B¨¢rcenas salta al cinema
¡®B, la pel¨ªcula¡¯ recrea la declaraci¨® de l'extresorer del PP davant el jutge Ruz El film s'estrenar¨¤ a la gran pantalla a la tardor
Luis B¨¢rcenas declarava aquest dijous en una sala de vistes de l'Audi¨¨ncia Provincial de Madrid davant el jutge Pablo Ruz. L'extresorer del PP narrava, descal? i assegut davant del magistrat, com l'havien pressionat a ell i amena?at la seva esposa. No, no ¨¦s un episodi m¨¦s del cas B¨¢rcenas, ¨¦s l'¨²ltim dia de rodatge de B, la pel¨ªcula. Un film en el qual David Ilundain trasllada a la gran pantalla el que el director Alberto San Juan i el dramaturg Jordi Casanovas van portar al teatre a l'obra Ruz-B¨¢rcenas.
Aquesta setmana, mentre B¨¢rcenas esperava a la cua de l'atur en una oficina d'ocupaci¨® del madrileny barri de Salamanca ¨Cno, aix¨° no forma part de cap ficci¨®¨C, Pedro Casablanc i Manolo Solo deixen de ficar-se en la pell de l'extresorer popular i de l'exmagistrat?de l'Audi¨¨ncia Nacional respectivament. Han finalitzat tant la pe?a teatral com el rodatge de la pel¡¤l¨ªcula en la qual es recrea fidelment la declaraci¨® de B¨¢rcenas el 15 de juliol de 2013, quan desgrana moltes de les anotacions en qu¨¨ figura la comptabilitat b del Partit Popular.
El text de l'exposici¨® del tresorer popular que Casanovas va adaptar per al teatre, sense modificar ni una coma nom¨¦s triant fragments, s'estrenar¨¤ a la tardor al cinema. Una vegada m¨¦s, es compleix el t¨°pic de la realitat que supera la ficci¨®. Ilundain, el director de la pel¡¤l¨ªcula, va sortir en xoc de l'obra Ruz-B¨¢rcenas al Teatro del Barrio (Madrid). De seguida hi va veure les possibilitats cinematogr¨¤fiques. Va considerar que calia dur-la a terme "de manera urgent". Va comen?ar a treballar en aquest projecte a inicis de l'any. "?s el moment, forma part de la realitat immediata", al¡¤ludeix al concepte anglosax¨® d'instant movie. Justifica que la perspectiva que es perd en parlar d'un moment tan recent i encara viu, es guanya per una altra banda, ja que "l'espectador t¨¦ els sentiments a flor de pell".
B, la pel¨ªcula ¨¦s un h¨ªbrid entre el documental i la ficci¨®. Un text real interpretat per actors. S'ha intentat imitar el que hagu¨¦s fet un documentalista si hagu¨¦s estat present en aquella sala de l'Audi¨¨ncia Nacional aquell dia d'estiu, quan Luis B¨¢rcenas va comen?ar a relatar episodis de finan?ament irregular del partit del Govern espanyol o a donar noms dels membres del PP, al qual ell sempre es refereix com "el partit", que havien rebut sobresous.
Por?
"Hi ha hagut moments de notar la por", diu David Ilundain. Quan van comen?ar a buscar finan?ament nom¨¦s trobaven traves. El director s'ha vist en converses en les quals pensava: "Per qu¨¨ estic parlant d'aix¨°?". No concreta ni amb qui, ni sobre qu¨¨ eren aquestes converses; nom¨¦s confirma que han estat diverses de semblants i en diferents ¨¤mbits: producci¨®, finan?ament... Reflexiona: "Si nom¨¦s ¨¦s una pel¡¤l¨ªcula..."
A aquests problemes i als habituals dels rodatges s'afegeix la dificultat que ha estat gravar a l'Audi¨¨ncia Provincial de Madrid. Despr¨¦s d'apar¨¨ixer al telenot¨ªcies de La sexta el primer dia de rodatge, l'equip de la pel¡¤l¨ªcula ha sentit que la premsa no era ben rebuda. No saben, o no expliquen, els motius.
