Para que no te pierdas por el barrio), ha adquirit l'¨²ltima obra de l'autor de Lim¨®nov, Emmanuel Carr¨¨re: El Reino, sobre els or¨ªgens de la cristiandat barrejats amb episodis autobiogr¨¤fics (200.000 exemplars ja a Fran?a). Tamb¨¦ apunta alt Fr¨¦d¨¦ric Beigbeder amb Oona & Salinger, que juga amb la hist¨°ria d'amor d'un jove Jerry Salinger, que amb 21 anys topa amb Oona O¡¯Neill, de 15, la filla del gran dramaturg nord-americ¨¤. Pearl Harbour es va ficar pel mig de la vida del futur i anacoreta escriptor d'El vigilant en el camp de s¨¨gol. De David Foenkinos arribar¨¤, a trav¨¦s d'Alfaguara, la seva tretzena novel¡¤la: Charlotte, sobre la tr¨¤gica vida de la pintora Charlotte Salomon, que va morir als 26 anys, embarassada, exclosa de tots els cercles pels nazis. Franc¨¨s ¨¦s tamb¨¦ ?douard Louis, de 22 anys, fill d'una fam¨ªlia obrera de cl¨¤ssic banlieue, brillant estudiant de filosofia i sociologia que novel¡¤la les humiliacions que ha viscut a causa de la seva homosexualitat a En finir avec Eddy Bellegueule. Salamandra l'editar¨¤ en catal¨¤ i castell¨¤.
Converses i matrimonis. ¡°El matrimoni ¨¦s una llarga conversa¡±, deia Kipling. I a partir d'aquesta frase Lumen pensa titular el llibre de la nord-americana Lauren Groff Una larga conversaci¨®n, ambientada a la Nova York actual i que a partir dels seus protagonistes planteja tot el que s'ha de parlar i callar perqu¨¨ un matrimoni funcioni molt de temps. Curts tamb¨¦ van ser els dos matrimonis, que li van reportar els respectius fills, a la protagonista de la molt autobiogr¨¤fica Tambi¨¦n esto pasar¨¢, de Milena Busquets (filla de l'editora Esther Tusquets), a cavall del delicat Buenos d¨ªas, tristeza, de Fran?ois Sagan, i el Diario de Bridget Jones, duel, carta d'amor i dubtes existencials d'una dona de 40 anys, amb dos ex i un amant tots molt a prop, despr¨¦s de la mort de la seva mare. Va ser un dels llibres calents de la fira que Anagrama i Ara Llibres editaran a Espanya. Tres vegades, per la seva banda, es va casar la tardana per¨° influent escriptora nord-americana Lucia Berlin (1936-2004), una Raymond Carver de qui Alfaguara ha adquirit els seus contes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.