¡°Els ¡®m¨°mios¡¯ van corroint les entranyes del pa¨ªs¡±
?ngel Casas deixa la direcci¨® de BTV, que ha mantingut com una televisi¨® plural
?ngel Casas deixa aquest mes la direcci¨® de BTV, que ha mantingut com una televisi¨® plural en uns moments que altres ofertes p¨²bliques han sucumbit a les pressions dels patrons pol¨ªtics. Cr¨ªtic de m¨²sica, fundador de la revista Vibraciones, novel¡¤lista i home de r¨¤dio i televisi¨® tanca ara, encara que no del tot (continuar¨¤ escrivint), una etapa professional plena d'aventura i gosadia.
Ha dirigit BTV, una televisi¨® d¡¯una pluralitat in¨¨dita en el mapa dels mitjans p¨²blics. Costa mantenir-la?
El que costa ¨¦s fer una televisi¨® p¨²blica en aquests moments. Jo vaig venir a BTV fa sis anys passant un concurs p¨²blic. El tribunal era un consell amb una representaci¨® de les sensibilitats pol¨ªtiques que hi ha a l¡¯Ajuntament, un consell de partits. S¨®n cinc partits, per tant, cinc consellers. Ara s¡¯ha tornat a fer per escollir el nou director. Vaig venir amb moltes idees. Amb alguns conceptes molt clars. Un era barcelonitzar BTV.
Quina BTV es va trobar?
BTV, de fet, ¨¦s una televisi¨® tem¨¤tica, no ¨¦s generalista. Per¨° el seu tema ¨¦s Barcelona. Ha de parlar de tots els aspectes de la ciutat perqu¨¨ el ve¨ª de la ciutat la trobi ¨²til. Aquesta ¨¦s la missi¨® de BTV. Jo vaig trobar una BTV que era una mini-TV3, com el Minimolina de Pol¨°nia. Una tele amb un 7% del cost i del personal que mou TV3. Per¨° entro en el moment de la crisi i em dedico a fer m¨¦s gesti¨® que televisi¨®, que ¨¦s el que jo volia. Fem un canvi substancial en el tema d¡¯informatius a costa de l¡¯oferta de programes. Ara, BTV t¨¦ un pressupost un 30% m¨¦s baix que quan vaig entrar, per¨° fem cinc informatius al dia i abans n¡¯hi havia un i mig. Des d¡¯aquest punt de vista ens n¡¯hem sortit. S¨®c un periodista independent i quan dic independent vull dir que no m¡¯hi ha posat ning¨². Nom¨¦s vull dir aix¨°, no que els altres no siguin independents. Vull dir que la idea ¨¦s un periodista que es presenta a un concurs i guanya. Que ¨¦s molt diferent que un Govern, un Ajuntament, posi a dit el seu director. Per aquesta qualitat de nomenament independent del director, puc blindar la pluralitat de la casa. D¡¯altra banda, ser independent, fa que no siguis de ning¨². I, per tant, tampoc ning¨² no et defensa. Quan tu ets d¡¯alg¨² i est¨¤s en territori comanxe, els teus procuren defensar-te per¨° no poden perqu¨¨ est¨¤s en territori dels altres. Per¨°, els altres et respecten perqu¨¨ ets dels contraris. Si no ets de ning¨²¡ et cauen totes les h¨°sties.
Jo vaig trobar una BTV que era una mini-TV3
S¡¯ha sentit sol?
M¡¯he sentit bastant sol, per¨° ja era aix¨°. Tamb¨¦ haig de dir que no he estat suprapressionat. BTV no ¨¦s TV3 ni TVE des d¡¯un punt de vista d¡¯influ¨¨ncia i no passa res si BTV no s¡¯ocupa de la manera que oficialment es voldria que s¡¯ocup¨¦s dels temes. Aquesta ha estat la gr¨¤cia. He sentit a dir que som el mitj¨¤ p¨²blic m¨¦s plural. M¡¯ho crec. I em fa il¡¤lusi¨®. D¡¯altra banda aquesta situaci¨® de crisi¡ ha fet que estigui ben vist reduir pressupostos. Per¨°, esclar, una televisi¨® necessita uns pressupostos m¨ªnims. Vaig avisar fa tres anys que est¨¤vem tocant l¡¯¨®s. A la part de programes tinc una tercera part del que tenia quan vaig entrar i he de fer redifusi¨® i no m¡¯agrada, per¨° no tenia alternativa. Estic m¨¦s descontent pel que volia fer i no he pogut fer que no pas content pel que he fet.
Informatius a canvi d¡¯una altra mena de programes.