L'Audi¨¨ncia Provincial ¨¦s un edifici p¨²blic, la pel¡¤l¨ªcula t¨¦ perm¨ªs per rodar en una de les sales de vistes: un espai sobri i petit amb una taula per al magistrat, els lletrats, la fiscalia i la resta dels funcionaris; unes cadires per a testimonis, acusats i p¨²blic ja que els judicis s¨®n d'acc¨¦s lliure.
Tenen restringit l'horari de rodatge ja que no poden fer-ho durant l'activitat jur¨ªdica habitual. Les jornades d'enregistrament comencen a les cinc de la tarda i s'allarguen fins a la matinada. Tot per fer sentir a l'espectador la corrupci¨® en primera persona. Perqu¨¨ reflexioni els 80 o 90 minuts que durar¨¤ la pel¡¤l¨ªcula sobre un cas de sobres conegut per¨° que moltes vegades es perd entre la quantitat de titulars similars que se solapen di¨¤riament.
El rodatge s'ha dut a terme en una sala de vistes de l'Audi¨¨ncia Provincial de Madrid, en la qual s'ha recreat el lloc original. Un espai petit, l'ambient carregat com probablement deuria passar a l'atmosfera d'aquest lloc durant les gaireb¨¦ cinc hores de declaraci¨® de B¨¢rcenas. La personalitat del personatge que encarna Pedro Casablanc omple tot l'espai, a la pel¡¤l¨ªcula pren m¨¦s pes que a l'obra de teatre. Ruz-B¨¢rcenas recrea un duel entre el magistrat que pregunta i el que declara. No obstant aix¨°, en el llargmetratge un Pedro Casablanc caracteritzat de tal manera que impressiona, ¨¦s com tenir el tresorer davant, protagonitza l'interrogatori, ¨¦s l'objectiu de les preguntes formulades tant pel jutge com pel fiscal i els advocats de l'acusaci¨®. Cadascun busca les respostes a les seves pr¨°pies inc¨°gnites.
Pedro Casablanc reconeix la dificultat del paper: un text complex ple de dades en el qual no es pot tenir ni un lapsus; un personatge molt reconegut, molt medi¨¤tic, que cal recrear de la manera m¨¦s fidedigna possible, sense caure en la par¨°dia. Tot ha de ser vera?. Per¨° alhora, li fa il¡¤lusi¨® el seu primer protagonista al cinema despr¨¦s d'una ampl¨ªssima carrera, per la qual cosa va estar molt pendent del micromecenatge, que ¨¦s una de les maneres amb qu¨¨ s'ha finan?at B, la pel¨ªcula.
Ilundain quan va engegar el projecte va trucar diverses portes buscant finan?ament. No les hi van obrir i com que considerava que no podia seguir esperant va decidir acudir a una plataforma de micromecenatge. Aix¨ª, amb la col¡¤laboraci¨® d'uns 600 mecenes es van aconseguir 55.955 euros per portar B¨¢rcenas al cinema. ¡°Aix¨° ens ha servit per testar el p¨²blic. La resposta ha estat un est¨ªmul, a m¨¦s ara ja no ens costa tant explicar el que estem fent, se'ns obren m¨¦s portes¡±.
No ¨¦s l'¨²nica ajuda que han rebut. B, la pel¨ªcula ha guanyat el concurs Te queremos comunicar el premi del qual ¨¦s que una ag¨¨ncia de publicitat portar¨¤ la comunicaci¨® del projecte durant tres mesos amb una repercussi¨® als mitjans valorada en 25.000 euros. Una quantitat que ¨¦s un suport important, i no obstant aix¨°, als papers de B¨¢rcenas seria nom¨¦s una anotaci¨® al costat d'unes sigles.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.