¡°Crear una cosa que tots els nens del m¨®n estimen aclapara¡±
Els creadors de la multimilion¨¤ria saga ¡®Pok¨¦mon¡¯ visiten el Sal¨® del Manga de Barcelona
S¨®n sensei i aprenent. Junichi Masuda i Shigeru Ohmori. El primer, vaixell ins¨ªgnia de Pok¨¦mon, la saga de Nintendo que ha venut m¨¦s de 260 milions de jocs, la segona franqu¨ªcia del mitj¨¤ nom¨¦s per darrere de Super Mario. El segon, l'alumne que ara segueix els passos assumint la direcci¨® dels nous cap¨ªtols. Per¨° tots dos segueixen la mateixa filosofia: crear per i per als nens. Xavals com el centenar llarg que els va ovacionar d'all¨° m¨¦s des de les butaques de l'auditori del col¡¤legi Lestonnac, una de les parades de la seva visita a Barcelona que els homenatja en el 20¨¨ aniversari del Sal¨® del Manga. Masuda, emocionat, amb una visera de Pikachu, ho va resumir en una frase: ¡°Crear una cosa que tots els nens estimen, aclapara¡±.
I s'hi dedica en cos i ¨¤nima. Nom¨¦s a Espanya, aquesta franqu¨ªcia de 18 anys que engloba m¨¦s de 800 cap¨ªtols televisius, 17 pel¡¤l¨ªcules i m¨¦s de 60 videojocs ha venut m¨¦s de set milions de c¨°pies. Ja a l'entrevista, relaxat despr¨¦s de l'apoteosi infantil i acompanyat del seu alumne Ohmori ¡ªque nom¨¦s respon si se li pregunta directament, deixant tot el protagonisme al seu mentor¡ª, Masuda ¨¦s humil en les seves ambicions: ¡°Volem que Pok¨¦mon sigui una eina de comunicaci¨® entre els nanos¡±. Per aix¨° no vol dir que els seus jocs surtin per a consoles de sof¨¤ i pantalla gran, perqu¨¨ hi hauria menys ¡°contacte hum¨¤¡± que amb les port¨¤tils, per molt que l'espectacularitat d'un enorme televisor sigui atractiva.
Les dades del fenomen
Els m¨¦s de 60 jocs de Pok¨¦mon han venut m¨¦s de 260 milions de jocs a tot el m¨®n.
21.500 milions s¨®n les cartes de Pok¨¦mon que circulen entre els col¡¤leccionistes.
La s¨¨rie de televisi¨®?ja suma?m¨¦s de 800 episodis repartits en 17 temporades.
En cinemes, s'han estrenat 17 llargmetratges ambientats en aquest univers.
En realitat, el que busca Masuda amb?Pok¨¦mon ¨¦s reviure una sensaci¨® molt concreta de la inf¨¤ncia. Els estius a Kyushu, la m¨¦s meridional de les quatre grans illes nipones. Passejos amb bicicleta pels boscos profunds. Inspecci¨® minuciosa d'aus, insectes, peixos. Experi¨¨ncies paral¡¤leles a les de Pok¨¦mon, que consisteix a ca?ar estranyes criatures, ensinistrar-les i enfrontar-les en combats. ¡°Esclar que em va influir molt¨ªssim per als meus jocs. El que busco ¨¦s evocar aquest somriure en el nen que est¨¤ descobrint el m¨®n¡±. Masuda toca una de les fulles d'una planta ornamental i diu: ¡°Em fascina pensar per qu¨¨ cada cosa ¨¦s com ¨¦s. Per exemple, per qu¨¨ aquesta fulla ¨¦s corba¡±. Per al seu successor com a director dels jocs Pok¨¦mon, Ohmori, ¨¦s diferent: ¡°Jo ja vaig comen?ar a programar de nen. Volia dissenyar jocs des del principi¡±.
El debat de sempre del videojoc, si el que fan aquests dissenyadors s¨®n art o no, fa cavil¡¤lar Masuda. ¡°Un videojoc ¨¦s un treball en equip, i per tant no hi pots posar totes les teves idees o reflexions. Per nosaltres ¨¦s m¨¦s com un esport, perqu¨¨ busquem divertir. Per¨° un esport?¨¦s?un art?¡±. Si se'l colla en la pregunta, recordant-li el seu amor per Stravinski i Xostak¨®vitx i la seva feina tamb¨¦ com a compositor de les bandes sonores dels seus jocs, cedeix: ¡°S¨ª. ?s obvi que en un videojoc hi ha elements art¨ªstics i est¨¨tics que es dirigeixen a l'adult. ?s inevitable. Per¨° per nosaltres ¨¦s secundari. El m¨¦s important ¨¦s que els nens gaudeixin¡±. Aix¨° no li impedeix afirmar que en tots els t¨ªtols de la saga hi hagi al darrere una simbologia. Per exemple, Pok¨¦mon X Y, batejat en honor als eixos de coordenades horitzontal i vertical, parla de ¡°com les persones pensen i actuen de manera diferent, per¨° sempre hi ha punts en com¨²¡±. A?Perla y Diamante va voler expressar ¡°la complementarietat¡± i a?Blanco y Negro, ¡°els contraris¡±.
El 28 de novembre, dues noves obres amb aquesta dicotomia simb¨°lica al t¨ªtol sortiran al mercat per a la consola Nintendo 3DS: Omega Rub¨ª i Alfa Zafiro, remakes de dos cl¨¤ssics del 2002 per a l'¨²ltima generaci¨® de les extintes Game Boys. El seu l¨ªder creatiu, Ohmori, reconeix que va sentir el pes d'assumir la batuta: ¡°Em va agafar una mica d'imprevist, perqu¨¨ encara est¨¤vem acabant Pok¨¦mon XY. No vaig dir res a Yunichi (Masuda) i hi vaig estar donant voltes. Per¨° quan vam acabar?XY, vaig parlar amb Yunichi, vaig reunir l'equip i vaig assumir el repte¡±. Masuda, tamb¨¦ amant de la gastronomia, bromeja amb el desafiament a qu¨¨ s'exposen tant ell com Ohmori sabent que creen per a una audi¨¨ncia de milions de nens: ¡°?s com fer una paella. Si cuino una paella per a tota la meva fam¨ªlia, i els agrada, doncs aix¨° m'animar¨¤ a seguir cuinant. La clau ¨¦s aconseguir la paella que agradi a persones molt diferents entre si¡±. Encara que reconeix que la seva no ¨¦s tan bona ¡°ni de bon tros¡± com les de Barcelona.
El secret de Pikachu
No era el pok¨¦mon estavella del primer joc. De fet, com recorda Masuda, ¡°nom¨¦s se'l podia ca?ar en un bosc, i no sortia gaires vegades¡±. Per¨° quan la s¨¨rie de televisi¨® el va assenyalar com el pok¨¦mon principal del protagonista, es va convertir immediatament en la criatura m¨¦s universal d'aquest univers. Grassonet, groc i incapa? de parlar. Tot el que diu ¨¦s el seu nom: ¡°Pika-pika, pikaaachuu¡±. Masuda explica d'on ve: ¡°Pika ¨¦s l'onomatopeia japonesa del llamp i chu vol dir?ratol¨ª. Aix¨ª que el seu nom ¨¦s ratol¨ª el¨¨ctric¡±. Nom que no canvia en cap dels m¨²ltiples pa?sos infectats per la febre Pok¨¦mon.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.