S¨ª i collant molt l¡¯equip. Amb el mateix nombre de gent, fem cinc informatius on se¡¯n feien un i mig.
BTV des dels temps fundacionals ha canviat molt de model. Des de la proposta de Manuel Huerga d¡¯autoz¨¤ping a la d¡¯ara.
Els periodistes a Catalunya ens ho haur¨ªem de fer mirar
Entremig hi ha un home important que ¨¦s Joan Tapia. Arriba en un moment que Converg¨¨ncia mana a la Generalitat i els ajuntaments s¨®n socialistes. Aquesta batalla es reflecteix en el camp medi¨¤tic. D¡¯una banda hi ha la COM i, de l¡¯altra, la Corporaci¨® de RTV. En l¡¯¨¤mbit de la televisi¨®, Tapia aprofita aquesta circumst¨¤ncia per potenciar BTV. Hi havia diners. Canvia el concepte de la televisi¨® avantguardista de Huerga. Recordo la frase de Huerga: fem una televisi¨® pels que no miren la tele¡ Aix¨° es un ox¨ªmoron, un contrasentit. Si no t¡¯agrada la tele, no mires la tele. No fem bromes. Tapia fa una televisi¨® generalista. Contracta a Monegal, Pic¨®, Lloll, a mi. I quan plega, aquest model queda dilu?t. L¡¯etapa seg¨¹ent ¨¦s d¡¯una mini-TV3 i quan arribo intento que sigui una televisi¨® de la ciutat. I fins aqu¨ª he arribat.
Ferran Monegal¡ per qu¨¨ va marxar?
Se¡¯n va anar una mica a la francesa. No el vam treure. El model de programa estava en crisi, tenia 10 anys i en Ferran, que ¨¦s llest, se¡¯n va anar. Nosaltres, per circumst¨¤ncies de l¡¯empresa, hav¨ªem redu?t el pressupost de tots els programes, tamb¨¦ del seu. Va arribar un moment que en Ferran es va sentir inc¨°mode amb la situaci¨® i va decidir no continuar. Li agraeixo molt a en Ferran, que em va estalviar una situaci¨® molt dura, que jo he viscut a les dues bandes de la taula, de dir a alg¨² que el seu programa no continua.
Quin balan? fa de la seva etapa?
Hi ha tres coses de les quals estic content. Primer, fer un contracte programa potent. Despr¨¦s, engegar una r¨¤dio. Hem fet una emisora nova de Barcelona que agafar¨¤ for?a amb quatre duros (Em sorpr¨¨n sentir-me a mi nom¨¦s parlant de diners. Deu haver estat tant l¡¯obsessi¨® per aquest aspecte que darrerament nom¨¦s s¨¦ parlar d¡¯aix¨°). El cost per any de l¡¯emissora ¨¦s menys del que costava l¡¯aportaci¨® municipal quan hi havia la COM. I la resta ¨¦s pura an¨¨cdota. Fem els plens municipals i els fem amb unes c¨¤meres robotitzades obsoletes, s¨®n 4 per 3 en lloc de 16 per 9. Les canviarem. ?s una an¨¨cdota, per¨° aquestes c¨¤meres s¨®n la imatge institucional de l¡¯Ajuntament i la servim amb un format caducat. Crec que al gener ja hi haur¨¤ les noves.
Fa anys a les redaccions hi havia tert¨²lies. Veient aquells periodistes de tota la vida i sentint-los parlar aprenies molt
Es pot fer televisi¨® p¨²blica encara?
Crec que s¡¯ha de fer televisi¨® p¨²blica. Com? Tot el model est¨¤ en discussi¨®, com ho estan els mitjans de paper. La televisi¨® p¨²blica ha de fer una funci¨® que no fan les privades. I m¡¯adono que realment la televisi¨® canviar¨¤. Jo s¨®c dels antics que seu al sof¨¤ a veure el que hi facin. Un model que morir¨¤. Per¨° si un model t¨¦ sentit en la f¨®rmula convencional ¨¦s la televisi¨® local p¨²blica perqu¨¨ ¨¦s la que t¡¯apropa a la teva realitat i de manera immediata. D¡¯altra banda, The New York Times ¨¦s un diari local i probablement ¨¦s el m¨¦s important del m¨®n. Jo volia fer un model que no he pogut fer perqu¨¨ per fer televisi¨® necessites diners i no n¡¯he tingut prou. No es tracta de malgastar. Per¨° necessites diners. M¡¯he quedat curt. No he pogut fer, per exemple, una potent xarxa de corresponsals de barri que, amb el nas al carrer, segueixi la vida quotidiana.
