Els 10 millors llibres del 2014
'As¨ª empieza lo malo', de Javier Mar¨ªas, destaca en un any marcat per la primera persona. Biografies i novel¡¤les autobiogr¨¤fiques, entre els escollits pels cr¨ªtics de 'Babelia'
1 As¨ª empieza lo malo.?Javier Mar¨ªas. Alfaguara
¡°La hist¨°ria de Muriel i la seva dona ¨¦s nom¨¦s l'angle privat per a un enfocament col¡¤lectiu sobre l'Espanya que surt de la dictadura amb una reconversi¨® accelerada de m¨²ltiples biografies lligades al franquisme i, de cop i aparentment, deslligades d'ell i fins a prestigiosament antifranquistes. La novel¡¤la desvetlla unes quantes enganyifes i comediants acarnissadament per¨° sense noms propis, tot i que s¨ª que hi ha al¡¤lusions. Cap al 1980 se saben massa coses de massa metges, advocats, arquitectes, professors com perqu¨¨ tots combreguin amb la versi¨® na?f i disfressada del seu passat¡±. (Fragment de la ressenya publicada?a?Babelia el 20 de setembre). JORDI GRACIA
2 L'impostor.?Javier Cercas. Literatura Random House
Ni Soldats de Salamina anava sobre Rafael S¨¢nchez Mazas, ni Anatomia d'un instant?sobre Adolfo Su¨¢rez, ni L'impostor?sobre Enric Marco. Heus aqu¨ª la grandesa d'aquesta novel¡¤la que mai no va voler ser-ho: el m¨¦s humil dels herois reals de Javier Cercas, l'home que es va inventar com a supervivent d'un camp d'extermini, va cam¨ª d'erigir-se com una de les seves recreacions m¨¦s perdurables; i tamb¨¦, de pas, en el millor reflex de l'autor i de la societat. De tots nosaltres, en fi, d'una era en la qual la veritat de les mentides, i el seu revers, deixen de ser el s¨ªmptoma per convertir-se en la malaltia. RICARD RUIZ GARZ?N
3 Jos¨¦ Ortega y Gasset. Jordi Gracia. Taurus
Vaig comen?ar a llegir la biografia-assaig sobre Ortega y Gasset, encoratjada per la poderosa suggesti¨® magn¨¨tica amb la qual Jordi Gracia ens atrapa i ens situa davant d'Ortega i el seu m¨®n. Un cop all¨¤, en un escenari tan ric i complex com apassionant, sabrem l'esfor? tit¨¤nic que va suposar la forja d'una personalitat incomparable, amb els seus vaivens inicials, les negacions obligades, el despreniment o la solitud. L'enfocament atent de la ¡°refundaci¨®¡± del jove furi¨®s que tria ser ¡°constructor d'ideal¡±, i les conseq¨¹¨¨ncies de tal mutaci¨® a trav¨¦s de l'acci¨® pol¨ªtica i pedag¨°gica o de les diverses ¡°empreses¡± culturals, inunda aquestes p¨¤gines de meditacions tan vigents com necess¨¤ries. I sense apologies sospitoses, ni sense esbiaixar fracassos o terboleses, salven Ortega amb les armes que ell ens va llegar: la ra¨® cr¨ªtica, el coratge, la passi¨®... ANA RODR?GUEZ FISCHER
4 Un hombe enamorado (Mi lucha II). Karl Ove Knausg?rd. Traducci¨® de Kirsti Baggethun i Asunci¨®n Lorenzo. Anagrama
¡°Bell i rotund com un cop de puny¡±, aix¨ª defineix un poeta peru¨¤ al seu pare i tamb¨¦ val per Un hombre enamorado. La novel¡¤la tracta de l'amor apassionat i les segones oportunitats, per¨° tamb¨¦ de la nimietat i d'all¨° pueril. Combina confessions autobiogr¨¤fiques, digressions sobre la vida o l'art literari, amb descripcions de la vida d'un home que canvia bolquers o discuteix amb un ve¨ª. L'amor, aquella for?a poderosa que impulsa la vida, tamb¨¦ ens hi introdueix dram¨¤ticament, sense conte de fades. Knausg?rd no ens estalvia res: ni l'avorriment ni la intel¡¤lig¨¨ncia. Pur i prof¨¤, per¨° mai solemne. En un m¨®n on tots fan trucs per ser sorprenents, l'honestedat d'Un hombre enamorado ¨¦s bella i rotunda com un cop de puny. IV?N THAYS
