Hidrogenesse: ¡°Ens agrada estar del costat de les coses velles i exc¨¨ntriques¡±
El duo grava i produeix al marge de corrents i de la ind¨²stria. M¨¦s artistes conceptuals que no pas m¨²sics, llancen 'Roma', un ¨¤lbum d'¡°antigalles i ru?nes¡±
"Res ¨¦s interessant fins que no es fa vell", proclama el duo Hidrogenesse. Sobre aquesta m¨¤xima han concebut i han constru?t Roma, un disc de can?ons que tracten sobre coses que s¨®n antigues, i que acaba sent una mena de contenidor on es barregen tot tipus de conceptes i personatges. ¡°Gaudim 20 vegades m¨¦s d'un grup que ens agrada si t¨¦ una traject¨°ria llarga¡±, explica Carlos Ballesteros. Al seu costat, Gen¨ªs Segarra afegeix que ¡°aix¨° es deu al fet que pots sumar tot el que t'han anat donant al llarg del temps. Com a grup, sempre ens ha agradat sentir que estem al costat dels vells. Per a nosaltres, vell equival a exc¨¨ntric, un concepte que no t¨¦ a veure amb l'edat sin¨® amb l'actitud, amb anar al teu aire¡±. Pocs grups musicals a Espanya van m¨¦s al seu aire que Hidrogenesse, que operen al marge de qualsevol corrent actual i fins i tot es podria dir que al marge de la ind¨²stria. Publiquen els seus discos a trav¨¦s d'Austroh¨²ngaro, un segell que van crear a finals del segle passat per donar sortida a creadors que els agradaven. ¡°Hem editat ¨Cexplica el Carlos¨C grups dels quals pens¨¤vem que, si no els don¨¤vem suport nosaltres, acabarien perdent-se per una ra¨® o una altra. S¨®n artistes que no persegueixen tenir una carrera convencional, que no encaixen enlloc m¨¦s¡±.
Van batejar el segell despr¨¦s que el Gen¨ªs lleg¨ªs una entrevista amb Luis Garc¨ªa Berlanga, en la qual el director explicava com aquesta paraula es va convertir en el seu talism¨¤. ¡°Li van preguntar si era conscient que es pronunciava en les seves primeres pel¡¤l¨ªcules i va pensar que si seguia apareixent, li donaria sort. Per¨° llavors ja tenia muntada la seg¨¹ent. Aix¨ª que en doblatge, aprofitant que hi havia una escena en la qual apareixia un carro tirat per cavalls, va inserir la frase "arre, Austroh¨²ngaro!". ?s un nom que no descriu la m¨²sica que traiem. Tamb¨¦ defineix un lloc que nom¨¦s va existir en un temps i en un lloc. Posar al nostre segell el nom d'Austroh¨²ngaro ¨¦s el mateix que posar al nostre nou disc Roma¡±. Des d'aquest refugi art¨ªstic, Hidrogenesse ha desenvolupat la seva particular obra des d'un flanc alternatiu, generant idees i discursos que fan pensar en ells m¨¦s com a artistes conceptuals que com a m¨²sics. ¡°Mai ens ha atret fer alguna cosa que ja hagi fet abans alg¨². Volem aprendre a fer coses, o aprendre a oblidar com fer-les i compondre una can?¨® sense estrofa, sense ritme. Que la tornada arribi quan hagi d'arribar i si estem tocant una part que ens agrada, no tenir pressa per acabar-la. No ¨¦s que no ens agradi el pop, per¨° potser ¨¦s que no sabem gaire com fer-ne¡±.
Aquesta poderosa visi¨® torna a projectar-se a Roma, un disc fet ¡°de coses velles, d'antiguitats i antigalles, de ru?nes¡±, que ¨¦s tamb¨¦ un concepte de bellesa. ¡°Va haver-hi una ¨¨poca ¨Cprossegueix el Gen¨ªs¨C en la qual tot el que ens agradava era Roma. V¨¨iem la torre Eiffel i d¨¨iem, ¡°mira, Roma¡±; o ¨¦rem a M¨¨xic i ens portaven a algun lloc molt guai i d¨¨iem, ¡°mira, Roma¡±, de tan bonic que era. ?s un concepte nostre que, com el del vell, no coincideix amb la realitat objectiva¡±. L'¨¤lbum s'obre amb ¡°Dos tontos muy tontos¡±, un elogi musicalitzat als duos i les parelles. ¡°Ho veiem com una q¨¹esti¨® darwinista ¨Cdiu el Carlos¨C. Els individus que s'agrupen de dos en dos tenen m¨¦s possibilitats de sobreviure que els que estan sols o formen grups m¨¦s nombrosos. Aquesta ¨¦s la nostra teoria de l'evoluci¨®¡±. ¡°Una vegada feta la can?¨® ¨Cafegeix el Gen¨ªs¨C, li vam ensenyar a alg¨² i vam voler explicar-l'hi amb la frase que es va convertir en el seu t¨ªtol. Ens vam adonar que calia anomenar-la aix¨ª perqu¨¨ les coses funcionen millor amb humor, perqu¨¨ si dius que ¨¦s com Bouvard i P¨¦uchet de Flaubert ¨¦s possible que no t'entenguin¡±.
