Al Pacino ¨¦s un gran artista, encara que de vegades se n¡¯oblidi
Cal fer esfor?os notables?per recordar les ultimes vegades que les interpretacions d'Al Pacino van estar a l'altura del seu inq¨¹estionable art, de la seva capacitat hipn¨°tica, de la confirmaci¨® que part del gran cinema nord-americ¨¤ dels setanta i dels vuitanta no hauria estat el mateix sense ell i sense Robert de Niro, un altre que va costa avall fent ganyotes des de fa massa temps. I penso que el comiat del cinema d'Al Pacino hauria estat grandi¨®s despr¨¦s d'haver creat el policia de Heat i el productor de televisi¨® d'El dilema,?aquell impagable regal que ens va fer als admiradors sota la batuta del millor Michael Mann.
Expliquen que en la seva gran passi¨®, el teatre, ha realitzat creacions memorables, per¨° aix¨° nom¨¦s ho poden certificar els seus testimonis. A la pantalla, utilitzant el format del documental, ha dirigit coses interessants homenatjant els seus estimats Shakespeare i Wilde, per¨° la distribuci¨® d'aquests experiments ha estat restringida.
L'Al Pacino que m¨¦s m'enlluerna ¨¦s el m¨¦s contingut, profund, subtil, gens histri¨°nic, el que expressa el m¨¤xim amb el m¨ªnim, amb escasses empremtes del fatig¨®s M¨¨tode. O sigui, un tal Michael Corleone en la s¨¨rie d'El Padr¨ª. Que els amfetam¨ªnics enamorats de les intensitats hagin convertit en ¨ªdol el molt passat Tony Montana d'El precio del poder ¨¦s problema seu. Jo prefereixo la tempesta interior, la implacabilitat, i la trag¨¨dia d'aquell paios que va intentar lluitar contra el seu dest¨ª, que no volia ser el Padr¨ª.
Ell ¨¦s el principal imant d'aquesta pel¡¤l¨ªcula tan estranya com interessant
?s transparent que Al Pacino no protagonitza La sombra del actor per raons mercantils, que ¨¦s un projecte en el qual creu a cegues, en qu¨¨ s'implica a fons. Em passo en aix¨° d'a cegues. Ho fa amb els ulls molt oberts: escollint una novel¡¤la del brillant Philip Roth titulada La humiliaci¨®, que utilitza parcialment; encarregant el tragic¨°mic gui¨® a l'inquietant Buck Henry; deixant-se dirigir per Barry Levinson, alg¨² que sempre ha pret¨¨s l'autoria, amb resultats irregulars, enmig de pel¡¤l¨ªcules de gran pressupost. Aquesta pel que sembla la van rodar en 20 dies i la majoria de les seq¨¹¨¨ncies estan rodades a la casa del mateix Levinson.
El resultat final ¨¦s m¨¦s que acceptable. I, sobretot, suposa un luxe per a tots els admiradors d'aquest actor llegendari constatar que el seu mestratge segueix intacte quan creu en el que est¨¤ fent, amb un personatge que posseeix en cos i ¨¤nima.
Com en el preci¨®s i malenconi¨®s t¨ªtol de la novel¡¤la de Mishima, es tracta d'un mariner que va perdre la gr¨¤cia del mar. B¨¦, aqu¨ª ¨¦s un actor que creu haver perdut l'etern estat de gr¨¤cia amb el qual va ser bene?t pel teatre. I l'estupefacci¨® deixa pas a un dolor insuportable, la sensaci¨® d'estar acabat. I vell. I sol. Que sense tenir valor o efic¨¤cia per su?cidar-se, la negror m¨¦s tenebrosa inundar¨¤ els seus present i futur que es pot llen?ar a les escombraries. Que el que atorgava cert sentit a la seva exist¨¨ncia, la seva facultat impressionant?per expressar sentiments, crear personatges i emocionar els receptors de la seva m¨¤gia ha desaparegut per sempre.
Per¨° en la davallada apareixer¨¤ un agafador per al deprimit amb causa. Ser¨¤ un amor problem¨¤tic amb una dona desassossegant, juganera i lesbiana que podria ser la seva filla, fins i tot la seva n¨¦ta. Una cosa repetida en l'obra de Roth. Li donar¨¤ sexe, joventut, companyia, complicitat en el riure, potser fins i tot amor. I el que ja no t¨¦ gaireb¨¦ res a perdre s'interna en un terreny tan arriscat com miracul¨®s. Sabent que ha d'enginyar-se-les per pagar les factures. Tamb¨¦ que podria recobrar la m¨¤gia a l'escenari.
El que explica Levinson ¨¦s dram¨¤tic i pat¨¨tic, per¨° no renuncia al to de com¨¨dia, al sentit de l'humor, l'autopar¨°dia, les situacions esperp¨¨ntiques. I no pots desviar la mirada del rostre d'Al Pacino ni desinteressar-te del que deixa anar aquesta veu entre sedosa i trencada. Ell ¨¦s l'imant principal d'aquesta pel¡¤l¨ªcula tan estranya com interessant.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.