Revolucionari Pom¨¦s
La Pedrera de Barcelona inaugura la retrospectiva m¨¦s important sobre el fot¨°graf que va canviar la publicitat a Espanya
Jove, rossa, atractiva i lleugera de roba, que no nua. Si hi ha una imatge gravada en la retina dels espanyols (sobretot homes) de final del franquisme ¨¦s la de la model i artista Margit Kocsis cavalcant sobre un cavall blanc cartoix¨¤ per un bosc id¨ªl¡¤lic o una platja paradis¨ªaca. L'espot que anunciava el brandi Terry que va entusiasmar dins i fora de les nostres fronteres des que es va rodar el 1966 transmetia una imatge moderna en una Espanya grisa que comen?ava a despertar de la seva letargia. La va crear el fot¨°graf Leopoldo Pom¨¦s (Barcelona, 1931), autor d'un estil elegant, llumin¨®s, sofisticat i sensual que va revolucionar la publicitat amb les seves fotografies i treballs. ¡°A la dona la vam descobrir per casualitat la meva dona Karen i jo un dia que vam anar a Castelldefels¡±, recordava dilluns Pom¨¦s, autor tamb¨¦ durant d¨¨cades de la famosa campanya de publicitat nadalenca de les bombolles Freixenet. Va ser durant la presentaci¨® de la retrospectiva Leopoldo Pom¨¦s. Flashback que obre les portes aquest dimarts a La Pedrera, edifici de Gaud¨ª propietat de la Fundaci¨® Catalunya La Pedrera. ¡°Va erotitzar el pa¨ªs¡±, va dir-ne V¨¢zquez Montalb¨¢n, i tenia ra¨® d'acord amb les fotografies exposades.
Per¨° Pom¨¦s ¨¦s molt m¨¦s que un publicista modern. Tamb¨¦ ¨¦s un poeta, escriptor i gastr¨°nom (seves s¨®n la truiteria Flash Flash i el Giardinetto). ?s el que reivindica Juli¨¤ Guillamon, comissari de la mostra, que t¨¦ 140 fotografies, moltes de les quals in¨¨dites i m¨¦s de cinquanta anuncis publicitaris, a m¨¦s de documentaci¨® gr¨¤fica diversa al voltant de l'univers creatiu, poli¨¨dric i incisiu del fot¨°graf que conserva, ¡°malgrat la por esc¨¨nica¡±, un gran sentit de l'humor que destil¡¤len molts dels seus treballs. Per Guillamon, l'obra i l'estil Pom¨¦s es caracteritzen per l'eleg¨¤ncia, la sofisticaci¨® i l'empatia amb les persones fotografiades. ¡°M'enamoro dels personatges i els seus gestos, i em deixo seduir per ells¡±, va explicar sense parar de picar amb el bast¨® contra el terra, reconeixent que s'emociona amb el treball de Helmut Newton per la seva ¡°descaradura¡± i la seva ¡°capacitat per sorprendre l'espectador¡±.
L'exposici¨® recorre setanta anys de feina. Comen?a amb la seva primera imatge, el 1947, feta amb la c¨¤mera que va comprar amb 16 anys, despr¨¦s de cobrar el seu primer sou a l'empresa de flams Potax, seguida dels retrats que va fer dels seus amics i companys, els membres de Dau al Set, de finals dels anys quaranta. Uns joves T¨¤pies, Cuixart, Pon? i Brossa es col¡¤loquen davant el seu objectiu amb gran complicitat.
L'estil Pom¨¦s es caracteritza per l'eleg¨¤ncia, empatia i sofisticaci¨®
Tamb¨¦ hi ha la recreaci¨® de l'exposici¨® que va fer a les Galeries Laietanes el 1955, amb c¨°pia de les fotografies exposades, les imatges del llibre que li va encarregar el 1957 Carlos Barral sobre Barcelona que va veure la llum el 2012. I les seves imatges dels toros (que havien d'anar acompanyades d'un text de Hemingway que va fracassar despr¨¦s del su?cidi el 1961 de l'escriptor) i de l'arquitectura modernista que van il¡¤lustrar dos llibres.
La mostra conclou amb una galeria de retrats de molts dels seus amics: Teresa Gimpera, Jorge Herralde, ?scar Tusquets, Eduardo Mendoza o el magn¨ªfic retrat de Cort¨¢zar, a m¨¦s de la fotografia del 2014 dels arquitectes Oriol Bohigas, Josep Martorell i David Mackay (que repeteix les imatges del 1962 i el 1997 i que va fer tres dies abans de morir Mackay). De tota manera, Pom¨¦s assegura que ara ja no fa fotografies i que est¨¤ immers ¨C¡°s¨®c molt dispers necessito concentrar-me¡±¨C, en un llibre de mem¨°ries en el qual explicar¨¤ totes les seves experi¨¨ncies i an¨¨cdotes viscudes al living del carrer Balmes amb els membres de Dau al Set. Un llibre que segur que n'hi haur¨¤ per sucar-hi pa.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.