Una bona fira per a Catalunya
Bones vendes i satisfacci¨® general de les onze galeries barcelonines
El primer dia ¨¦s el que marca el pols d'una fira. En general, si els directors dels museus importants i els col¡¤leccionistes m¨¦s poderosos no hi s¨®n, significa que no vindran. No ¨¦s el cas de la 34a edici¨® de la fira ARCO, que despr¨¦s de dos dies reservats als professionals obre avui al p¨²blic. ¡°Percebo un canvi notable, hi ha molts col¡¤leccionistes estrangers i s¨®n m¨¦s r¨¤pids i decidits¡±, assegura Marc Dom¨¨nech, que a les poques hores ja havia venut diverses peces, inclosos un Clav¨¦ i una hipn¨°tica escultura de Xavier Escrib¨¤. ¡°Les dues obres plasmen un enfocament que combina noms consagrats amb artistes menys coneguts, per¨° no menys importants, com tamb¨¦ Picabia i Jordi Pablo, un veritable descobriment¡±, indica Dom¨¨nech, que exhibeix una pintura de Fontana per 450.000 euros.
Una altra galeria que ha connectat amb els gustos dels col¡¤leccionistes ¨¦s ADN. ¡°Hem tornat a apostar per una col¡¤lectiva tem¨¤tica, aquest any sobre el tema del despla?ament¡±, explica el seu director Miguel¨¢ngel S¨¢nchez, que el primer dia havia venut obres de gaireb¨¦ tots els seus artistes, incloses les delicades constel¡¤lacions de Bouchra Khalili, que resulten ser el mapa d'un dolor¨®s recorregut de l'?frica a Europa.
S¨®n constel¡¤lacions, encara que les seves formes responen a la construcci¨® molecular de diverses drogues, tamb¨¦ les que exposa a Senda la cubana Glenda Le¨®n, juntament amb un v¨ªdeo (ja venut), que es presenta en versi¨® multipantalla al centre d'art Matadero. Entre altres, Senda va vendre obres de dos artistes de Col¨°mbia, pa¨ªs convidat d'ARCO 2015: ?ngeles Mar¨ªa Zorrilla, que pinta aquarel¡¤les dignes d'un amanuense sobre filtres de caf¨¨ usats i Catalina Jaramillo que en les seves petites pintures evoca episodis intrigants i misteriosos.
Les intervencions sobre suports ja existents es multipliquen en obres com el mapa del Pol Nord del 1835 que Alicia Kopf converteix en una narraci¨® personal a l'estand de Joan Prats. Tamb¨¦ ¨¦s el cas dels frottofonos i els frottogramas, lliures interpretacions de Joan Fontcuberta de la t¨¨cnica del frottage i dels diners iranians modificats amb una vella m¨¤quina d'escriure per Jaume Pitarch, que s'exhibeixen a ?ngeles juntament amb unes peces espectaculars i poc conegudes d'Esther Ferrer.
+R exposa fotos sobre llen? intervingudes per Soledad Sevilla, at¨ªpica en la seva producci¨® i una s¨¨rie d'obres de Jordi Mitj¨¤ fetes amb els descarts del seu treball, una postura ¨¨tica i formal que es plasma en subtils escultures i capes de paper parcialment cremades. ¡°Torno a treballar amb la mat¨¨ria, apropar-me a l'org¨¤nic i acceptar processos que no controlo, com la destrucci¨® del foc", explica Mitj¨¤.
A l'estand d'Estrany-De la Mota hi havia tots els seus artistes, comen?ant per Francesc Ruiz amb un mural relacionat amb el c¨°mic per lliurament, que prepara per al pavell¨® d'Espanya a la Biennal de Ven¨¨cia. L'acompanyaven el multipremiat Ignasi Aball¨ª i Mart¨ª Anson amb el seu projecte de mobles solidaris, que el comprador ha de muntar-se. Tamb¨¦ s'ha d'acoblar l'escultura surrealista en homenatge al paper de vores foradades de les impressores antigues, que l'uruguai¨¤ Marco Maggi exposa a Poligrafa, on destaquen les litografies pintades a m¨¤ del japon¨¨s Atsushi Kaga.
La pres¨¨ncia catalana a Madrid, que no tindr¨¤ aquest any la tradicional visita del conseller de Cultura Ferran Mascarell per problemes d'agenda, es completa amb ProjecteSD, Miguel Marcos i la jove etHall, que en la seva primera participaci¨® a ARCO amb un cara a cara entre Sergio Prego i Mart¨ªn Vitaliti, ha guanyat el premi a la millor proposta de la secci¨® Opening, reservada a galeries amb menys de set anys de vida.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.