¡®Delicatessen¡¯ al MNAC
El museu exposa 19 bodegons exquisits del segle XVII prestats per un col¡¤leccionista an¨°nim
Sa, sense lesi¨® ni menyscapte, inalterat, intacte, quiet i mort. Inc¨®lume ¨¦s el t¨ªtol escollit per mostrar una col¡¤lecci¨® de 19 bodegons o natures mortes del Segle d'Or espanyol excepcionals, la majoria in¨¨dites i cap exposada anteriorment. Ara, poden veure's des d'ahir fins a finals de febrer al?Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) despr¨¦s de ser cedits per cinc anys per un col¡¤leccionista que ha exigit mantenir-se en l'anonimat, malgrat la seva important tasca de filantropia cultural; una cosa tamb¨¦ excepcional. El t¨ªtol fa refer¨¨ncia a la capacitat que t¨¦ la pintura de perpetuar en el temps ¨Ccom si fos una foto fixa¨C la frescor passatgera de les flors i plantes o el vigor de la fruita i les verdures recentment agafades i disposades per ser preparades o menjades. Les obres, dignes d'apar¨¨ixer a qualsevol cat¨¤leg, estan signades pels grans del g¨¨nere, com, per exemple, Juan van der Hamen, Pedro de Camprob¨ªn, Juan de Arellano, Tom¨¢s Hiepes, Juan d'Espinosa, Agust¨ªn Log¨®n i aix¨ª fins a 10 autors.
Joan Yeguas, conservador de l'?rea d'Art del Renaixement i Barroc del MNAC i comissari de la mostra, amb aquestes obres, il¡¤luminades de forma individual per real?ar-ne les peces com si fossin delicatessen llestes per degustar-se, nom¨¦s dos dels artistes estaven representats en el fons del museu (Juan van der Hamen i Pedro de Camprob¨ªn). De les obres en destaca, conven?ut, que, malgrat que moltes s¨®n novetat en la historiografia de l'art, ¡°la seva qualitat far¨¤ que aviat siguin obres de refer¨¨ncia¡±.
Les pintures ¨Cque abasten un per¨ªode de temps de 50 anys, entre el 1620 i el 1670, ¡°un moment en qu¨¨ les obres espanyoles presenten unes caracter¨ªstiques diferents de la resta d'Europa¡±¨C comencen amb una del Mestre de Stirling-Maxwell, que mostra un rebost d'una llar camperola on s'han disposat fruites i verdures de forma ordenada. ¡°Es tracta d'una naturalesa domesticada per l'acci¨® humana¡±, explica. Amb la mateixa idea prossegueixen dues obres de Juan van der Hamen, un dels autors m¨¦s coneguts d'aquest tipus d'obres; gaireb¨¦ totes amb t¨ªtol interminable i molt descriptiu: Card amb cistella de pomes, pastanagues, poncem i taronges penjades (1622) i Bodeg¨® amb cistella de fruita (cap al 1622).
La composici¨®, sempre austera i s¨°bria, avan?a cap a la taula parada i la representaci¨® minuciosa dels objectes, que apareixen, gaireb¨¦ sempre, de forma elegant. Hi destaquen les obres d'Agust¨ªn de Log¨®n (1640) o una de Tom¨¢s Hiepes (1645). En altres composicions s'hi introdueixen elements met¨¤l¡¤lics o cer¨¤mics, com les magranes de Van der Hamen del 1629; les pomes, nous, ra?m i glans de Juan d'Espinosa; la cistella amb prunes i un tall de mel¨® d'un autor an¨°nim del Cercle de Zurbar¨¢n, o la min¨²scula i apetitosa composici¨® d'un plat de figues de Pedro de Camprob¨ªn realitzada el 1656.
En una exposici¨® com aquesta no hi podien faltar els gerros de flors, una de les variants o subg¨¨nere del bodeg¨®. En aquest cas, amb tres obres excepcionals. Una del mateix Camprob¨ªn del 1667, una altra de Juan de Arellano del 1670 i una tercera d'Antonio de Ponce, pintada entre el 1635 i el 1640. Tamb¨¦ forma part d'aquesta escollida selecci¨® d'obres que obren la gana de l'espectador, una vanitas, en la qual es reflexiona sobre la fugacitat de la vida a partir d'elements com la flama d'una espelma a punt d'apagar-se o els llibres amb p¨¤gines arrugades.
Nova presentaci¨®
El dip¨°sit de les peces n'ha perm¨¨s l'estudi i documentaci¨® en profunditat i ha fet que cinc canviessin d'atribuci¨®¡±, segons Yeguas. Les obres s'incorporaran, ¡°per un per¨ªode de cinc anys renovables¡±, als fons de pintura del Renaixement i el Barroc del MNAC: unes 750 obres, de les quals se n'exposen un centenar, moltes procedents de donacions i llegats de particulars; ¡°unes vies alternatives d'ingr¨¦s que van cobrant una gran import¨¤ncia en el context actual de fortes restriccions econ¨°miques¡±, comenta Pepe Serra, el director del MNAC.
De totes les obres del per¨ªode, nom¨¦s unes 120 s¨®n obres del segle XVII. ¡°El fons m¨¦s conegut internacionalment, fins i tot m¨¦s que el rom¨¤nic i el g¨°tic, ja que s¨®n les que m¨¦s viatgen en ser reclamades per museus de tot el m¨®n, com s¨®n les de Vel¨¢zquez, Ribera, Zurbar¨¢n, Ma¨ªno o Ribalta¡±, subratlla Yeguas. El 2016, coincidint amb la Merc¨¨, el museu inaugurar¨¤ una nova presentaci¨® d'aquest per¨ªode, on els 29 nous bodegons hi tindran un paper important. La nova presentaci¨® tamb¨¦ incorporar¨¤ i far¨¤ visible el Llegat Camb¨® i les obres del per¨ªode de la col¡¤lecci¨® Thyssen-Bornemisza, com una magn¨ªfica taula de Fra Angelico.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.