Dos curtmetratges espanyols, entre els deu preseleccionats pels Oscars
L¡¯Acad¨¨mia de Cinema es fixa en 'Graffiti', de Llu¨ªs Qu¨ªlez, i 'Timecode', de Juanjo Gim¨¦nez, entre 137 participants
Dos curtmetratges espanyols, Graffiti, de Llu¨ªs Qu¨ªlez, i Timecode, de Juanjo Gim¨¦nez, s¡¯han fet un lloc entre els deu finalistes que somien aconseguir un Oscar en aquesta categoria. Tots dos s¡¯han guanyat l'inter¨¨s del comit¨¨ de selecci¨® encarregat de veure les 137 obres presentades a competici¨® i formen ara part del grup m¨¦s selecte i redu?t, del qual el 24 de gener sortiran els cinc candidats al guard¨®.
Segons va informar dimecres l¡¯Acad¨¨mia de les Arts i les Ci¨¨ncies Cinematogr¨¤fiques, completen aquesta preselecci¨® Bon voyage, de Marc Wilkins; Ennemis int¨¦rieurs, de S¨¦lim Azzazi; La femme et le TGV, de Timo von Gunten; Nocturne in Black, de Jimmy Keyrouz; The rifle, the jackal, the wolf and the boy, d¡¯Oualid Mouaness; Silent nights, d¡¯Aske Bang; Sing (Mindenki), de Krist¨®f De¨¢k, i The way of tea (Les fr¨¦missements du th¨¦), de Marc Fouchard.
Timecode va arribar a l¡¯Acad¨¨mia amb l¡¯impuls de la seva vict¨°ria al Festival de Canes, en qu¨¨ va guanyar la Palma d¡¯Or al millor curtmetratge. Els seus 15 minuts de metratge estan centrats en la peculiar relaci¨® de dos guardes de seguretat en un garatge. Segons va declarar el seu autor a la premsa en el seu pas per Canes, es tracta d'una hist¨°ria "de secrets i descobriments" entre dos guardes que fan diferents torns. Tot i que Gim¨¦nez ja ha fet tres llargmetratges ¨Cun de ficci¨®, Tilt (2001), i dos documentals, Esquivar i pegar (2010) i Contact Proof (2014)¨C, el director, guionista i productor de Timecode est¨¤ conven?ut que el seu cor est¨¤ en el curtmetratge com a mitj¨¤ i no com a plataforma per fer una pel¡¤l¨ªcula.
En el cas de Graffiti la seva hist¨°ria est¨¤ centrada en un m¨®n postapocal¨ªptic, en qu¨¨ el protagonista ha apr¨¨s a viure en solitud. Els seus dies transcorren entre enderrocs i cad¨¤vers, evitant les zones contaminades pel misteri¨®s incident que va posar fi a la vida com es coneix. Una obra tamb¨¦ guardonada amb nombroses mencions en la seva carrera pels diferents festivals, un recorregut en qu¨¨ ha coincidit amb anterioritat amb Timecode en la disputa pel mateix guard¨®.
Despr¨¦s d'aquesta preselecci¨® pel comit¨¨ tots els membres de l¡¯Acad¨¨mia de la branca de curtmetratges i animaci¨® estaran convidats a una projecci¨® especial de les deu obres escollides que s'organitzar¨¤ a Los Angeles, San Francisco, Nova York i Londres, despr¨¦s de la qual podran votar i triar els cinc candidats.
Despr¨¦s de l'anunci de les candidatures el 24 de gener l¡¯Acad¨¨mia far¨¤ arribar els DVD amb els cinc nominats a tots els seus membres i organitzar¨¤ projeccions obertes a tots els membres. En aquesta ocasi¨® tota l¡¯Acad¨¨mia est¨¤ convidada a votar en aquesta categoria de la mateixa forma que ho fan amb la de millor actor o millor pel¡¤l¨ªcula. Els resultats d'aquesta votaci¨® es coneixeran en la gala de lliurament dels Oscars el 26 de febrer del 2017.
Si tots dos quedessin seleccionats com a candidats a l¡¯Oscar, aquesta no seria la primera ocasi¨® que dos curtmetratges espanyols competeixen simult¨¤niament en la mateixa categoria. El 2006, Binta y la gran idea, de Javier Fesser, i ?ramos pocos, de Borja Cobeaga, van aspirar al mateix guard¨® com a millor curtmetratge de ficci¨®. Cap dels dos va aconseguir l¡¯Oscar. Fesser competia de nou aquest any en la categoria de millor curtmetratge de ficci¨® amb Welcome, curt que no va aconseguir passar a la shortlist, terme en angl¨¨s pel qual es coneix aquesta fase.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.