5 D¨ªas de mi vida (Vida I). Juan Ram¨®n Jim¨¦nez. Pre-Textos
Caleidoscopi, trencaclosques, sopa de lletres: aquesta reconstrucci¨®, que han fet les editores Mercedes Juli¨¢ i Mar¨ªa ?ngeles Sanz Manzano. JRJ (1881) (¡°Capic¨²a!¡±, anota el poeta) li va donar voltes tota la vida, com era habitual en ell si es tractava de la seva Obra, a aquesta mena d'autobiografia-calaix de sastre, on hi cab¨¦s tota la seva vida: vida i obra sempre juntes com un parell de cireres unides per la cua. Tot ho va deixar anotat perqu¨¨, ara, dues atentes editores l'hi reconstrueixin, i aquest ¡ªenlluernador¡ª ¨¦s el primer volum. Hi cap tot: la inf¨¤ncia i les ambicions, la maduresa i les obsessions, els (des)afectes (a aquells que l'anomenaven Miss Poesia), i Zenobia i les dones enamorades, d'ell, o ell d'elles. Vida. Obra. El poeta (capic¨²a). JAVIER GO?I
6 Hasta aqu¨ª. Wislawa Szymborska. Traducci¨®n de Abel Murcia i Gerardo Beltr¨¢n. Bartleby
La poeta polonesa Wislawa Szymborska (Premi Nobel 1996) deia que en escriure buscava ¡°aquest efecte que en la pintura es diu clarobscur. Voldria que en els meus poemes es trobessin i fins i tot es fonguessin coses magn¨ªfiques i trivials¡±. Hasta?aqu¨ª, el seu ¨²ltim llibre, es va publicar despr¨¦s de la seva mort, el 2012, i reuneix 13 poemes (a m¨¦s d'una entrevista amb els traductors a l'espanyol). S¨®n 70 p¨¤gines d'edici¨® biling¨¹e, recorregudes per una poesia de simplicitat falsa (perqu¨¨ solament s'aconsegueix amb una feina de picapedrer), en la qual Szymborska desenfunda els seus millors garfis de poeta, amb una austeritat sorprenent i una capacitat ¨²nica de ser desoladora sense ser brutal, de produir neguit i, alhora, deixar brillant, en el cingle del poema, un raig de llum estrany. LEILA GUERRIERO
7 L'herba de les nits. Patrick Modiano. Traducci¨® de Merc¨¨ Ubach Dorca. Proa
Tota l'obra de Patrick Modiano gira al voltant de la impossibilitat del llenguatge de recordar amb precisi¨®. Cal rec¨®rrer els llocs, els noms, les inscripcions en la mem¨°ria que en ser evocades ens donen la justa mesura de la nostra exist¨¨ncia, incompleta, parcial. Entre el somni i la vig¨ªlia, entre l'obsessi¨® i l'oblit, Jean intenta saber qui va ser Dannie, donar-li una coher¨¨ncia, reescriure aquest fragment de vida, per¨° en fer-ho s'adona que entrar en aquest laberint ¨¦s tamb¨¦ perdre-s'hi i, d'alguna manera, caminar a sobre dels morts. Si l'obra de Modiano t¨¦ aquesta seducci¨® hipn¨°tica que la identifica ¨¦s perqu¨¨ les seves novel¡¤les s¨®n com els llums encesos en la nit, il¡¤luminen. S¨®n aqu¨ª com un mapa hum¨¤ que ens porta a rec¨®rrer marques i a reconstruir a partir de les ru?nes. PATRICIA DE SOUZA
8 El balc¨®n en invierno. Luis Landero. Tusquets
