Charles Aznavour: ¡°S¨®c pol¨ªticament i po¨¨ticament incorrecte¡±
Amb 90 anys, el cantant universal ¡ªfranc¨¨s d'origen armeni¡ª segueix en plena activitat. Un nou disc d'estudi (¡®Encores¡¯) i una nova gira (que inclour¨¤ al maig Madrid i Sant Sebasti¨¤) aix¨ª ho testifiquen
A bord d'una camisa de flors de tots colors i d'unes sabates desgastades, el cantant dels 100 milions de discos venuts exhibeix un rictus i una verborrea improbables per a alg¨² de 90 anys. La boh¨¨me, Il faut savoir, Que c¡¯est triste Venise¡ pur motor de petons i ll¨¤grimes, d'alegries i penes, Charles Aznavour (Par¨ªs, 1924) segueix contradient l'ordre natural de les coses. I al peu del can¨®.
Pregunta. Senyor Aznavour¡ se'l pot tocar?
Resposta. Com diu vost¨¨? Per qu¨¨?
P. Tocar-lo, amb els dits, per veure si ¨¦s real.
R. S¨®c real, s¨®c real [mira el dit del periodista tocant-li el genoll].
P. Com es veu el m¨®n des d'aqu¨ª, des de l'escenari, gaireb¨¦ 80 anys despr¨¦s?
R. Vuitanta-tres. No es veu res. No es veu el p¨²blic. O sigui, el p¨²blic ¨¦s una persona. Jo no canto per a 100 persones o 1.000, canto per a una. Aix¨ª, cada espectador pensa que canto nom¨¦s per a ell. Aquesta ¨¦s la veritat absoluta. Aquesta, i que segueixo buscant temes.
P. No obstant aix¨°, a Je m¡¯voyais d¨¦j¨¤ (Ja em veia)vost¨¨ canta: ¡°No va ser culpa meva, va ser la culpa del p¨²blic, que no va entendre res¡±.
R. S¨ª. Aquesta va ser la primera can?¨® amb qu¨¨ vaig tenir un gran ¨¨xit. Ja fa¡ m¨¦s de 60 anys, i est¨¤ encara molt viva.
P. La hist¨°ria d'un cantant que creu que ja ha arribat al cim i¡
Vida i discos
Charles Aznavour, de nom real Shahnour Varinag Aznavourian, va n¨¦ixer a Par¨ªs el 22 de maig del 1924, de pares armenis.
Es calcula que ha venut m¨¦s de 100 milions de discos en 70 anys de carrera.
El seu nou treball d'estudi, en franc¨¨s, es titula Encores.
R. ¡No, que creu que va a arribar¨¤ al cim. Encara que pot ser que aquest cantant sigui dolent. Per¨° est¨¤ conven?ut que triomfar¨¤. Aquesta ¨¦s la sensaci¨® que deuen tenir la majoria dels artistes que debuten.
P. Per qu¨¨ la va compondre?
R. Perqu¨¨ m'agrada escriure el que els altres no escriuen. Aquesta ¨¦s la meva malaltia.
P. Aix¨ª que amb 90 anys segueix buscant.
R. S¨ª, per¨° jo sempre trobo. El 1970 vaig compondre Comme ils disent, una can?¨® sobre l'homosexualitat. La seg¨¹ent que es va compondre sobre els homosexuals va trigar 30 anys. M'agraden els reptes. Per¨° de vegades em costa molt¨ªssim, com quan vaig escriure J¡¯ai connu, una can?¨® sobre el genocidi jueu.
P. En un m¨®n tan fant¨¤stic, tan empaquetadet i tan pol¨ªticament correcte¡
R. Jo no ho s¨®c! S¨®c pol¨ªticament i po¨¨ticament incorrecte.
P. Ha rebut molt a causa d'aix¨°?
R. No, no, vaig ser molt criticat quan comen?ava, van dir de tot sobre mi, coses horribles. No les vaig respondre mai. Vaig continuar. Nom¨¦s podia continuar. Jo no s¨®c Julio Iglesias, m'ent¨¦n, oi? F¨ªsicament no s¨®c com ell. Aix¨ª que vaig haver de buscar una altra cosa, un altre lloc per a mi.
