L¡¯era de l¡¯explosi¨® ¡®seri¨¨fila¡¯
El nombre de ficcions televisives noves produ?des als EUA augmenta cada any
El 1999 va arrencar a HBO la s¨¨rie que ho va canviar tot: Los Soprano. Aquell any, les cadenes de cable nord-americans van estrenar 23 s¨¨ries noves. Nom¨¦s 15 anys despr¨¦s, el 2014, van ser 180 les ficcions televisives d'estrena que es van veure als canals de cable dels EUA. A aquesta xifra calia sumar-hi les produccions dels canals en obert i les generades pels nous jugadors que s'estan sumant a aquesta equaci¨® (Netflix, Amazon, Hulu...). La ind¨²stria de la producci¨® de s¨¨ries viu el seu gran moment en la coneguda com a tercera edat daurada de la televisi¨®. Aquesta explosi¨® seri¨¨fila ha portat molta gent a plantejar-se si estem vivint dins d'una bombolla que acabar¨¤ desinflant-se amb una frenada a la producci¨® i fins i tot si ¨¦s assumible pels espectadors aquesta quantitat de ficci¨® televisiva.
¡°La ind¨²stria americana de les s¨¨ries est¨¤ vivint la seva pr¨°pia revoluci¨®. El seu principal repte ¨¦s adaptar-se a les noves formes de fer negoci i redefinir els conceptes d'¨¨xit i frac¨¤s¡±, explica Miguel Salvat, director de Canal +. El fet que hi hagi cada vegada m¨¦s canals i m¨¦s plataformes que es llancin a la producci¨® pr¨°pia de ficci¨® televisiva ¨¦s un dels motius d'aquesta erupci¨® de s¨¨ries. ¡°Cada any arriben moltes produccions noves i despr¨¦s la selecci¨® natural va decidint quines sobreviuen. Una barreja de qualitat i audi¨¨ncia decideix el futur de les s¨¨ries. El sentit com¨² ho acaba recol¡¤locant tot¡±, argumenta Bel¨¦n Fr¨ªas, directora de comunicaci¨® de Fox International Channels Europa.
El boom de les s¨¨ries ha coincidit en el temps amb el canvi en el model de consum per part dels espectadors. Volen triar el que veuen, com ho veuen i quan ho veuen. ¡°Quan coincideix en el temps aquest creixement exponencial de t¨ªtols i el del consum en diferit de s¨¨ries, els productors han de replantejar-se com guanyar diners amb el contingut¡±, afegeix Salvat, que veu en el consum sota demanda ¡°una cosa nova que nom¨¦s creixer¨¤¡±.
L'augment de l'oferta quantitativa de s¨¨ries ha provocat m¨¦s fragmentaci¨® de l'audi¨¨ncia. Hi ha s¨¨ries per a tots: per als fans dels superherois, de les com¨¨dies rom¨¤ntiques, de les hist¨°ries policials, dels zombis, dels serials¡ ¡°Que hi hagi tantes s¨¨ries significa que hi ha demanda. Tenim un mercat de n¨ªnxols, molt fragmentat, que permet que hi hagi productes amb poca audi¨¨ncia en quantitat, per¨° molt precisos en qualitat per a aquest p¨²blic¡±, explica Alberto N. Garc¨ªa, professor de Comunicaci¨® Audiovisual a la Universitat de Navarra. ¡°La competitivitat ¨¦s bona, esperona la innovaci¨® constant i incita a millorar. Estic conven?ut que ¨¦s una de les causes, al costat d'altres d'industrials, tecnol¨°giques i est¨¨tiques, del boom que ha viscut la ficci¨® televisiva els ¨²ltims 15 anys¡±, afegeix. En aquesta mateixa l¨ªnia insisteix Bel¨¦n Fr¨ªas, ¡°hi ha molt producte televisiu, per¨° tamb¨¦ molts tipus d'espectador¡±.
