La identitat, fil conductor del festival de cinema documental de moda
La segona edici¨® del Moritz Feed Dog projectar¨¤ ¡®Paris is burning¡¯, ¡®Home Less¡¯ o ¡®Le Temps Suspendu¡¯
La projecci¨® de Notebook on cities and clothes, de Wim Wenders, va ser una declaraci¨® d'estil del festival de cinema documental de moda Moritz Feed Dog, que es va estrenar l'any passat de la m¨¤ dels creadors de l¡¯In-Edit. Fixar-se en la moda m¨¦s enll¨¤ dels focus de les passarel¡¤les, els dissenyadors i les marques. Tractar-la des d'un punt de vista ampli, arribant a tots els seus racons i entendre-la com a expressi¨® cultural. La majoria de pel¡¤l¨ªcules programades en la segona edici¨®, que se celebra del 10 al 13 de mar? al cinema Aribau Club, a Barcelona, tenen la identitat com a fil conductor.
La coordinadora de la programaci¨®, Charo Mora, explica que Paris is burning (1990) ¨¦s un bon reflex d'aix¨°. La pel¡¤l¨ªcula, dirigida per Jennie Livingston, mostra el moviment al voltant del voguing, el ball que la comunitat transg¨¨nere i gai, sobretot formada per llatins i afroamericans, va desenvolupar els anys vuitanta a Nova York, com una manera d¡¯escapar de la marginaci¨® i la pobresa. Imitant els moviments de les models que sortien a la revista Vogue, van crear una forma de ball que aqu¨ª van donar a con¨¨ixer les drag queen.
Encara que el documental t¨¦ 25 anys, Mora afirma que el transg¨¨nere ¨¦s un dels temes importants del segle XXI, que tamb¨¦ ha arribat a les passarel¡¤les, i se¡¯n projectar¨¤ una c¨°pia restaurada. Aquesta ¨¦s l'¨²nica pel¡¤l¨ªcula que el p¨²blic pot haver vist, diu Mora, les altres propostes de la programaci¨® s¨®n recents, per¨° encara no s'han estrenat a Espanya. Com per exemple Homme Less, un documental que recull la vida de Mark Reay, un exmodel amb una aparen?a molt allunyada de la seva realitat. El protagonista ¡°es va quedar enganxat a la tela d'aranya de la moda, que brilla i atreu molt¡±, diu Mora. La c¨¤mera el segueix de dia, mentre intenta buscar-se la vida com a fot¨°graf de moda a Nova York, i de nit, quan no t¨¦ ni lloc on dormir.
La identitat d'un altre temps ¨¦s la que es respira als atelier d'alta costura de Par¨ªs que retrata Le Temps Suspendu (Handmade with Love in France). A trav¨¦s d'entrevistes a sis dels ¨²ltims artesans independents que prove?en d'orfebreria t¨¨xtil a les maison, descobrim com es treballava abans i com el temps ¨¦s indispensable per a aquest treball artesanal, condici¨® que cada dia costa m¨¦s de trobar. Mostren ¡°un patrimoni irrepetible que nom¨¦s existeix a Par¨ªs, ¨¦s com parlar dels sis ¨²ltims ¨®ssos blancs¡±, apunta Mora enlluernada per aquest t¨ªtol.
En un taller del Piemont va n¨¦ixer el borsalino, el barret de feltre convertit en icona. La seva hist¨°ria m¨¦s que centen¨¤ria s'explica a ¡®Borsalino City¡¯, un altre dels t¨ªtols que porta el Feed Dog amb una picada d'ullet al sector mascul¨ª. ?s curi¨®s veure com una pe?a tan habitual en l'¨¨poca, el barret de cavaller que fins als anys cinquanta va ser una pe?a habitual del vestuari mascul¨ª, ¡°es va convertir en una icona de moda¡±, apunta la coordinadora, en un petit luxe nom¨¦s apte per a aspirants a dandi.
I per a icones i identitats, la de Tiffany¡¯s. ?s un nom reconegut per la m¨ªtica joieria de Nova York, popularitzada pel cinema, per¨° tamb¨¦ ¨¦s la firma que va introduir l'estil Liberty a finals del segle XIX, comenta Mora. El documental revisa el passat i el present en un treball autoritzat per aquesta marca de luxe. ¡°La relaci¨® d'aquesta firma amb el cinema ¨¦s indubtable i com el cinema ha estat un gran vehicle per construir mites¡±, afegeix Mora.
Arran de la col¡¤laboraci¨® amb el Museu del Disenyo de Barcelona, a trav¨¦s de l'exposici¨® Distinci¨®. Un segle de fotografia de moda, el Feed Dog s'expandeix per la ciutat. Al DHUB es projectar¨¤ el documental Helmut by June, un retrat del reconegut fot¨°graf de moda Helmut Newton a trav¨¦s de la seva esposa. Despr¨¦s de la projecci¨® hi haur¨¤ un col¡¤loqui posterior, que comptar¨¤ amb els fot¨°grafs Antoni Bernad, Pep ?vila, Enric Galceran i Maria Espeu.
El veritable cost de la moda
En la primera edici¨®, l'impacte negatiu de la moda en la societat ja va tenir un espai i ara es repeteix. ¡°Cal parlar de moda amb el llenguatge del nostre temps, no et pots saltar aquest enfocament¡±, diu la coordinadora del festival. I aquest enfocament ¨¦s el veritable cost de la moda, com diu el t¨ªtol The true cost, el film d¡¯Andrew Morgan que compta amb el suport d'una dissenyadora tan coneguda com Stella McCartney. Aquest documental vol obrir els ulls als consumidors sobre l'impacte de la ind¨²stria de la moda, que t¨¦ la seva pitjor cara en l¡¯anomenada fast fashion (moda r¨¤pida): contaminaci¨®, explotaci¨® laboral i sobreexplotaci¨® de la naturalesa. Tot aix¨° tamb¨¦ forma part de la moda, i no es pot obviar, rasa Mora.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.