Plensa es multiplica per dos
L¡¯artista instal¡¤la temporalment quatre escultures al Palau de la M¨²sica
La pres¨¨ncia de l'escultor Jaume Plensa (Barcelona, 1955) a la seva ciutat natal es limitava fins ahir a quatre escultures de la primera ¨¨poca repartides per la ciutat: una al Born, una altra a la Fundaci¨® Mir¨®, una tercera al Museu Can Framis i Escullera, la quarta, a la conflu¨¨ncia de la Via J¨²lia amb Nou Barris. Des d'ahir, un dels artistes m¨¦s internacionals, amb obres i exposicions repartides per mig m¨®n, multiplica per dos el nombre dels seus treballs despr¨¦s de la inauguraci¨® al Palau de la M¨²sica de quatre obres m¨¦s, que apropen els barcelonins a l'obra m¨¦s recent i ic¨°nica de l'artista. La m¨¦s impressionant ¨¦s Carmela, un enorme cap de ferro colat de 4,5 metres d'altura que s'ha instal¡¤lat a l'exterior del Palau, a la cantonada amb Sant Pere M¨¦s Alt. ¡°La situaci¨® en aquesta cantonada virtual que no existia permetr¨¤ que el Palau es vegi amb uns altres ulls¡±, va dir l¡¯autor despr¨¦s d'explicar que es va inspirar en una jove barcelonina per crear-la. Carmela ¨¦s la primera oportunitat de veure a Barcelona una de les seves c¨¨lebres obres amb forma de cap enorme, en qu¨¨ una jove amb els ulls tancats sembla immersa en els seus pensaments. ¡°Va arribar un moment en qu¨¨ volia alliberar els retrats de la frontalitat, una cosa que t¨¦ molt a veure amb la mem¨°ria i com guardem els records¡±. Per aix¨°, aquest cap de Plensa est¨¤ aplanat per la banda posterior.
El 2014, l'anterior alcalde, Xavier Trias, va encarregar a l'artista una escultura que es vei¨¦s des de l'aire i que s'instal¡¤laria al mar. Al final de l'anterior mandat ja s'havien fet els estudis d'impacte del vent i l¡¯onatge per a aquesta gran obra de 52 metres amb l¨¤mines d'acer com si fos una malla i que se situaria a l'espig¨® del Gas, que separa les platges del Somorrostro i la Barceloneta. Amb el canvi d'alcaldia el projecte va caure en l'oblit. La setmana que ve est¨¤ previst que se celebri el debat ¡°Escultura a l'horitz¨®: skylines ideol¨°gics de Barcelona¡±, dins del cicle Valor!, que debatr¨¤ la idone?tat o no de la seva escultura (un projecte que, curiosament, ni l'Ajuntament ni l'artista han explicat mai i que nom¨¦s es coneix per les informacions publicades a la premsa). ¡°?s curi¨®s, no ho sabia. Ning¨² de l'Ajuntament s'ha posat en contacte amb mi ni m'han dit res¡±, va assegurar ahir. Quant a la possibilitat que l'obra no s¡¯arribi a fer: ¡°Els artistes intentem expressar les nostres idees amb projectes i exposicions, per¨° arriben quan ¨¦s el moment. L'escultura de Rio de Janeiro vaig esperar 30 anys a fer-la. No tinc pressa¡±. M¨¦s lac¨°nic en referir-se a les exposicions promeses al Reina Sofia (despr¨¦s de concedir-li el premi Vel¨¢zquez el 2013) i al Macba: ¡°Doncs deuen ser en algun lloc¡±, es va limitar a contestar. ¡°A la vida no hi ha res per casualitat, el que passa ¨¦s que es fa esperar. La meva relaci¨® amb Barcelona ¨¦s aix¨°, ¨¦s esperar¡±, va reblar l'artista.
Carmela es quedar¨¤ en aquesta cantonada fins al 18 de setembre, si no es decideix el contrari. ¡°Avui mateix un ve¨ª ens ha preguntat on calia signar perqu¨¨ l'escultura es quedi sempre. Pot ser que d'aquesta manera espont¨¤nia es demani que es quedi¡±, va explicar Mariona Carulla, presidenta del Palau de la M¨²sica. ¡°A m¨¦s, no molesta gens, incita a donar-hi la volta, casa molt b¨¦ amb el modernisme del Palau i es veu des de tot arreu, fins i tot des del meu despatx¡±, va fer broma Carulla.
La relaci¨® de l'artista amb la m¨²sica ve des de lluny. Des de 1996 ha creat espais i objectes per a muntatges d'¨°peres i teatre. Fa unes setmanes H¨¦ctor Parra va estrenar a Conca una obra basada en uns poemes de l'artista que va ser tot un ¨¨xit. ¡°Quan de petit m'amagava al piano del meu pare ja estava preparant l'exposici¨® del Palau¡±, va assegurar ahir Plensa a la sala Llu¨ªs Millet, on s'exposen els busts de persones rellevants del Palau. All¨ª s'han instal¡¤lat dues de les obres, Sanna¡¯s dream i Rui Rui¡¯s dream, ¡°dues joves an¨°nimes que amb els ulls tancats dialoguen entre si en silenci¡±. Les peces que es van poder veure a l'exposici¨® del Museu de Ceret del 2015 estan creades amb basalt. La quarta obra ¨¦s, com Carmela, in¨¨dita: Silent music III. Est¨¤ situada al foyer del Palau i tamb¨¦ s'identifica r¨¤pidament amb Plensa, ja que ¨¦s una pe?a d'acer inoxidable blanc creada amb notes musicals que adquireixen forma d'home assegut sobre pedres de marbre.
Quant a aquesta experi¨¨ncia, Plensa la va qualificar de similar a ¡°poder prendre un caf¨¨ amb Dom¨¨nech i Montaner; m¡¯imagino que all¨¤ on sigui ser¨¤ feli?. No hi ha confrontaci¨®, nom¨¦s hi ha una hist¨°ria de l'art¡±, va sentenciar, per concloure que se sentia l'artista m¨¦s feli? del m¨®n. ¡°La vida ha estat generosa amb mi i amb les meves obres. Al meu pare li hauria agradat veure'm tocar el piano aqu¨ª, per¨° era un desastre. El que ell no sabia era que hi havia altres possibilitats d'arribar al Palau¡±. Ahir Plensa se sentia, una mica m¨¦s, profeta a la seva terra. Almenys, multiplicat per dos.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.