Paraules i humor per superar les crisis
El Mald¨¤ estrena avui un mon¨°leg com a ter¨¤pia per afrontar els cops de la vida
Mentre que els mon¨°legs actuals tendeixen a basar-se en general en l¡¯humor per provocar el riure f¨¤cil del seu p¨²blic; en grans novel¡¤les com Cinco horas con Mario o La pla?a del Diamant, el mon¨°leg ¨¦s un alliberament. A cavall entre el vessant c¨°mic i els potents personatges femenins d¡¯aquestes obres atemporals es troba la protagonista d¡¯Exacte, el m¨®n com no ¨¦s, interpretada per Gemma Mart¨ªnez, que acompanyada al piano per Paula Sendim, s¡¯estrena avui al Mald¨¤ de Barcelona.
La protagonista, a la qual se li han trencat els esquemes, potser per una ruptura de parella o la crisi generacional, realitza sobre l¡¯escenari un viatge emocional per gestionar aquests canvis vitals. ¡°El m¨¦s graci¨®s ¨¦s la serietat amb la qual el meu personatge es pren la seva situaci¨®¡±, indica Mart¨ªnez. Per aquest motiu, decideix escriure una carta dirigida a si mateixa que llegir¨¤ en un futur per recordar la intensitat d¡¯aquests moments en els quals sembla tan dif¨ªcil trobar una manera de recompondre¡¯s. ¡°La idea ¨¦s identificar el patetisme en aquest tipus de circumst¨¤ncies i riure¡¯s d¡¯un mateix¡±, assenyala Sendim, que compon la part instrumental i interpreta les can?ons que jalonen l¡¯obra.
Durant 65 minuts, Mart¨ªnez es dirigeix a la pianista com si es tract¨¦s d¡¯un personatge m¨¦s dins del seu cap, com en un somni. ¡°Com que ¨¦s un mon¨°leg sobre el flux mental pot arribar a ser molt abstracte, i per aix¨° ¨¦s important el contrapunt musical¡±, explica la dramaturga Lara Sendim, que debuta com a directora, despr¨¦s de participar en guions de s¨¨ries de televisi¨® tan conegudes com Ventdelpl¨¤, El cor de la ciutat o La Riera. El 2009 va estrenar L¡¯ocell del p¨¤nic i el 2012 Marla Singer com a textos de lectura dramatitzada. ¡°Aquesta ¨¦s la primera vegada que escric i dirigeixo una obra¡±, remarca.
Igual que li passa a la protagonista, la directora va utilitzar l¡¯escriptura com a catarsi: ¡°En l¡¯¨¤mbit personal, em vaig trobar amb una sensaci¨® que volia fixar per si era ¨²til en un altre moment¡±. ¡°Quan Mart¨ªnez va llegir el text, em va dir que la protagonista li havia recordat a una rateta de laboratori que se centra tant a c¨®rrer en la seva roda que no s¡¯adona que la millor sortida ¨¦s baixar-ne¡±, explica la directora de l¡¯obra que es podr¨¤ veure fins al 28 d¡¯agost. ¡°Es pot sortir de tot i no cal patir tant¡±, opina l¡¯actriu.
El Mald¨¤, obert a l¡¯estiu
Encara que la temporada oficial es presentar¨¤ a partir del 8 de setembre, el Mald¨¤ ha programat una obra teatral que ¡°encaixa amb el final de les vacances¡±, aix¨ª com la pr¨°rroga de Shaking Shakespeare, que tindr¨¤ cinc funcions del 29 d¡¯agost al 2 de setembre. El musical, dirigit per Mois¨¨s Maicas, reformula el personatge de William Shakespeare en un espectacle coral i festiu que s¡¯inspira en les seves obres i textos. En aquesta ocasi¨®, el dramaturg universal ser¨¤ interpretat per l¡¯actriu i cantant Maria Cirici per fer un rep¨¤s sobre la seva influ¨¨ncia en la m¨²sica, des de l¡¯¨¨poca elisabetiana fins als nostres dies. ¡°Shakespeare ¨¦s una esp¨¨cie de calidoscopi de l¡¯¨¤nima¡±, ha afirmat Maicas.
El tenor Josep Fad¨® va idear el musical amb Sheila Garcia i el director, que van realitzar el concepte d¡¯una obra amb 10 int¨¨rprets. Aquesta ja ¨¦s la segona reposici¨® de Shaking Shakespeare, que va tornar al Mald¨¤ al juny despr¨¦s de l¡¯¨¨xit que va obtenir per Nadal. Encara que aquesta vegada Fad¨® no hi ser¨¤ present, Maicas ha considerat que comptar amb The Hanfris Quartet i The Sing Song Sisters en l¡¯apartat musical ¨Ca m¨¦s del pianista Paul Perera¨C ha estat un encert: ¡°Vocalment contrasten tessitures i timbres molt diferents¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.