Amb l'allau de t¨ªtols que arriba cada nova temporada des dels Estats Units, els espectadors es veuen obligats a triar. ¡°Fa una d¨¨cada, si deixaves els procedimentals i les com¨¨dies tradicionals encara era assumible consumir tota la televisi¨® de qualitat. Ara el c¨¤non ha deixat de ser manejable¡±, diu Alberto N. Garc¨ªa. Marina Such, autora del blog sobre s¨¨ries El diario de Mr. MacGuffin, comparteix la seva opini¨®: ¡°Un cr¨ªtic nord-americ¨¤ deia que aquesta bombolla seri¨¨fila?equipararia l'afici¨® per les s¨¨ries al mercat dels llibres. ?s impossible que ens llegim tots els llibres bons que s'editen, i cada vegada ser¨¤ m¨¦s complicat que tots h¨¤gim vist les mateixes s¨¨ries, per¨° aix¨° tamb¨¦ pot beneficiar la conversa sobre s¨¨ries¡±.
Com m¨¦s s¨¨ries, m¨¦s possibilitats de trobar joies. Encara que els temps de Los Soprano, The Wire?i?A dos metros bajo tierra ja s¨®n aigua passada, les s¨¨ries d'avui s¨®n hereves directes d'aquelles que van obrir cam¨ª a aquesta edat daurada de la televisi¨®. ¡°Crec que hi ha la percepci¨® que ja no hi ha tantes grand¨ªssimes s¨¨ries. Em temo que ¨¦s una percepci¨® err¨°nia perqu¨¨ hi ha s¨¨ries la grandesa de les quals no les descobreix l'elit cultural fins que van acabant. Quanta gent havia vist amb devoci¨® The Wire el 2006, quan ja havia em¨¨s tres estupendes temporades? Potser ara aquestes grans s¨¨ries que seran hist¨°ria dins d'una d¨¨cada van per la seva segona o tercera temporada, creixent en complexitat i ambici¨®, com The Americans o Rectify, diu Alberto N. Garc¨ªa.
La multiplicaci¨® de l'oferta suposa una audi¨¨ncia m¨¦s fragmentada
¡°Crec que la qualitat mitjana ¨¦s superior ara que fa 25 anys. La proporci¨® es mant¨¦ quan parlem d'obres excel¡¤lents. I, ara, igual que abans, hi haur¨¤ alguna s¨¨rie que sigui extraordin¨¤ria¡±, argumenta l'experta en s¨¨ries Isabel V¨¢zquez, que tamb¨¦ destaca com a conseq¨¹¨¨ncia negativa del boom seri¨¨fil?la repetici¨® d'esquemes i f¨®rmules narratives: ¡°la transgressi¨® s'ha convertit en norma¡±.
El p¨²blic de s¨¨ries s'ha tornat cada vegada m¨¦s exigent. Ja no val qualsevol cosa. ¡°Tenen m¨¦s llibertat d'elecci¨® per¨° tamb¨¦ s¨®n m¨¦s fan¨¤tics i estan m¨¦s ben informats sobre els seus t¨ªtols favorits¡±, diu Miguel Salvat. I cada vegada s'est¨¦n m¨¦s l'addicci¨® a les s¨¨ries. ¡°El p¨²blic consumeix molt¨ªssima m¨¦s cultura audiovisual de qualitat que fa uns quants anys. Tot i aix¨°, com qualsevol addicci¨®, t¨¦ els seus riscos: convertir l'experi¨¨ncia de visionat en una competici¨®, oblidar-nos de fer algunes coses o tenir fins i tot problemes de parella per veure un cap¨ªtol sense esperar que l'altre arribi a casa¡±, comenta Diana L¨®pez, coguionista del documental La bombolla cat¨°dica, que Canal + emetr¨¤ d'aqu¨ª a unes quantes setmanes.
Bombolla o no, el boom seri¨¨fil?no sembla que hagi arribat al seu punt ¨¤lgid encara. Mentre que les s¨¨ries nord-americanes es veuen a tot el m¨®n, altres pa?sos tamb¨¦ han decidit apostar per s¨¨ries m¨¦s complexes que, alhora, alimenten tamb¨¦ el mercat americ¨¤ amb adaptacions i remakes. Per exemple?Bron/Broen, Borgen, Les Revenants o molts t¨ªtols brit¨¤nics. No ser¨¤ f¨¤cil parar el que Tony Soprano va comen?ar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.