Tamb¨¦ els professionals estem sota sospita. Ens ho hem guanyat?
S¨ª. Com a col¡¤lectiu, no parlo d'una persona concreta, hem fet moltes animalades. Molta feina especulativa i poc comprovada o feina informativa molt direccionada. Hem estat molt lacais dels pol¨ªtics. I en aquest tema cal fer les excepcions que convinguin, per¨° la gesti¨® o la crisi ha endeutat de tal manera tants mitjans que s¡¯han de sotmetre a les diverses voluntats que els vulguin ajudar econ¨°micament. Ja siguin pol¨ªtiques, olig¨¤rquiques.. i com que arriba un moment que la superviv¨¨ncia ¨¦s fonamental, els periodistes ens hem doblegat, insisteixo no tots ni sempre, a les exig¨¨ncies del poder. Falta un periodisme que hi havia fa anys, durant la Transici¨®, un periodisme d¡¯investigaci¨®, que no surt nom¨¦s d¡¯un delator, d¡¯un xivato.
Vaig anar a votar el 9-N. Un any abans no hi hauria anat
Hi ha una certa nost¨¤lgia en les seves paraules¡
Hem creat un m¨®n d¡¯¨¦ssers individuals amb l¡¯a?llament de l¡¯ordinador. Fa anys a les redaccions hi havia tert¨²lies. Veient aquells periodistes de tota la vida i sentint-los parlar aprenies molt. Ara no es parla a les redaccions. Amb aquells col¡¤legues aprenies que has d¡¯anar amb els ulls oberts i les orelles ben netes. Si no, no t¡¯assabentes de res. Passen les coses per davant i no les veus. S¡¯ha de ser tafaner. Aquesta curiositat innata no es pot perdre. Despr¨¦s hi ha qui se¡¯n va a les set de la tarda de la redacci¨® i desconnecta. No pots ser periodista a hores. Si no, ets funcionari.
Qu¨¨ en pensa del periodista agitador?
Ser agitador ¨¦s un component de l¡¯ofici de periodista. Una altra cosa ¨¦s el propagandista pol¨ªtic. Els periodistes a Catalunya ens ho haur¨ªem de fer mirar. Perqu¨¨ prioritzem m¨¦s l¡¯opini¨® que la informaci¨® i tothom serveix per opinar. A partir dels tertulians, hem fet creure que tothom pot opinar de pol¨ªtica, sobretot. Home, no. Com no tothom pot opinar de futbol o de cinema. Jo no em veig amb cor de fer segons qu¨¨ en periodisme. No em veig capa? de retransmetre un partit. Com es deia aquella companyia discogr¨¤fica? La voz de su amo?. Aix¨° ¨¦s propaganda i no ¨¦s periodisme. No s¨®c ning¨² per estigmatitzar ning¨², que cadasc¨² es busqui la vida, per¨° en aquesta professi¨®, com a la universitat, hi ha un problema. Al pa¨ªs patim la corrupci¨®, que ¨¦s delicte i ¨¦s escandalosa. Per¨° hi ha un segon nivell que no ¨¦s delicte, per¨° que mina el pa¨ªs, el m¨°mio. Gent que no ¨¦s coneguda, que sempre hi ¨¦s, als segons nivells del poder, de la universitat, dels mitjans¡.El m¨°mio va corroint les entranyes del pa¨ªs i probablement estem parlant de molts diners p¨²blics en llocs ocupats per aquesta tribu que t¨¦ exemplars de totes les ideologies.
Com analitza el moment pol¨ªtic a Catalunya?
Vaig anar a votar el 9-N. Un any abans no hi hauria anat. S¨®c un vell progre ubicat entre l¡¯Espanya antip¨¤tica i la Catalunya virtual. Qu¨¨ faig en aquesta vida amb aquesta ubicaci¨® tan estranya? Tot aquest proc¨¦s no em semblava seri¨®s, per¨° quan et trobes una paret que no es belluga i no hi ha manera, no hi ha manera...He viscut a Madrid i hi he treballat molt c¨°modament. Per¨° ara, no ¨¦s que no vulguin, no ¨¦s que no puguin, ¨¦s que no tenen ganes d¡¯entendre res. Hem de sacsejar aquest statu quo, no funciona. L¡¯hem de sacsejar d¡¯alguna manera. Potser el resultat final no ser¨¤ la independ¨¨ncia, ser¨¤ una tercera via¡ per¨° s¡¯han fet molts passos i no hi ha hagut resposta. Els bascos han estat m¨¦s intel.¡¤ligents. No volen la independ¨¨ncia, volen anar anant¡i han aconseguit una autonomia enorme. Aqu¨ª som m¨¦s seriosos. Els que volen la independ¨¨ncia, la volen. No volen amena?ar i estan conven?uts i lluiten per aix¨°. Jo volia ser independent quan tenia 14 i 18 anys. ¡°Sigues realista, demana l¡¯impossible¡± era l¡¯esl¨°gan de l¡¯¨¨poca. Totes les posicions s¨®n respectables. Per aix¨° ¨¦s important un refer¨¨ndum, perqu¨¨ tothom es pugui explicar b¨¦. Votem i veiem-ho.
