La pel¡¤l¨ªcula male?da de Fernando Fern¨¢n G¨®mez ressuscita a les sales
La reestrena en cinemes d'¡®El mundo sigue¡¯ arriba 52 anys despr¨¦s de ser censurada per Franco
Fernando Fern¨¢n G¨®mez va morir pensant que El mundo sigue,?una de les seves pel¡¤l¨ªcules m¨¦s ambicioses, mai s'havia vist en una sala comercial. En realitat, gaireb¨¦ va ser aix¨ª, perqu¨¨ acabada el 1963, nom¨¦s es va estrenar al cinema Buenos Aires de Bilbao un 10 de juliol de dos anys m¨¦s tard, i d'amagat. ¡°En realitat¡±, explica un dels seus amics, Luis Alegre, ¡°ja ho sabia. Pilar Bardem va debutar en el film amb un petit paper [de model, just al que es dedicava fins llavors], i va preparar molt b¨¦ la prova, llegint-se la novel¡¤la hom¨°nima del 1954 i sabent amb detall la vida de l'autor, Juan Antonio de Zunzunegui. Quan va arribar a la prova, va comen?ar a parlar i va dir: ¡®El llibre de Zunzunegui...¡¯. I Fernando va deixar anar: ¡®Mai estrenarem. Aquest que has anomenat porta mala sort¡±.
Malgrat aquesta creen?a, o rient-se'n, el cineasta estava obsessionat a adaptar la novel¡¤la. Quan Gabriel Arias Salgado era ministre d'Informaci¨® i Turisme, no va aconseguir conv¨¨ncer la censura. Per¨° quan el va substituir Manuel Fraga, es va obrir una mica la m¨¤ amb l'arribada a la Direcci¨® General de Cinema i Teatre de Jos¨¦ Mar¨ªa Garc¨ªa Escudero. Esclata el Nou Cinema Espanyol, que devasta amb la seva cr¨ªtica social. ¡°Fern¨¢n G¨®mez estava conven?ut que El mundo sigue?connectaria amb el que demanava el poder. Va ser molt ingenu¡±, recorda Alegre, que incideix en el fet que el director va invertir tots els seus estalvis en la producci¨®, ¡°i va acceptar tota mena de treballs alimentosos en teatre i cinema per aconseguir fons; va ser molt brutal que no aconsegu¨ªs estrenar¡±.
Hi va haver una altra persona que va plorar el menyspreu: Gemma Cuervo, que interpreta una de les dues germanes protagonistes, la de moral m¨¦s ¨¤mplia per¨° m¨¦s bon cor. ¡°Hauria estat la pel¡¤l¨ªcula que m'hauria impulsat. Va truncar la meva carrera cinematogr¨¤fica. S¨ª, despr¨¦s vaig fer molt teatre i televisi¨®, per¨° un personatge protagonista com aquest a la gran pantalla no el vaig repetir mai¡±. L'actriu va veure El mundo sigue?en el seu moment. ¡°Per¨° no recordo quan i on. Aix¨° s¨ª, mant¨¦ la seva grandesa¡±.
A l'actriu li fascina la seva actualitat: ¡°Parla de mis¨¨ria moral, de podridura, d'avar¨ªcia... Per¨° ¨¦s que ¨¦s el que envoltava el nostre pa¨ªs en aquell moment, tant a Madrid com a Barcelona i altres ciutats, era aix¨ª. La meva generaci¨® va viure aquell ambient¡±.
Una 'premi¨¨re' en 13 ciutats
El mundo sigue va quedar en mans de Juan Estelrich fill, cineasta afillat de Fern¨¢n G¨®mez i el pare del qual va coproduir la pel¡¤l¨ªcula.
Adolfo Blanco, distribu?dor de A Contracorriente, ?un dia parlava?amb Estelrich i va descobrir que estava en ple proc¨¦s de restauraci¨® del film menys conegut de l'escriptor, actor i cineasta, i que presentava el pitjor estat de conservaci¨® ¡°Aleshores vaig decidir que calia treure-la a la llum despr¨¦s de l'estrena clandestina en Bilbao¡±. Per aix¨°, just mig segle despr¨¦s, arriba a 13 sales espanyoles la versi¨® restaurada d'una obra mestra.
El mundo sigue?va ser apartada i destrossada per la censura. Beu del millor neorealisme itali¨¤, ¡°un cinema que va influir molt en Fernando, en Azcona, Bardem i Berlanga¡±, apunta Alegre, i el seu cord¨® umbilical la uneix amb Rocco i els seus germans: fam¨ªlies destrossades a la ciutat, una obsessi¨® per un honor que nom¨¦s porta gana, i moltes notes d'histerisme en els moments m¨¦s tr¨¤gics. Rodatge en exteriors. Melodrama en estat pur. Per primera vegada al cinema espanyol es veu en pantalla com ¨¦s el Madrid popular, el del barri de Maravillas (avui Malasa?a i Chueca), el que costa una beguda en un bar, el que es guanya amb una travessa de 14 encerts i fins i tot es parla de la possibilitat d'un avortament. A la pantalla, dues germanes, encarnades per Lina Canalejas i Gemma Cuervo, es deixen com un drap brut, davant els ulls dels seus pares. A la resta del repartiment, un immens Fern¨¢n G¨®mez, Agust¨ªn Gonz¨¢lez, Fernando Guill¨¦n (marit de Cuervo), Milagros Leal, Mar¨ªa Luisa Ponte, i en petits papers, Pilar Bardem i Marisa Paredes.
Del rodatge en exteriors, Cuervo en rememora: ¡°Sab¨ªem que est¨¤vem davant una gran obra. Ens ho vam passar molt b¨¦ i vam estar molt concentrats en el gui¨®¡±. Tant l'actriu com Alegre assenyalen: ¡°Fernando era modern en el seu car¨¤cter i el seu art, i molt feminista¡±. La primera explica: ¡°Per primera vegada veiem el que significava ser dona en aquells anys, com si f¨®ssim objectes¡±. Alegre remata: ¡°A Fernando li agradaven molt les dones, i les respectava m¨¦s¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.