Hi havia l'esb¨®s d'una novel¡¤la i l'abandonament posterior. I un passeig. L'escriptor recorrent el barri. De tornada a casa, el balc¨®, aquest lloc que est¨¤ ¡°a la intemp¨¨rie i a resguard¡±, com el mateix Landero en el fet d'explicar-se. Ara ¨¦s l'estiu de 1964. Es fa fosc. Al balc¨®, Luis, la seva mare i un futur incert. Escolto el nen, el poeta adolescent, l'oficinista malhumorat. Sento la mare: el so de la tricotosa. Tamb¨¦ els acords d'una guitarra: ¨¦s Landero. I hi ha el car¨¤cter esquerp del pare i el significat del viatge fins i tot anant al front de guerra. I hi ha el fet d'entendre. Espetec de c¨°dols mentre camino senderes d'inf¨¤ncia. Paladejo paraules que s'assenyalen a?El balc¨®n en invierno: iridescent, plenitud, errant. Llegeixo: ¡°En cada petit esdevenir, all¨° trivial i el misteri¨®s van a parts iguals¡±. I dic: aquesta autobiografia d'instants posseeix la incommensurable bellesa del que sembla senzill. Una meravella. MAR?A JOS? OBIOL
9 Diccionario de la lengua espanyola. Reial Acad¨¨mia Espanyola. Espasa
Amb 300 anys fets, la 23a edici¨® del Diccionari?i un nou director (el trent¨¨), la RAE ja no sembla viure emparada en el palau que l'acull. Des d'all¨¤ arriben bones not¨ªcies per discutir que podrien haver estat millors. Una nova edici¨® del Diccionari ¨¦s un prodigi. Un llibre que diu: ¡°Aquest ¨¦s l'idioma que parles, i aquests, els significats de les paraules que empres¡±. Cap altre llibre ¨¦s m¨¦s intrigant. Sembla coacci¨®, per¨° es tracta d'hospitalitat. Registra les paraules d'¨²s i unes altres, innombrables, que no coneix¨ªem, amb el prop¨°sit de no agreujar els dubtes. Tal vegada tingui una pretensi¨® de totalitat, per¨° ¨¦s una exig¨¨ncia honorable. A l'usuari suspica? li queda l'alleujament de saber que en la suma de les paraules no hi cap tota la realitat. FRANCISCO SOLANO
10 Como la sombra que se va. Antonio Mu?oz Molina. Seix Barral
Sobreposar hist¨°ries de diferents pl¨¤nols en la mateixa cartografia fins a aconseguir una panor¨¤mica en 3D. Amb la millor literatura possible, la que ja fa temps que caracteritza l'autor; per exemple, la de La noche de los tiempos o la de Sefarad. Perseguir, acorralar, assaborir l'assass¨ª de Martin Luther King reivindicant, com una m¨²sica de fons que sempre acompanya al text i que mai molesta, el m¨ªtic moviment dels drets civils als Estats Units. Capbussar-se en els detalls d'una vida (la del l¨ªder negre, la seva pr¨°pia?), d'una ciutat, d'uns anys propers, per¨° diferents. ¡°He arribat a saber tant d'ell, que em sembla recordar coses de la seva vida, llocs que ell va veure i que jo mai no he vist¡±, diu obsessionada la primera persona que relata el mig miler llarg de p¨¤gines. Quines estones de lectura tan bones, acompanyades de Gerry Mulligan, Chet Baker, Clifford Brown i tants altres! JOAQU?N ESTEFAN?A
En l'enquesta dels llibres de l'any han participat 41 cr¨ªtics i periodistes d'EL PA?S. Cadascun d'ells va atorgar 10 punts al primer de la seva llista, 9 al segon i aix¨ª successivament. Consulti aqu¨ª la votaci¨® completa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.