El Poble Espanyol, un parc tem¨¤tic anomenat ¡®Espanya¡¯
Qu¨¨ passar¨¤ amb la reproducci¨® en cartr¨® pedra de la naci¨® si triomfen els plans independentistes?
L'idioma ofici¨®s del Poble Espanyol ¨¦s l'urd¨². Proliferen els cuiners pakistanesos i indis en l'acr¨°poli de Barcelona, igual que proliferen en els men¨²s tur¨ªstics les transgressions iconoclastes de la gastronomia ib¨¨rica. Per exemple, la paella mexicana. Ens la proposa l¡¯Estela, cambrera poliglota i origin¨¤ria de Mold¨¤via en un local, Tapas, tapas, els l¨ªmits del qual separen per uns metres quadrats Castell¨® de la Corunya, en una arbitrarietat geogr¨¤fica massa sofisticada per als turistes estrangers.
S¨®n ells el p¨²blic predominant del parc tem¨¤tic. S¡¯havia de dir Iberona, a proposta de les autoritats, que van fomentar el projecte d'una Espanya en miniatura en temps de Primo de Rivera i a l¡¯empara de l¡¯Exposici¨® Universal del 1929, per¨° la marca no tenia impacte comercial. Ni impacte patri¨°tic, especialment quan Franco va exigir identificar-lo exclusivament en castell¨¤: el Pueblo Espa?ol.
Heinrich Himmler va arribar a visitar-lo el 1940, un particular escabr¨®s que els guies tur¨ªstics s'abstenen de comentar, com s'abstenen d'al¡¤ludir a la utopia invertida ¨Cdist¨°pia¨C que engendren els 42.000 metres quadrats del Poble Espanyol. Amb m¨¦s ra¨® si prospera la independ¨¨ncia de Catalunya i Iberona acaba convertint-se en un document ex¨°tic del passat com¨² on podria rodar-se una pel¡¤l¨ªcula d'¨¨poca.
Passaria llavors el que Julian Barnes escriu a Anglaterra, Anglaterra, titular emf¨¤tic d'una novel¡¤la, la trama de la qual planteja el deliri d'un magnat, Jack Pitman, sedu?t per reunir o simplificar tota la p¨¤tria als extrems d'una illa amb forma de diamant. I no nom¨¦s fent inventari dels monuments emblem¨¤tics. Tamb¨¦ incorporant aspectes sociol¨°gics, com la frigidesa sentimental, el dandisme o el complex de superioritat.
El projecte del Poble Espanyol no va arribar mai tan lluny. S'havia planificat com un pastitx arquitect¨°nic condemnat a demolir-se al cap de sis mesos de la clausura de l¡¯Expo, per¨° ha sobreviscut 86 anys, b¨¦ perqu¨¨ el Caudillo el va convertir en un espai de demag¨°gia i propaganda, o b¨¦ perqu¨¨ les autoritats nacionalistes que van arribar despr¨¦s van perseverar en la indefinici¨® i en els dubtes ¨C¡°Qu¨¨ cony fem amb aix¨°?¡±, es preguntava Pujol¨C, de tal manera que Iberona ha mutat en una estructura privada puixant que allarga un contracte municipal d'explotaci¨® fins al 2035.
Llavors ja haur¨¤ transcorregut un segle des de la inauguraci¨®. I s'haur¨¤ arrelat, per ventura, la paradoxa d'una Catalunya independent en la capital de la qual, Barcelona, hi haur¨¤ un parc tem¨¤tic dedicat a Espanya, com si fos un subconscient urban¨ªstic i cultural, o una manera de freq¨¹entar la nost¨¤lgia, o una manera d'evocar el mite de l'enemic exterior.
Una Espanya de cartr¨® pedra, un decorat enciclop¨¨dic que els turistes recorren el 2015 amb entusiasme entranyable. Es fotografien davant de la muralla d¡¯?vila, mengen pesca¨ªto entre els carrerons del barri andal¨²s, es recreen en l¡¯estil plateresc de Salamanca i compren toros d¡¯Osborne a la Thal¨ªa en un negoci de records situat a la vora de les Carmelites d¡¯Alcany¨ªs.
"Jo el que venc s¨®n toros", ens explica la jove comerciant. "La gent ve aqu¨ª perqu¨¨ vol endur-se records espanyols. No els interessa la independ¨¨ncia. Han vingut a Espanya". Han vingut a Espanya i a la seva caricatura. No ja perqu¨¨ aquesta ocurr¨¨ncia de Primo de Rivera podia trobar-se perfectament a Las Vegas. Tamb¨¦ perqu¨¨ l¡¯Espanya d¡¯Espanyes que representa voluntariosament el Poble suscita un cert estremiment respecte al curtcircuit entre el cosmopolitisme i el nacionalisme.
L'expressi¨® m¨¦s absurda d'aquesta dial¨¨ctica concerneix no ja el futur del Poble Espanyol dins de Catalunya, sin¨® el futur de Catalunya dins del Poble Espanyol, naturalment perqu¨¨ el seu territori, la seva arquitectura i la seva idiosincr¨¤sia tamb¨¦ forma part del mapa del parc tem¨¤tic.
La independ¨¨ncia, permeteu-me la ironia, obligaria a elevar una frontera, exigiria acordonar un espai diferenciat. Requeriria emprendre una s¨¨rie d'obres que b¨¦ podrien aprofitar-se per emular el somni de Jack Pitman en la novel¡¤la de Barnes: substituir l'original d¡¯Anglaterra per una c¨°pia.
I llavors haur¨ªem d'incorporar al parc una rotonda, i una porta girat¨°ria, monuments nacionals molt m¨¦s emblem¨¤tics que la Giralda. I fundar¨ªem un bordell de carretera. I afegir¨ªem els trets del nostre car¨¤cter, la solidaritat, d'acord, per¨° tamb¨¦ l'enveja i el cainisme, exposats la una i l'altra en un quadre de Goya, Baralla a garrotades, que hauria de presidir les noves instal¡¤lacions del simulacre.
Barnes acaba la seva novel¡¤la declarant la independ¨¨ncia de l¡¯Anglaterra falsa. Un desenlla? amb forma de McGuffin que converteix el senyor Pitman no tant en l'imitador de Primo de Rivera com en un antecedent premonitori de Artur Mas.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.