Isabel Mu?oz, retratista del cos, premi nacional de Fotografia
El jurat del guard¨®, dotat amb 30.000 euros, destaca de l¡¯autora la combinaci¨® a la seva obra ¡°del comprom¨ªs social amb la recerca de la bellesa¡±
Ja l¡¯hi va dir el seu ¡°estimat i admirat¡± Ram¨®n Masats, el gran fot¨°graf, fa cinc anys: ¡°No el tens encara, per¨° no et preocupis, el tindr¨¤s¡±. Isabel Mu?oz (Barcelona, 1951) ha aconseguit avui, dijous, el Premi Nacional de Fotografia 2016, que concedeix el Ministeri d¡¯Educaci¨®, Cultura i Esport, dotat amb 30.000 euros. Aquest ha estat el seu segon motiu de gran alegria del dia. El primer ha estat que el metge li ha dit que ja no ¨¦s ¡°de vidre¡± i est¨¤ recuperada d¡¯una caiguda que la va portar a la taula d¡¯operacions pel trencament d¡¯una v¨¨rtebra, un accident que es va produir ¡°mentre corria rere una process¨® a Tail¨¤ndia¡± per fer fotos. ¡°S¨®c molt feli? pel premi i perqu¨¨ avui he sabut que al gener podr¨¦ tornar a agafar les meves c¨¤meres i passar-me 12 hores a l¡¯aigua si ho necessito per aconseguir una imatge¡±, ha declarat per tel¨¨fon a EL PA?S. ¡°Quan et passen coses com la que em va passar, t¡¯adones de com d¡¯ef¨ªmer ¨¦s tot.¡±
El jurat del guard¨® ha destacat la ¡°traject¨°ria professional¡± de Mu?oz, en la qual ¡°combina el comprom¨ªs social amb la recerca de la bellesa, i s¡¯endinsa en temes com el cos, el ritu o la diversitat cultural¡±. Tamb¨¦ se subratlla ¡°la singularitat de l¡¯¨²s que fa d¡¯una t¨¨cnica tradicional aplicada a un llenguatge contemporani¡±. Una prosa formal davant la qual Mu?oz ¡ªsempre pendent de l¡¯¨²ltim gadget per al seu ofici¡ª ha respost: ¡°El meu inter¨¨s ha estat sempre l¡¯¨¦sser hum¨¤. Encara que en les persones hi hagi zones fosques, sempre hi ha una part de llum, l¡¯¨¦sser hum¨¤ no pot viure sense esperan?a¡±.
Despr¨¦s dels primers moments d¡¯intensa emoci¨® per la trucada que li comunicava el guard¨®, Mu?oz ha recordat els seus ¡°dos fills i tota la gent que ho ha fet possible i ho fa possible cada dia¡±, en especial, els col¡¤laboradors del seu estudi. ¡°Aquest premi ¨¦s com quan exposes. Un reconeixement, perqu¨¨ mai no est¨¤s segur de res. A mi m¡¯agrada q¨¹estionar-me, saber si el que fas serveix per a alguna cosa. B¨¦, ja hi ha petites respostes, com aquest guard¨®, que et diuen que vas per bon cam¨ª¡±.
Isabel Mu?oz va comen?ar en l¡¯ofici quan es va matricular el 1979 a la c¨¨lebre escola Photocentro de Madrid i va decidir convertir la seva afici¨® ¡ªel seu altre amor ¨¦s el ball¡ª en professi¨®. En aquell ¡°lloc m¨¤gic i ple d¡¯il¡¤lusi¨®¡±, com ha descrit alguna vegada, va con¨¨ixer la persona que considera el seu mestre, Ram¨®n Mourelle. Al cap de poc temps va comen?ar a rebre els primers enc¨¤rrecs per a premsa i publicitat i va con¨¨ixer Tote Trenas, ¡°que la va introduir en el m¨®n de la fotografia per a cinema. Va fer la fotofixa de pel¡¤l¨ªcules com Sal gorda i Penumbra¡±, afegeix la nota del jurat.
Impressi¨® en plat¨ª
El 1982, va decidir ampliar la seva formaci¨® a Nova York. Interessada per trobar el suport idoni per reproduir la textura de la pell, va aprendre la t¨¨cnica de la impressi¨® en plat¨ª, un m¨¨tode artesanal en blanc i negre amb qu¨¨ aconsegueix que la seva obra sigui recognoscible per un llenguatge on¨ªric. El 1986, va tornar a Madrid, on va muntar la seva primera exposici¨®, Tocs, a l¡¯Institut Franc¨¨s. Des de 1990 a 2007 va rec¨®rrer el m¨®n per plasmar el ball i la dansa de llocs com Cuba, Burkina Fasso, Mali, Egipte, Turquia... ¡°M¡¯ha interessat mostrar el que hi ha darrere del moviment, els sentiments. I m¡¯agrada fotografiar nus perqu¨¨ s¨®n la puresa de l¡¯¨¦sser hum¨¤¡±, va dir en una entrevista a EL PA?S amb motiu del 40 aniversari d¡¯aquest diari, en el qual ha estat col¡¤laboradora habitual.
El Nacional de Fotografia se suma en el seu curr¨ªculum al premi World Press Photo el 1999 (en la categoria d¡¯Art i Entreteniment) i el 2004 (en la categoria Retrats). Tamb¨¦ va ser premi PHotoEspa?a el 2009 i va rebre la Medalla al M¨¨rit de les Belles Arts el 2009.
El seu treball s¡¯ha exhibit al festival PHotoEspa?a i institucions de tot el m¨®n, com el Chrysler Museum of Art (Norfolk, Virg¨ªnia, EUA), el Dansmuseet (Estocolm), el Museu d¡¯Art Contemporani Uni¨®n Fenosa (A Coru?a), la Casa de Am¨¦rica (Madrid), la Fototeca Nacional del INAH (Pachuca, M¨¨xic), el Canal de Isabel II (Madrid), Caixa F¨°rum (Barcelona i Madrid), l¡¯Institut Valenci¨¤ d¡¯Art Modern o el Mus¨¦e du Quai Branly (Par¨ªs), entre molts d¡¯altres. La seva obra forma part de col¡¤leccions com la de la Maison Europ¨¦enne de la Photographie (Par¨ªs) i el New Museum de Nova York, entre d¡¯altres.
Ha actuat com a president del jurat Miguel ?ngel Recio, director general de Belles Arts i Patrimoni Cultural, i Bego?a Torres, subdirectora general de Promoci¨® de les Belles Arts, com a vicepresidenta. Han format part del jurat Juan Manuel Castro Prieto, premi Nacional de Fotografia 2015; Lidija Sircelj, directora d¡¯Organitzaci¨® i Desenvolupament Corporatiu del Cercle de Belles Arts de Madrid; Mar¨ªa Beguiristain Barrientos, responsable d¡¯Art i Exposicions de la Fundaci¨® Banco Santander; Mar¨ªa Jos¨¦ Maga?a Clemente, secret¨¤ria de l¡¯Associaci¨® de Dones en les Arts Visuals; Gervasio S¨¢nchez, fot¨°graf i premi Nacional de Fotografia el 2009; Fernando Castro Fl¨®rez, cr¨ªtic d¡¯art i professor d¡¯Est¨¨tica a la Universitat Aut¨°noma de Madrid, i Sergio C. Fanjul, periodista cultural.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.