Picasso i Dal¨ª, cara a cara per primera vegada
El museu barcelon¨ª de l'artista malagueny reflecteix l'admiraci¨® m¨²tua dels dos pintors
Si Plutarc visqu¨¦s no dubtaria a fer protagonista d'una de les seves famoses Vides paral¡¤leles dos dels genis m¨¦s importants de la pintura universal ¨CPablo Picasso i Salvador Dal¨ª¨C en la qual destacaria els punts d'uni¨® d'aquests personatges, a primera vista, diferents. A falta del talent d'aquest historiador i bi¨°graf grec, el Museu Picasso de Barcelona i The Dal¨ª Museum de Sant Petersburg, a Florida, han organitzat conjuntament la primera exposici¨® en la qual Dal¨ª i Picasso, Picasso i Dal¨ª, es miren cara a cara i exploren la relaci¨® entre els dos artistes, que es van con¨¨ixer per primera vegada a Par¨ªs, quan Dal¨ª va visitar l'estudi de Picasso el 1926. ¡°Abans de visitar el Louvre he decidit venir-lo a veure¡±, li va dir un jove Dal¨ª al ja fam¨®s Picasso. ¡°Aix¨° ¨¦s el que has de fer¡±, va contestar el malagueny. A partir d'aquell moment Dal¨ª va passar d'una simple ¡°an¨¤lisi¡± de l'obra picassiana a desenvolupar un llenguatge art¨ªstic propi i totalment surrealista i va donar inici a una relaci¨® marcada pel respecte i l'admiraci¨® m¨²tua que es va mantenir, amb grans alts i baixos, al llarg de tota la vida. La mostra presenta un total de 78 obres, entre pintures, dibuixos, collages, escultures i gravats, aix¨ª com una selecci¨® de 33 documents que inclou correspond¨¨ncia enviada a Picasso per Gala i Dal¨ª durant d¨¨cades. Cap de Picasso a Dal¨ª.
¡°A primera vista semblen dos personatges d'una personalitat molt diferent, per¨° si analitzem el Picasso dels anys vint, que ¨¦s una celebritat, un personatge ric, que es passeja en un enorme Hispano Suiza amb xofer, que es passava la vida a Biarritz i es feia fer vestits a mida, ens recorda molt el personatge que despr¨¦s va ser Dal¨ª¡±, explica un dels dos comissaris de l'exposici¨®, William Jeffett. La mostra (que es va inaugurar al novembre al museu de Sant Petersburg americ¨¤) t¨¦ 29 obres de tots dos que nom¨¦s es podran veure al seu pas per Barcelona, a m¨¦s de peces que rarament s'havien exposat a Europa, com Retrat de la meva germana, pintat per Dal¨ª el 1923, que adquireix una nova dimensi¨® situat, cara a cara, amb Retrat d'Olga, de Picasso, pintat el 1917. S¨®n id¨¨ntics en composici¨® i cromatisme i denoten que, en aquest cas, Dal¨ª va estar molt pendent de l'obra de Picasso.
L'exposici¨®, organitzada en col¡¤laboraci¨® amb la fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª de Figueres, t¨¦ pr¨¦stecs de 25 museus de tot Europa i els Estats Units i un pressupost d'un mili¨® d'euros. Posa ¨¨mfasi en els moments de contacte, ¡°no tant personal, perqu¨¨ no hi ha cap imatge gr¨¤fica d'una trobada entre tots dos, com art¨ªstic que revela els moments m¨¦s rics d'aquesta interactuaci¨®, sense amagar les seves contradiccions¡±, segons Jeffett. Comen?a amb dues obres reveladores relacionades amb la ciutat de Barcelona, dos autoretrats, que repeteixen esquema en la composici¨® (tots dos apareixen amb perruca i barret, a m¨¦s de la intensa mirada dels dos pintors), una relaci¨® que continua en obres com Desamparats (1903) i Fruiter (1917) del malagueny i Cap d'home i nen (1924) i Naturalesa morta, s¨ªndria (1924) de l'empordan¨¨s.
Per primera vegada es pot veure a Europa la Profanaci¨® de l'h¨°stia de Dal¨ª (1929), cedida per a l'ocasi¨® pel museu americ¨¤ del pintor, aix¨ª com 29 obres que nom¨¦s es veuran a Barcelona, una tercera part de l'exposat. De Picasso es poden veure Naturalesa morta amb bust antic (1925), Grup de nus femenins (1921), Naturalesa morta davant d'una finestra Saint-Rapha?l (1919), Dona asseguda (1927), Copa d'absenta (1914) i Dona en una butaca vermella (1929), aix¨ª com Metamorfosi (1931) i el collage Cap, una obra que va estar en poder de Dal¨ª i Gala i que tots dos van donar al Museu Picasso el 1963, qual el centre va obrir.
De Dal¨ª sobresurten Retrat de Maria Carbona (1925), Venus i cupidos (1925), Taula davant del mar. Homenatge a Erik Satie (1926), Aparell i m¨¤ (1927), Els primers dies de la primavera (1929) i l'impactant i surrealista La jaqueta afrodis¨ªaca del 1936.
La Guerra Civil va marcar un punt d'inflexi¨® en la seva relaci¨®. ¡°Cadascun la va tractar d'una forma poderosa i sovint al¡¤leg¨°rica amb obres com la Premonici¨® de la Guerra Civil de Dal¨ª i, sobretot, el Guernica de Picasso. A Barcelona es pot veure Cap plorant amb mocador, un postscript del Guernica que va fer Picasso el 1937.
Al final de l'exposici¨® es mostra l'admiraci¨® de tots dos per dos genis m¨¦s de la pintura espanyola i universal com s¨®n Goya i, sobretot, Vel¨¢zquez. ¡°Els descobreixen quan als anys cinquanta els dos artistes prenen consci¨¨ncia del seu lloc en la hist¨°ria de l'art i comencen a pensar en els seus futur museus personals¡±, afirma Jeffett. D'aquest moment sorgeixen pintures com la gran s¨¨rie de Las Meninas de Picasso que va pintar el 1957 i va donar al seu museu de Barcelona per complet i C¨°pia del nen de Vallecas de Vel¨¢zquez de Picasso (1895) o Vel¨¢zquez pintant la infanta Margarita amb les llums i les ombres de la seva pr¨°pia gl¨°ria (1958), un t¨ªtol molt esclaridor, de Dal¨ª.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.