Versos ¡®trobats¡¯ al carrer
L'obra del nord-americ¨¤ Charles Simic tanca la Setmana de Poesia de Barcelona
Charles Simic, avui poeta llorejat (2007) i abans premi Pulitzer (1990, El mundo no se acaba), venerable professor em¨¨rit de Literatura a la Universitat de New Hampshire (en t¨¦ l'aspecte: americana fosca amb camisa i pantalons informals, llibre ben obert cap per avall mentre ell parla mirant a l'infinit; riure's del que dir¨¤...) era ¡°gaireb¨¦ un delinq¨¹ent juvenil¡± en plena Segona Guerra Mundial als carrers de Belgrad, on va n¨¦ixer el 1938, fins a l'extrem que ¡°les mares deien als seus fills que no anessin amb mi: rondava sempre pels carrers amb uns que ja eren delinq¨¹ents¡±; per¨° dibuixava b¨¦, per a sorpresa de tothom, encara que ho va deixar cap als trenta anys perqu¨¨, creu, ¡°no tenia el talent ni la capacitat per plasmar el que volia dir¡±. Potser per aix¨°, en la seva extensa obra, uns 60 llibres, un ter? dels quals s¨®n de poesia, molts dels seus versos passen al carrer: un guant negre de dona abandonat (¡°deu haver significat alguna cosa¡±, escriu), una home ensangonat com a conseq¨¹¨¨ncia d'una renyina suburbial (¡°la pluja netejant-li la sang de la cara¡±); un captaire cec¡ Aquest m¨®n es va reflectir, esclar, en la intervenci¨® que ahir va fer al Palau de la M¨²sica Catalana en el 31¨¨ Festival de Poesia, amb el qual es tancava la Setmana de la Poesia de Barcelona.
Dura veritat po¨¨tica, a euro per bard
La poesia tamb¨¦ commou amb espines. Es va veure al festival. Carles Camps Mund¨® va avisar que ¡°esperant l¡¯esperan?a ¨¦s perd la vida: / la vida en si, la vida viva¡±, despr¨¦s de parlar de tumors; mentre Sharon Olds, aixecant ¡°els tubs, oxigen, dextrosa, morfina¡±, s'arraulia a l'hospital amb la seva mare. Simic conclo?a, despr¨¦s de llegir el diari, que ¡°la carnisseria dels innocents / no t¨¦ fi¡±. D'Ewa Lipska es va recordar: ¡°Provo d¡¯engegar l¡¯estat (...) per¨° l¡¯estat no funciona / el pa¨ªs ¨¦s mort¡±. Elena Medel recriminava a l'auditori el seu riure perqu¨¨, ¡°t'estic parlant del frac¨¤s¡±. I potser ¡±rec¨®rrer la desmem¨°ria, / que em tornaria innocent¡±, que va plantejar Montserrat Rod¨¦s? Veritats po¨¨tiques: sis euros.
Un passeig amb el seu pare, una lectura de diaris de diumenge, que al cap de mitja hora ¡°envien a la merda un dia assolellat¡±, o un poema sobre el 1938 despr¨¦s d'expurgar durant dos anys els 90 folis que resumien a Google tot el que va passar aquell any que va n¨¦ixer estaven a la base de les composicions que va escollir alg¨² ben marcat per la inf¨¤ncia i el carrer. ¡°En la guerra, els pares no poden ocupar-se de tu: estan a l'ex¨¨rcit o a la pres¨®; no saben on est¨¤s¡ A esquena de la mare o l'¨¤via, ampliaves el cercle, giraves la cantonada i passaven les coses; els meus records han estat sempre als carrers¡±. L'any que va estar a Par¨ªs amb la seva mare i el seu germ¨¤ abans d'anar als EUA a retrobar-se amb el seu pare el 1954, recorda avui, ¡°sempre passej¨¤vem, costum que vam mantenir a Nova York¡ Fa tres setmanes, que vaig estar aqu¨ª, ho vaig fer; ho prefereixo a quedar amb amics¡±, resumeix l'autor d¡¯Hotel Insomnia.
