Els ¡®guerrers¡¯ sirians de l¡¯art
Ciutadans lleials a Al-Assad i de l'oposici¨® al r¨¨gim vigilen i documenten el patrimoni cultural danyat per la guerra, dirigits per un jove arque¨°leg
Un at¨ªpic batall¨® de guerrers vigila els racons de S¨ªria. Alguns estan apostats en una elevaci¨® des de la qual contemplen el seu objectiu. Uns altres observen amb precauci¨® des de la finestra de casa seva. I hi ha qui s'aventura a examinar el rastre que deixen els combats. Acaben de ser entrenats en una base oculta de Turquia, a la qual van arribar creuant de forma il¡¤legal la frontera i on han apr¨¨s a manejar les armes amb les quals lliuraran l'altra contesa que dessagna el pa¨ªs: el robatori, l'espoli i la destrucci¨® del patrimoni cultural siri¨¤.
Hakim ¡ªnom fictici per protegir la seva identitat¡ª entra en un petit comer? de Damasc que ven des de tasses de te i dol?os a petits objectes decoratius. Quan el regenti del basar entra a la rebotiga per buscar les tasses que li ha demanat, Hakim extreu amb velocitat el tel¨¨fon m¨°bil que portava a la butxaca i fotografia un guard¨® que, segons intueix, ¡°¨¦s una mica m¨¦s¡± que una simple pe?a ornamental. Despr¨¦s inventar¨¤ ¡°qualsevol excusa¡± per no comprar les tasses i, una vegada en un lloc segur, enviar¨¤ les imatges a un expert que comprovi el seu valor. Mentre, An¨¤s, que tampoc desvetlla el seu nom veritable, fotografia a Damasc els monuments intactes i vigila si pateixen algun dany.
¡°S¨®n arque¨°legs i experts en art per¨° tamb¨¦ arquitectes, advocats, estudiants i persones de qualsevol disciplina que volen protegir la cultura del seu pa¨ªs¡±, aclareix Isber Sabrine, fundador de Heritage for Peace, una organitzaci¨® amb base a Girona per la qual treballen aquests soldats sota la m¨¤xima que ¡°el patrimoni cultural ¨¦s un terreny com¨² per al di¨¤leg i una eina per construir la pau¡±. I Sabrine creu que funciona perqu¨¨ els reclutes procedeixen tant de les forces lleials al r¨¨gim de Baixar al-Assad, com de l'oposici¨® laica i dels islamistes.
Aquest jove arque¨°leg siri¨¤, de 30 anys, va construir la xarxa, integrada per unes 200 persones de les quals 150 treballen a S¨ªria, gr¨¤cies a la seva experi¨¨ncia pr¨¨via com a ¡°guia tur¨ªstic¡± al pa¨ªs entre 2005 i 2009. ¡°Vaig viatjar despr¨¦s a Espanya per acabar els meus estudis per¨° el 2011 va esclatar la guerra, just quan preparava, amb el suport del CSIC [Consell Superior d'Investigacions Cient¨ªfiques], un projecte per gestionar el patrimoni de S¨ªria, pel qual el Govern d'Al-Assad mai no ha dissenyat cap pol¨ªtica¡±, explica Sabrine. La seva idea va mutar i es va transformar en una organitzaci¨® dedicada a protegir el patrimoni durant els conflictes, la versi¨® siriana de The Monuments Men, la pel¡¤l¨ªcula dirigida i protagonitzada per George Clooney que narra la hist¨°ria d'un grup aliat a la Segona Guerra Mundial que rescatava obres d'art abans que fossin robades o destru?des pels nazis.
A S¨ªria ¨¦s dif¨ªcil identificar de vegades qui s¨®n aquests nazis. Tant el b¨¤ndol que d¨®na suport a Al-Assad com a forces de l'oposici¨® han saquejat part del patrimoni siri¨¤ per finan?ar-se. Ara, els gihadistes de l'Estat Isl¨¤mic se sumen no nom¨¦s al pillatge com a m¨¨tode de finan?ament sin¨® tamb¨¦ a la destrucci¨® de l'her¨¨ncia cultural i art¨ªstica.
Perqu¨¨ a m¨¦s del colossal cost hum¨¤ de la guerra siriana, que en quatre anys s'ha cobrat la vida de m¨¦s de 220.000 persones i ha obligat uns altres quatre milions a refugiar-se a pa?sos ve?ns, la destrucci¨® de l'her¨¨ncia cultural i art¨ªstica del pa¨ªs ha patit un dany irreparable.
Cinc dels sis llocs sirians inscrits en la llista del Patrimoni Mundial de la Humanitat de la Unesco, entre ells la ciutat antiga d'Alep, han estat seriosament danyats. En total, segons les dades de l'Institut de l'ONU per a la Formaci¨® i la Investigaci¨® (Unitar), 24 ubicacions amb patrimoni cultural han estat completament destru?des, 104 seriosament danyades, 85 una mica danyades i 77 possiblement danyades. Obres de l'art babiloni, assiri, grec, rom¨¤ o bizant¨ª han desaparegut per sempre.
¡°Formem la gent perqu¨¨ s¨¤piguen qu¨¨ fer en cada situaci¨®¡±, explica Sabrine, que admet que en ocasions aquest grup d'arque¨°legs ¡°arrisquen les seves vides per accedir a llocs molt perillosos¡±. Durant la preparaci¨®, al L¨ªban o a Turquia, Sabrine i el seu equip ensenyen als seus guerrers a documentar els danys als edificis, a amagar objectes preciosos i registrar correctament les coordenades per localitzar-los despr¨¦s, a inspeccionar llocs arrasats per rescatar alguna obra d'art supervivent o certificar que tot el que hi havia ha desaparegut.
Solament aix¨ª, segons Isber Sabrine, ¡°¨¦s possible saber quines peces circulen al mercat il¡¤legal de l'art¡± i potser, algun dia, recuperar-les i contribuir a la reconstrucci¨® de la identitat del pa¨ªs.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.