La Caputxeta se¡¯n va a l¡¯estranger
¡®La Caputxeta Gal¨¤ctica¡¯ d¡¯Insectotr¨°pics, premi BBVA de teatre, triomfa m¨¦s fora de Catalunya que a casa. No ¨¦s un cas a?llat
Hi ha un llop, hi ha una nena que porta una caputxeta vermella, hi ha un bosc, hi ha una ¨¤via. I hi ha un munt d'advertiments, de pors, de riscos... Qualsevol hist¨°ria amb aquests elements, ens porta al conte infantil. Per¨°... La Caputxeta Gal¨¤ctica no en t¨¦ res a veure. No reconeixerem el conte, m¨¦s aviat ens el muntarem. ?s el que pret¨¦n la companyia Insectotr¨°pics, un grup d¡¯artistes... en el sentit m¨¦s ampli de la paraula. I en el m¨¦s boig, m¨¦s pur, m¨¦s genial. S¨®n set artistes de diferents proced¨¨ncies per¨° amb les mateixes inquietuds: plantejar propostes obertes, interactives (el p¨²blic sempre t¨¦ un paper rellevant en els seus espectacles) i innovadores en el m¨®n de l¡¯art.
Estem parlant d¡¯una obra de teatre. Estem parlant d¡¯una performance. Estem parlant de videoart. Estem parlant de m¨²sica electr¨°nica. Estem parlant d¡¯un work in progress. Insectotr¨°pics ens descol¡¤loquen i ens captiven amb la seva forma de fer art. Una combinaci¨® de perspectives que ens mostra tota una col¡¤lecci¨® de disciplines en directe permetent-nos triar el punt de vista que m¨¦s ens atrapi. A l¡¯escenari, una ¨²nica actriu, filmada en directe per una c¨¤mera, amb un rerefons en una pantalla i una taula on dos pintors es dediquen a ¡°tunejar¡± la realitat fent-la totalment virtual. Tot, alhora, projectat sobre una pantalla principal sobre la que es multipliquen i se solapen imatges d¡¯all¨° m¨¦s al¡¤lucinants. Tot entra en l'esperit d'aquestes experi¨¨ncies multisensorials en les quals agafen l'espectador i el porten per mons on¨ªrics, psicotr¨°pics, delirants, estramb¨°tics, gamberros, irreals, surrealistes, bojos, genials, incomprensibles, fant¨¤stics¡
L'espectacle va ser el seu primer treball i el van estrenar fa quatre anys al festival d'arts visuals Mira!, el 2011; l¡¯any seg¨¹ent va passar pel Mapping Festival de Su?ssa i per la Fira de T¨¤rrega i no ha parat de voltar m¨®n: Dinamarca, Noruega, Regne Unit, Brasil, Alemanya, Fran?a, M¨¨xic, Per¨², Col¨°mbia, Corea... L'any passat va guanyar el Premi BBVA de Teatre i est¨¤ fent representacions per Catalunya: han passat per Terrassa, per Manresa i per Vic i aquest divendres tancaran aquesta minigira a Viladecans. Per¨° entre mig han tornat a passar per Copenhaguen, on van inaugurar l'April Festival: "La gran majoria de les nostres actuacions s¨®n a l'estranger", explica Maria Thorson, membre de la companyia. "Seguim viatjant: aquest estiu anirem a Est¨°nia, Eslov¨¤quia, Su?ssa, Alemanya i Fran?a, de moment".
?s el dest¨ª de companyies que aposten per l'art multidisciplinar. Evidentment, no poden viure d'aix¨°: "Cadasc¨² t¨¦ la seva feina", diu la Maria. Ella ¨¦s productora, altres donen classes de pintura o de m¨²sica o es dediquen a fer v¨ªdeos per a empreses o esdeveniments o, com la Maria, a portar la producci¨® de diversos festivals.