En una comunitat tan avorrida com Catalunya, personatges extravagants com Terenci Moix et donaven la vida¡±
Tamb¨¦ defensen el valor dels secrets en una ¨¨poca en la qual tot se sap gr¨¤cies a Internet. ¡°De qu¨¦ se trata i That international rumour parlen de rebutjar la informaci¨® ¨Capunta el Carlos¨C, que ¨¦s una de les coses m¨¦s poderoses que pots fer avui. Dir: ¡°No vull saber-ho, no far¨¦ clic en aquest enlla?¡¡±. Tampoc falten can?ons interpretades en catal¨¤, cosa habitual en el repertori d'un grup impossible d'encasellar. ¡°Sembla que nom¨¦s es pot fer servir per fer cert tipus de m¨²sica ¨Cafirma el Gen¨ªs¨C, i no, el nostre tipus de can?¨® tamb¨¦ es pot fer en catal¨¤. A m¨¦s, t¨¦ un efecte bals¨¤mic combinar lleng¨¹es diferents fins i tot en una mateixa can?¨®. Kraftwerk ho feia i a mi m'encantava, sabies el que estaven dient per¨° no sempre ho entenies¡±.
L'¨¤lbum va comen?ar a cobrar forma el 2009 ¨Ci en aquest sentit, tamb¨¦ ¨¦s antic¨C, per¨° van anar donant prioritat a d'altres projectes, un dels quals va ser Un d¨ªgito binario dudoso (2012), el seu particular homenatge a Alan Touring. ¡°Vol¨ªem apuntar-nos al seu centenari quan es va celebrar i vam decidir que el nostre disc havia de coincidir amb ell¡±, diu el Carlos d'un d'aquests estranys casos en els quals l'univers d'Hidrogenesse entra en contacte amb el present tal com el coneixem. No oblidem que van fundar Austroh¨²ngaro el 1999, i davant de l'expectaci¨® general per l'arribada d'un nou mil¡¤lenni, ells van decidir avan?ar cap enrere en el calendari fins a situar-se a principis del segle passat. ¡°Hi havia aquesta paranoia sobre que si els ordinadors es reinicialitzarien a dates impossibles i a nosaltres ens va semblar divertit veure'ns fent els nostres discos el 1900¡±. El dip¨°sit legal de Roma est¨¤ datat el 1915.
Aquesta entremaliadura li encantaria a Terenci Moix, personatge que tamb¨¦ apareix a Roma. ¡°Fa uns anys vam poder visitar la seva biblioteca. Hi havia de tot ¨Crecorda el Gen¨ªs¨C, els llibres d'Agatha Christie que llegia de petit, volums sobre estrelles de Hollywood, reproduccions de pir¨¤mides¡¡±. Per a la can?¨® Moix van utilitzar textos de Terenci del Nil, que al seu torn adaptava textos del Llibre dels morts egipci a la particular idiosincr¨¤sia de l'escriptor. ¡°Ens agrada ¨Ccontinua el Gen¨ªs¨C per la seva condici¨® d'enfant terrible medi¨¤tic. Quan et fixes en ell, el primer que agraeixes ¨¦s el personatge; despr¨¦s el llegeixes i el que escriu est¨¤ a la mateixa altura. En una comunitat aut¨°noma tan avorrida com Catalunya, personatges com ell et donaven la vida. Em recordo de petit, veient aquest senyor tan extravagant dient aquestes coses. Era escandal¨®s sense ser ordinari, molt fi i alhora molt b¨¨stia. La gent popular hauria de ser aix¨ª¡±. Igual que Liz Taylor, la m¨°mia, Sparks i altres fetitxes d'Hidrogenesse, Moix tamb¨¦ forma part d'aquest territori imaginari que ¨¦s Roma.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.