Entrevistes tibants
Una altra part de la xerrada la vam dedicar a la seva llarga vida professional, plena d'an¨¨cdotes i lli?ons. Casas recorda que ja havia fet televisi¨® als anys setanta. En unes condicions estranyes. "Era guionista de Luces en la noche, que feia un capit¨¤ de l'ex¨¨rcit, el capit¨¤ Soria. No ens parl¨¤vem. Jo anava amb cabells llargs i jaqueta caqui i ell es pensava que me'n fotia. Vaig ser-hi un any fins que em vam fer fora per rojo separatista. No recordo qu¨¨ vaig fer. Em van prohibir dos programes, que no es van emetre. Un amb Aguaviva. I un altre amb Guillermina Motta. Gravo un dissabte al mat¨ª i aquella tarda la Guillermina va a tancar-se a Montserrat. Jo no ho sabia, per¨° esclar, aquell programa amb una noia que estava manifestadament contra el r¨¨gim no es va emetre. I jo vaig quedar estigmatitzat perqu¨¨ a TVE van pensar que l'havia triat sabent-ho tot. Despr¨¦s, l'any 1977 em criden des de Madrid, en plena Transici¨®, perqu¨¨ volien fer una programa de m¨²sica. El vam comen?ar Moncho Alpuente, Ramon Trecet, Paco Lafuente, Carlos Tena, Diego Manrique i Montse Domenech. Vam ferPopgrama. I quan a Barcelona obren el canalet catal¨¤, Muns¨® Cab¨²s, que n'era el director, em proposa fer un altre espai musical. Ser¨¤ Musical Express".
Casas ha entrevistat mig m¨®n per a la televisi¨®. Si li demanes que tri? personatges, ell s'estima m¨¦s triar moments. Com el que va viure amb Rock Hudson i que explica al llibre Mem¨°ries d'altres. L'entrevista resultava quasi monosil¡¤l¨¤bica, "no anava ni amb rodes" i Casas va tocar el tema de l'homosexualitat del seu convidat fent una volta ben grossa. "Per sortir un dissabte al vespre, amb qui preferiria fer-ho, amb Bo Derek o amb Richard Gere", va preguntar. Hudson, despr¨¦s d'aclarir que es tractava d'anar a ballar i no a la boxa, va respondre somrient: Richard Gere.
No tots els convidats entomaven les preguntes de la mateixa manera. D'Anthony Perkins va rebre una bona sacsejada quan, per encarar el tema de la sida, li va preguntar: "No s¨¦ quina cara devia fer quan va llegir al National Enquirer que vost¨¨ tenia la sida". L'actor, sense alterar la veu, va acabar la resposta dient: "Quan alg¨² repeteix la informaci¨®, es converteix en el?National Enquirer. Aix¨ª que es podria dir que vost¨¨ no ¨¦s millor que ells". Tant Hudson com Perkins van morir de sida.
A Casas li agrada molt m¨¦s recordar una gravaci¨® amb Antonio Carlos Jobim al piano interpretant els seus temes m¨¦s populars o quan va assistir als assajos de Tina Turner i contemplava molt de prop el seu bellugad¨ªs darrere.
Va ser l'introductor de l'striptease a la televisi¨® p¨²blica. El seu primer Angel Casas Show, a una recent estrenada Tv3, amb Christa Leem, l'stripteuse bene?da per Joan Brossa, va causar un daltabaix a Palau i, de rebot, a TV3, per¨° despr¨¦s d'uns dies de tensi¨®, Casas va salvar els mobles. Despr¨¦s, ja des de TVE, a Un d¨ªa es un d¨ªa, va continuar incloent striptease.
Amb una mala salut de ferro des de fa anys, admet que les causes de les crisis de salut no han estat el patiment propi de la professi¨® period¨ªstica (no fas l¡¯entrevista que volies, no se¡¯t presenta un convidat..). Ha estat pel patiment de la gesti¨®. Ara, amb la jubilaci¨®, vol tornar a escriure.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.