P. I quin va ser aquest lloc?
R. Les coses que la gent pensa i no sap expressar. Aquest ¨¦s el meu lloc. El p¨²blic no ¨¦s ximple. I qui ho creu comet un error monumental. El que cal donar-li ¨¦s veritat. Cal ser un mateix. Jo ho s¨®c. O m'acceptes o no. No puc canviar per agradar el p¨²blic o les modes.
P. Escolti, amb 51 anys un pot tenir mandra ja per a tantes coses¡
R. ?s vost¨¨ una criatura.
P. ?s a dir, com s'ho fa vost¨¨ amb 90 per no tenir-ne i seguir al peu del can¨®?
R. No s¨®c mandr¨®s, no ho he estat mai. Podria haver-ho estat si, quan al principi de tot, m'haguessin dit que era bon¨ªssim. Com que van dir que tot era dolent en mi ¡ªel f¨ªsic, la veu, l'escriptura¡¡ª vaig haver de provar a aquells imb¨¨cils que jo valia.
P. Esclar, i va acabar cantant amb Edith Piaf, amb Sinatra, amb Liza Minnelli¡
R. Vaig cantar amb els mestres m¨¦s grans. Sinatra, Dean Martin, Peggy Lee, Pl¨¢cido Domingo, Julio Iglesias¡
P. Va aprendre de tots ells o de vegades va haver-hi merders?
R. De tots. Jo vaig aprendre, sobretot, de Charles Trenet, Maurice Chevalier, Edith Piaf i Carlos Gardel. S'apr¨¨n de tothom. D'un escriptor, d'un cantant, d'un periodista...
P. Mmm, no ho crec.
R. Doncs, s¨ª. Veig cada nit les not¨ªcies a la televisi¨® i estic molt informat. Els temes nous els trobo en les not¨ªcies. I llegeixo molt, sempre ho he fet. Vaig deixar l'escola quan tenia deu anys i mig. Aix¨ª que em vaig fabricar una cultura personal. No me la va ensenyar ning¨², no vaig tenir mestres.
P. Diguem que va fer l'escola de la vida.
R. La meva ¨²nica escola ha estat la vida. S¨®c un nen del carrer, s¨ª.
P. Quan un ve de l'escola del carrer, desconfia de moltes coses i de molta gent?
R. Jo no desconfio de res. S¨®c molt ximple per a aix¨°. Confio en la humanitat. I he estat estafat, robat, venut¡ per¨° no importa. No he fet mai mal a ning¨².
P. Ja ¨¦s gaireb¨¦ inaudit sentir parlar aix¨ª.
R. S¨®c optimista, el meu pare n'era i vaig aprendre d'ell. Quan no ten¨ªem res, deia: ¡°D¨¦u ens ho donar¨¤¡±.
P. D¨¦u ¨¦s important per a vost¨¨?
R. Molt important, tot i que no s¨¦ si s¨®c creient. Dubto. Per¨°, qu¨¨ perdo jo no sent ateu? Res. En aquest aspecte s¨®c un egoista, esclar. Si no existeix, doncs, no passar¨¤ res. I si existeix, em rebr¨¤ b¨¦ perqu¨¨ l'he honrat en les meves can?ons.
P. Algunes interpretacions que s'han fet de D¨¦u han provocat un dany enorme en la humanitat, no creu?
R. S¨ª, per¨° ell no en t¨¦ la culpa. La culpa ¨¦s dels homes.
P. Vost¨¨ estima profundament la seva professi¨®, oi?
R. La meva dona em diu que l'escenari ¨¦s el meu amant. I jo li contesto: ¡°S¨ª, per¨° l'escenari no em costa diners¡± [riure]. I no ¨¦s que no me'n costi: ¨¦s que me'n d¨®na.
P. On troba el talent, la inspiraci¨®?
R. No tinc inspiraci¨®.
P. No el creo.
R. Que s¨ª, nom¨¦s tinc idees. El treball es converteix en talent, no a l'inrev¨¦s. Tampoc no tinc imaginaci¨®. No escriuria mai una can?¨® sobre ovnis, per exemple.
P. De qui ser¨¤ el dem¨¤?
R. Dels artistes. Dels pintors, escultors, arquitectes. Per descomptat, no dels m¨²sics ni dels que fem can?ons.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.