Ad¨¦u a Pedro del Hierro, el modista de l¡¯art
Mor el dissenyador madrileny de 66 anys, un dels ¨²ltims grans de l'alta costura
Pedro del Hierro va ser ¡°un dels dissenyadors m¨¦s cultes del nostre pa¨ªs¡±, segons Modesto Lomba, president de l'Associaci¨® de Creadors de Moda d'Espanya (ACME). Divendres moria als 66 anys despr¨¦s d'una llarga malaltia cardiovascular. El 2011 va anunciar la seva retirada pel seu delicat estat de salut. Ara b¨¦, amb ell no desapareix la seva marca, que integrada al grup Cortefiel i amb Carmen March com a directora creativa presenta les seves propostes a la setmana de la moda de Nova York. Que una firma sobrevisqui al seu creador ¨¦s un fet com¨² a Fran?a ¨CDior, Chanel, Saint Laurent¨C, per¨° encara resulta un fet extraordinari a Espanya. Per¨° ¨¦s que Del Hierro era ¡°una rara avis¡±, en paraules de l'antrop¨°leg de la moda, Pedro Mansilla. El madrileny no nom¨¦s tenia una sensibilitat creativa ¨²nica, sin¨® tamb¨¦ una visi¨® del negoci t¨¨xtil tan inusual com necess¨¤ria dins del sector nacional.
Una dualitat que tamb¨¦ es repeteix en el seu treball com a modista. Les seves col¡¤leccions conjuminaven amb ¨¨xit la seva passi¨® per les estructures arquitect¨°niques amb la seva tirada pel barroc i el decoratiu.
Gracias por tantos momentos inolvidables vividos a tu lado!Descansa en Paz mi querido Pedro. R.I.P Pedro del Hierro pic.twitter.com/pxrPLE1eIZ
— Nieves Alvarez (@OfficialNievesA) April 3, 2015
¡°Les seves peces tenien un gran pes art¨ªstic perqu¨¨ era un home que vivia envoltat de cultura i de bellesa [era fill del pintor Pedro Mozos], per¨° al seu torn mai perdia de vista la realitat de la dona, les seves necessitats. Aquest ¨¦s el fil conductor que vertebra la marca avui i que t¨¦ a veure amb la seva valentia en l'¨²s del color, amb l'amor pels teixits i l'estudi del cos femen¨ª¡±, explica March.
Del Hierro va debutar el 1974 i dos anys despr¨¦s, amb 28, es va convertir en el dissenyador m¨¦s jove i tamb¨¦ en l'¨²ltim a ingressar en la cambra de l'alta costura espanyola, composta, entre d'altres, per Manuel Pertegaz, Pedro Rodr¨ªguez i Elio Berhanyer. Va arribar, segons Pedro Mansilla, en el pitjor dels moments possibles, quan les grans cases comen?aven a agonitzar i ¡°les seves modistes comen?aven a buscar feina a Galer¨ªas Preciados¡±. Va prometre ¡°no vessar ni una sola ll¨¤grima si l'haute couture moria¡±. I no es va quedar recreant-se en la nost¨¤lgia mentre el sector de la moda es transformava.
¡°Potser per la seva edat va ser qui millor va saber fer la transici¨® a l'alta costura i un dels primers a apuntar, amb total lucidesa, que el futur d'un creador passava per unir-se a un gran grup¡±, recorda Lomba. Una qualitat, la de ¡°vincular¡± negoci i disseny, que tamb¨¦ va voler destacar ahir el ministre d'Educaci¨®, Cultura i Esports, Jos¨¦ Ignacio Wert. A Del Hierro li agradava dir que ¡°la moda sense ind¨²stria no ¨¦s res¡± i el 1981 va poder presumir ¨C¡°i ho feia¡±, segons Mansilla¨C de ser el primer modista a tenir una boutique a El Corte Ingl¨¦s.
El 1986, en una entrevista concedida a TVE, assegurava que la difer¨¨ncia entre els dissenyadors espanyols i els francesos no residia en el talent sin¨® que els segons comptaven amb un suport empresarial que els primers no tenien. Un discurs encara vigent tres d¨¨cades despr¨¦s, per¨° que el creador madrileny va voler subvertir.
El 1989 va aconseguir, finalment,?associar-se amb el grup Cortefiel per introduir la seva l¨ªnia de pr¨ºt-¨¤-porter en la cadena de botigues nacional, i nou anys despr¨¦s comen?arien a desenvolupar junts les boutiques de Pedro del Hierro. El 2003, quan va abandonar la firma, aquesta va continuar en actiu i el 2012, Carmen March ¨Cque havia tancat la seva pr¨°pia marca dos anys abans¨C va ser nomenada directora creativa de Pedro del Hierro Madrid, una l¨ªnia m¨¦s exclusiva que presenta les seves col¡¤leccions actualment en la setmana de la moda de Nova York i es ven, entre d'altres, en punts de venda tan influents com Net-a-Porter.
¡°Va ser molt gener¨®s amb mi quan vaig agafar les regnes de la marca¡±, explica March. ¡°Tenia fotos, esbossos i mostres de tela de totes les seves col¡¤leccions i les va compartir amb mi. Manten¨ªem converses sobre el seu concepte de la bellesa de la dona. Era un gran admirador dels c¨¤nons de bellesa cl¨¤ssica i un obs¨¦s del treball de materials¡±, explica la dissenyadora.
Els seus ¨²ltims anys els va passar apartat del m¨®n de la moda, encara que aquesta no es va oblidar d'ell. El 2011 el Museu del Vestit de Madrid li va dedicar una exposici¨® retrospectiva titulada Color, bellesa i temps. ¡°?s trist que molta gent recordi aquesta ¨¨poca final per l'episodi del seu desnonament [2005]¡±, apunta Mansilla.
March prefereix quedar-se amb una altra imatge. ¡°Se sabia el nom i els cognoms de totes les persones que havien passat pel seu taller al llarg de 40 anys. Li encantava el treball de costura i quan parlava d'un tipus d'acabat que havia fet d¨¨cades enrere ho feia en present i ple d'il¡¤lusi¨®¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.