La Filarm¨°nica de Szczecin, de l¡¯estudi barcelon¨ª Barozzi-Veiga, Premi Mies van der Rohe
L'edifici s'imposa a quatre construccions creades a Anglaterra, Alemanya, It¨¤lia i Dinamarca
L'edifici de la Filarm¨°nica de Szczecin (Pol¨°nia), obra de l'estudi barcelon¨ª Barozzi-Veiga, ha estat el guanyador de la XIV edici¨® del Premi d'Arquitectura Contempor¨¤nia de la Uni¨® Europea Mies van der Rohe, que s'ha decidit aquest mat¨ª a Barcelona. L'obra guanyadora s'ha imposat a les altres quatre finalistes: el Museu d'Art de Ravensburg (Alemanya), el Museu Mar¨ªtim de Dinamarca a Helsingor, el celler Antinori a Bargino-San Casciano Val di Pesa (It¨¤lia) i el Centre d'Estudiants Saw Swee Hock de la London School of Economics (Regne Unit).
L'edifici que s'ha imposat ¨¦s obra de l'estudi Barozzi-Veiga, liderat pel gallec Alberto Veiga (Santiago de Compostel¡¤la, 1973) i l'itali¨¤ Fabrizio Barozzi (Rovereto, 1976), que estan instal¡¤lats a la ciutat de Barcelona des dels seus inicis, fa deu anys, i que han comptat amb la col¡¤laboraci¨® de Studio A4 per a aquest enc¨¤rrec. En el mateix acte s'ha fet p¨²blic el guanyador del Premi Arquitecte Emergent, que ha recaigut aquesta vegada en la Casa de la Luz de Cilleros (C¨¤ceres), de l'estudi barcelon¨ª Arquitectura-G.
Feia temps que no es vivia tanta expectaci¨® en aquest edifici creat per Mies van der Rohe per al seu pa¨ªs, Alemanya, per celebrar l'Exposici¨® Internacional de Barcelona del 1929. No hi era Alfons XIII, com el dia de la seva inauguraci¨®, per¨° si la flor i nata del m¨®n de l'arquitectura. Sobretot els cinc equips (de 420 de 36 pa?sos que s'havien presentat) que havien aconseguit arribar a la final d'aquest divendres a Barcelona. Quan el director general adjunt d'Educaci¨® i Cultura de la Comissi¨® Europea, Jens Nymand Christensen, ha llegit el nom del guanyador, la majoria d'assistents que omplien aquest poder¨®s edifici de l¨ªnies s¨°bries, han cridat d'alegria i han aplaudit amb entusiasme. I no els faltaven motius.?El nom del projecte guanyador, a difer¨¨ncia de les edicions anteriors, no se sabia amb antelaci¨®, i s'ha decidit despr¨¦s de la presentaci¨® que van fer ahir tots els candidats davant el jurat de set persones.
L'edifici de la Filarm¨°nica de Szczecin, que es va inaugurar l'octubre de 2014?i que?ha acabat imposant-se ¨¦s la primera obra internacional de l'equip d'arquitectes Barozzi-Veiga, autors d'altres obres com l'Auditori d'?guilas (M¨²rcia) i el de la Denominaci¨® d'Origen Ribera del Duero a Roa (Burgos). "Pesa molt, aquest premi. Aix¨° ¨¦s una catapulta, per¨° tamb¨¦ una gran responsabilitat", assegurava Barozzi, amb alegria continguda i amb la maqueta del pavell¨® que li acabaven de lliurar com a reconeixement al seu treball.
L'edifici de la Filarm¨°nica de Szczecin, amb una cridanera fa?ana blanca (igual que el seu interior) que s'il¡¤lumina des de l'interior, s'integra en la trama urbana de la ciutat, ja que repeteix l'estructura de les construccions properes. "Deriva d'una interpretaci¨® personal de la realitat, ja que la fa?ana no deixa de ser una acumulaci¨® de les casetes que donen identitat a aquesta ciutat¡±, explicaven els arquitectes entre abra?ada i abra?ada de felicitaci¨®, mentre que negaven que la seva obra fos un edifici ic¨°nic. ¡°encara que ho sembli, no ho ¨¦s, no t¨¦ cap virtuosisme¡±, explicava Barozzi. Els arquitectes van guanyar fa set anys un concurs p¨²blic convocat per l'Ajuntament de la ciutat i al que es van presentar quan una persona polonesa del seu equip els va informar del concurs.
La idea municipal era regenerar el teixit urb¨¤ bombardejat en la II Guerra Mundial i activar un barri. "Ha estat un projecte dif¨ªcil de fer. Era el primer projecte d'envergadura que es feia en aquesta ciutat des de la postguerra i per a la mateixa administraci¨® era un experiment", ha afegit Veiga. "La Filarm¨°nica necessitava il¡¤lusi¨® i vol¨ªem que la tingu¨¦s. El resultat ha estat excel¡¤lent, perqu¨¨ sabem que funciona, la gent visita l'edifici, en parla i demana que estigui obert. Una altra cosa ¨¦s que despr¨¦s els agradi o no, per¨° el millor de l'edifici no ¨¦s l'edifici en si, sin¨® com la gent se l'ha fet seu¡±, destaca Barozzi.
Pel que fa a la idea de treballar fora de Barcelona, Barozzi ho t¨¦ clar: "Representem el que est¨¤ passant en totes les professions. El nostre despatx ¨¦s t¨ªpic de la nostra generaci¨®: que hem buscat a Europa la nostra casa i el nostre lloc de treball". La paradoxa ¨¦s que l'equip guanyador no t¨¦ cap obra a Barcelona. "Estem presentat obres a concurs, per¨° ara com ara no en tenim cap constru?da. Vam venir a Barcelona gaireb¨¦ per casualitat, per¨° ten¨ªem clar que vol¨ªem fer una arquitectura de qualitat, i aquesta idea de tenir Europa com a marc de treball ha estat gaireb¨¦ natural, no ha respost a cap necessitat". Pel que fa als seus referents no en tenen cap dubte: "En tenim molts, per¨° ara som aqu¨ª, en aquest edifici que ¨¦s impressionant", diuen gaireb¨¦ alhora.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.