Aquells passejos i els sentiments que provoquen se solen traduir en poemes de pocs versos, al seu torn, amb un parell de paraules com a molt en molts casos (¡°La idea m¨¦s profunda de cada poema ¨¦s que menys ¨¦s m¨¦s; poema curt: sigues breu i digue¡¯ns-ho tot¡±, sol dir), que es condensen en imatges que semblen simples, per realistes o dom¨¨stiques, per¨° que toquen. ¡°S¨®c un realista estricte; ¨¦s impossible donar l'esquena a la realitat quan has viscut la Segona Guerra Mundial¡ Avui passeges per una Nova York amb cada vegada m¨¦s indigents i veus com trenquen diaris per folrar-se la roba i protegir-se del fred; entreveus un rostre, un ull amb prou feines, i ja apareix l'empatia, el primer centelleig, per¨° notes que falta alguna cosa: ¨¦s la imaginaci¨® el que acaba completant aix¨° que mires i que ho explica en tota la seva dimensi¨®¡±.
En un angl¨¨s que va aprendre quan tenia amb prou feines 15 anys, escoltant la r¨¤dio, llegint revistes o anant al cinema, les explicacions tenen repunts d¡¯un humor sec, que un diria que amaga els espants de quan era petit. ¡°L'humor est¨¤ integrat en la vida, despr¨¦s tamb¨¦ ho ha d'estar en la poesia; des de l'ocupaci¨® pels alemanys el 1941 fins a l'alliberament pels russos el 1944 vam viure, a m¨¦s, una guerra civil amb sis faccions diferents i bombardejos indiscriminats que ja no sabies ben qui els feia; gaireb¨¦ cada dia estaves al soterrani i no es parava d'explicar acudits; fins la meva adusta mare reia¡ Per¨° aquell soroll de les bombes no s'oblida mai, aquell tremolor de la terra que avisa que passar¨¤ alguna cosa¡±.
?s Simic, admet, ¡°un fill o un orfe de la hist¨°ria; els meus pares no tenien intenci¨® de marxar de Iugosl¨¤via; Hitler i Stalin van ser una esp¨¨cie de promotors d'ag¨¨ncia de viatge: ens van obligar a veure m¨®n i a viatjar; la hist¨°ria ¨¦s un monstre que s'interessa pels ¨¦ssers humans perqu¨¨ en el centre d'aquella experi¨¨ncia sempre hi ha l'individu¡±. Un individu amb una tristament ¡°notable capacitat d'una dem¨¨ncia col¡¤lectiva¡±, com van demostrar en la seva opini¨® els diversos nacionalistes que van portar Iugosl¨¤via a la seva desintegraci¨®. En aquella l¨ªnia, la guerra de B¨°snia va ser per a ell ¡°com un d¨¦j¨¤ vu; la inf¨¤ncia va tornar a passar pel meu cap: vaig ressenyar un parell de llibres amb fotografies de Sarajevo i entre morts i cares d'infeli?os i de gent que havia envellit de cop els ¨²nics feli?os eren soldats molt joves, d'amb prou feines 17 anys, ben armats, fumant¡ nens de ciutat¡±.
Obsessionat amb els escacs des dels sis anys, creu l'autor de The lunatic (el seu ¨²ltim poemari, de l'abril, que porta sota el bra?) que els versos ¡°han de produir paraula i imatge en un ordre perfecte, com les jugades d'escacs¡± i els finals han de tenir ¡°la inevitabilitat i sorpresa de l'escac i mat elegantment executat¡±. En l'assaig recentment tradu?t a Espanya, El monstruo ama su laberinto (Vaso Roto), afirma: ¡°La poesia i la filosofia produeixen lectors lents i solitaris¡±. I malgrat que els temps semblen emp¨¨nyer en sentit contrari, segueix Simic tenint la necessitat d'escriure poesia. ¡°No s¨¦ d'on em ve per¨° no s¨¦ imaginar la meva vida sense¡±. Potser del carrer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.