La principal queixa ¨¦s que qui hauria d'apostar per les noves tend¨¨ncies no ho fa. "Per qu¨¨ els grans espais p¨²blics, a Barcelona, no programen segons quines coses?", es pregunta la Maria. "Cap a on evoluciona la societat? Per qu¨¨ una de les tres sales del TNC, a Barcelona, no pot apostar de forma continuada per propostes m¨¦s trencadores? A altres pa?sos ho faria. S¨ª ¨¦s cert que aquesta temporada hem pogut veure el Carles Santos amb el seu Patetisme il¡¤lustrati tamb¨¦ Nadia, dues propostes diferents". Thorson creu que la cultura no es pot reduir nom¨¦s a q¨¹estions pressupost¨¤ries perqu¨¨ cal trobar un equilibri "amb la tasca educativa, amb la capacitat de generar debat, amb l'esperit cr¨ªtic".
¡°Se suposa que som la bomba, per¨° seguim sent precarietat¡±, diu l'insectotr¨°pica Maria Thorson.
"Fira T¨¤rrega o el festival Terrassa Noves Tend¨¨ncies (TNT), s¨ª que ho fan, per¨° s¨®n dels poqu¨ªssims espais que arrisquen", diu la insectotr¨°pica. Com tamb¨¦ arrisquen sales com l'Antic Teatre o ara la nova Hiroshima, a Barcelona, "per¨° espectacles com la Caputxeta no es poden representar all¨¤ perqu¨¨ s¨®n sales massa petites. Per¨° no parlem nom¨¦s de dimensions. "Aquestes sales nom¨¦s poden oferir anar a taquilla (50-50) perqu¨¨ si no, no els surten els n¨²meros", admet la Maria. "El problema est¨¤ en les grans empreses privades i les sales p¨²bliques municipals, que estan subvencionades, i que tamb¨¦ ofereixen el mateix tipus de contractaci¨®, quan est¨¤ clar que en aquestes condicions la majoria de companyies s'ofeguen".
Costa poder gestionar les subvencions de la Generalitat, per exemple. "Exigeixen tenir 10 actuacions programades a Catalunya en els seg¨¹ents 18 mesos, cosa molt dif¨ªcil, i si no, s'ha de tornar la pasta", comenta Maria, l'encarregada de la gesti¨® de la companyia. "Aix¨°, quan no s'ha d'avan?ar diners, cosa inassumible que, molt sovint, porta les companyies a renunciar a les subvencions.
Insectotr¨°pics no s¨®n els ¨²nics que treballen (molt) m¨¦s a l'estranger. Roger Bernat, la Agrupaci¨®n Se?or Serrano, Intims s¨®n algunes de les companyies que pateixen les condicions laborals de qu¨¨ estem parlant per¨° continuen fidels al seu esperit i a la seva feina.
Algun programador (estranger) ha considerat Insectotr¨°pics "hereu il¡¤leg¨ªtim" de la Fura dels Baus: "Art¨ªsticament no ho crec, som diferents, per¨° en quant a esperit, a risc, a apostar per una forma de fer teatre... s¨ª", considera Thorson. Han inaugurat l'¨²ltima Fira de T¨¤rrega amb Compra'm , una hist¨°ria sobre el consumisme i han donat molt a parlar amb Bouazizi, a partir de l'home que es va cremar viu a Tun¨ªsia, "iniciant" la Primavera ¨¤rab... "Se suposa que som la bomba, per¨° seguim sent precarietat".
A l'obra, la Caputxeta gal¨¤ctica acaba travessant el bosc. Trenca amb el cam¨ª marcat, amb les tradicions, amb l'adolesc¨¨ncia (cadasc¨² pot interpretar el que vulgui). Per¨° la Caputxeta ¨¦s un conte. Tamb¨¦ la de la versi¨® d'Insectotr¨°pics. La realitat no ha canviat. La precarietat segueix estant en l'ordre del dia de l'escena catalana. La maria no defalleix: "Els insectes psicotr¨°pics quan et punxen et provoquen una reacci¨®, no et deixen indiferent. I, en l'art, aix¨° ¨¦s el que es busca".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.