Motlles d'espai
A la mostra d'Aalto les formes del gerro Savoy ressonen en els pl¨¤nols d'un pavell¨®
A CaixaForum han muntat una exposici¨® sobre l'obra de l'arquitecte finland¨¨s Alvar Aalto. ?s una mostra irregular que ha vingut ja preparada i, malgrat la qualitat del material exposat, est¨¤ mancada de certa intencionalitat. En qualsevol cas, t¨¦ alguns elements interessants, com la col¡¤lecci¨® de mobles i objectes dom¨¨stics, tan vells -la major part s¨®n del 1936- i tan contemporanis. En veure'ls no es pot deixar de pensar que aqu¨ª est¨¤vem sortint de les mosques i el rosari per tornar-hi a caure poc despr¨¦s. Aquells mobles no eren possibles en aquest pa¨ªs ni en somnis. Quin endarreriment!
Hi ha, per¨°, alguns elements que mereixen especialment la pena i que conviden a relacionar-los. El motlle del gerro Savoy , del 1936, i la maqueta preparat¨°ria en fusta i cartr¨® de l'interior del pavell¨® de Finl¨¤ndia de la fira de Nova York del 1939 s¨®n els millors. I hi podem afegir la fotografia de la maqueta de la secci¨® de l'espai d'ingr¨¦s de la Maison Carr¨¦ a Bazoches-sur-Guyonne de 1956-1959, i la maqueta de l'interior de l'esgl¨¦sia de les Tres Creus de Vuoksenniska a Imatra, de 1956-1958. Tots ells comparteixen certa familiaritat formal i no importen ni la seva funci¨® ni la seva escala.
El motlle ¨¦s el que va servir per fabricar el gerro per a l'Hotel Savoy. Un gerro de vidre bufat que es va fer molt popular i encara segueix sent-ho. En lloc de ser concebut segons una circumfer¨¨ncia, la seva forma ¨¦s un seguit de corbes que el fan ¨²nic. El motlle tamb¨¦ ¨¦s dif¨ªcil d'oblidar, t¨¦ un aspecte semblant a un tros de tronc d'arbre amb nanses, un tros que sembla haver estat buidat per dins per algun animal o un insecte. Aquest motlle d¨®na la pista de com est¨¤ fet el gerro i mostra com el vidre, en bufar-lo dins del motlle, en pren la forma. El vidre perpetua el seu interior de la manera m¨¦s bonica, mantenint la seva propietat de buit, per¨° transformant-lo en un s¨°lid. La discordan?a radical entre el volum exterior i el forat irregular interior, i el gruix innecessari entre tots dos, captura indefectiblement la nostra atenci¨®.
El motlle del gerro Sav oy , amb les seves nanses de lona i el seu aspecte bast i imperfecte, que ja no podrem oblidar, contrasta amb l'interior, que sabem que acabar¨¤ ple de vidre bufat, lluent i fr¨¤gil. ?s aquesta intu?ci¨® la que han seguit algunes de les millors obres d'arquitectura, sempre dissociant l'espai interior de la seva aparen?a exterior, com les geodes; aportant sorpresa i emfasitzant l'espai que ens acull.
Amb les formes del motlle encara al cap, poden anar a veure la maqueta de treball del pavell¨® finland¨¨s a la Fira de Nova York. Si la miren per darrere veuran una extraordin¨¤ria semblan?a amb aquell tronc d'arbre buidat, fins al punt que els semblar¨¤ un dels seus fragments. Les dues peces, de grand¨¤ries similars per¨° amb vocacions tan diferents, coincideixen en la seva utilitat: la de donar forma a l'interior, mostrant una de les facetes de l'arquitectura: la de formalitzar l'espai. Massa acostumats a veure maquetes d'arquitectura concebudes com joguines, tan perfectes, tan polides, aquesta, imperfecta i malmesa, no mostra l'edifici sin¨® mitjan?ant un gruix inservible , una de les seves qualitats espacials. No es confonguin, no s¨®n les formes corbes, com les d'algunes parets dels edificis exposats, dels estudis de fustes plegades, de les de la butaca Paimio , del Paravent 100 o les de les baranes de la coberta de la Vil¡¤la Mairea. ?s cert que comparteixen amb el motlle o la maqueta del pavell¨® les seves propietats formals, per¨° cap d'aquestes serveix tan clarament per separar dos mons, el de l'interior i el de fora, el del sostre i el de la coberta; tan n¨ªtidament actuant com motlles d'espais.
Cap al final de l'exposici¨® trobaran una maqueta de l'esgl¨¦sia de les Tres Creus de Vuoksenniska, a Imatra. La maqueta crida l'atenci¨® perqu¨¨ est¨¤ col¡¤locada a l'inrev¨¦s, com si enlloc d'un edifici fos un receptacle. Mostra aix¨ª, potes enlaire, les propietats del seu espai interior definides per les corbes del seu sostre. No podem evitar pensar que per donar aixopluc potser n'hi ha prou amb una coberta, per¨° per formar un espai arquitect¨°nic ¨¦s necessari un motlle.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.