¡®Credere, obbedire, combattere¡¯ (i filmar-ho)
Estrena mundial a la Filmoteca d'un documental sobre les tropes feixistes italianes a Catalunya durant la guerra
Ins¨°lit bany de propaganda feixista italiana aquest dilluns a la Filmoteca de Catalunya. Contextualitzat per historiadors, no us espanteu. Avan?ava als voltants d'Igualada la infanteria italiana, tot gl¨°ria i Giovinezza, ¡°perpetuant¡±, segons l'exaltada veu en off del locutor, ¡°el llegendari heroisme dels soldats de Roma¡±; tronava l'artilleria, espetegaven les metralladores, irrompien els carros. ¡°Sota la pressi¨® legion¨¤ria els rojos comencen a rendir-se¡± (...) ¡°El seu no passaran ja no t¨¦ sentit: el soldat itali¨¤ passa per on vol, sempre¡±.
Es projectava en estrena mundial el documental rescatat I legionari italiani in Catalogna, un excepcional testimoni de l'acci¨® de les tropes de Mussolini a Catalunya durant l'¨²ltima etapa de la Guerra Civil, filmat pel servei de propaganda feixista, al m¨¦s pur estil del lema Credere, obbedire, combattere.
¡°El seu no passaran ja no t¨¦ sentit: el soldat itali¨¤ passa per on vol, sempre¡±
El film, magn¨ªfica font per veure la percepci¨® que els italians tenien de si mateixos i de la seva intervenci¨®, ¨¦s la punta de llan?a (de fletxa, de frecce nere, caldria dir) d'un cicle (quatre sessions, fins dijous) que exhibeix la totalitat dels documentals produ?ts per la It¨¤lia feixista sobre la guerra espanyola. L'organitza la cinemateca catalana, en col¡¤laboraci¨® amb el Centro di Studio sul Cinema Italiano (CSCI) i l'Institut Luce Cinecitt¨¤, i el comissaria Daniela Aronica, directora del CSCI, que ha rastrejat les pel¡¤l¨ªcules en diversos arxius europeus. Aronica ¨¦s la responsable tamb¨¦ de l'exposici¨® paral¡¤lela Fu la Spagna! La mirada feixista sobre la Guerra Civil espanyola, que acull el Museu d'Hist¨°ria de Catalunya fins al febrer. L'estudiosa va destacar del film ¨Cin¨¨dit a causa de l'error de classificaci¨® d'una bec¨¤ria¨C que ¨¦s l'¨²nic itali¨¤ d'aquesta fase final de la guerra, i la manera en qu¨¨ sintetitza les principals justificacions mussolinianes per a la intervenci¨®: l'antibolxevisme i la renovaci¨® dels fastos romans imperials.
I legionari italiani in Catalogna s'obre amb l'escut del Ministeri de la Guerra feixista i l'emblema de l'Stato Maggiore a la salutaci¨® d'¡°alba di Vittoria e di gloria¡±. Com es pot imaginar, ¨¦s una visi¨® bastant inflamada i unilateral de la campanya franquista en la fase final de la guerra a Catalunya, despr¨¦s de la batalla de l'Ebre, des del punt de vista del Corpo Truppe Volontarie (CTV), el cos expedicionari itali¨¤ enviat per Mussolini a Espanya per ajudar les tropes de Franco. Les imatges in¨¨dites mostren les tropes italianes marxant, disparant la seva artilleria i atacant posicions republicanes ¨Cen una presa molt impressionant amb granades de m¨¤¨C. El comentarista destaca, en un itali¨¤ florit, ¡°la genialitat de la ment militar italiana¡± i, davant de les imatges de columnes de presoners, ¡°la xusma mercen¨¤ria indigna del nom de soldats¡± que constitueixen, en la seva opini¨®, les forces enemigues.
Imatges a¨¨ries mostren Barcelona ¡°en tota la seva bellesa¡± a vista dels caces Fiat de l¡¯Aviazione Legionaria
El documental mostra el ¡°valer¨®s general Gambana, que encara que est¨¤ ferit no deixa el seu lloc de comandament¡±; l'entrada victoriosa a Igualada, en la qual la poblaci¨® ¡°acull emocionada¡± les tropes que porten ¡°la fi de la tirania roja¡±; i ¡°la f¨²ria bolxevic, que ha causat gran devastaci¨® en la seva fugida¡±. Imatges a¨¨ries mostren Barcelona ¡°en tota la seva bellesa¡± a vista dels caces Fiat i ¡°esperant amb ¨¤nim trepidant les tropes alliberadores¡±. El documental ofereix a continuaci¨® imatges de l'entrada dels italians i la resta de l'Ex¨¨rcit franquista a la ciutat (¡°que mostra m¨¦s entusiasme del que caldria desitjar¡±, segons va lamentar despr¨¦s el director de la Filmoteca, Esteve Riambau), i despr¨¦s la seva marxa de nou cap a Girona i Figueres fins a arribar a la frontera. La segona part del film ¨¦s la desfilada de la Vict¨°ria a Barcelona, filmada amb detall i amb una atenci¨® especial al contingent itali¨¤. S'observa que el camer¨°graf mussolini¨¤, estranger al cap i a la fi, no estava gaire ben situat, ja que t¨¦ dificultats per filmar Franco a la seva llotja de la Diagonal.
L'historiador Javier Rodrigo va destacar en el col¡¤loqui posterior que el documental ¨¦s interessant per mostrar el paper de les tropes del xitiv¨², com va pronunciar CTV, en aquesta ¨²ltima fase de la guerra, en la qual se sol deixar de banda els italians com si nom¨¦s haguessin combatut en les etapes anteriors. Va recordar que Mussolini va ser pr¨¤cticament un tercer bel¡¤ligerant en la guerra i que la seva intervenci¨® va ser massiva (80.000 soldats que, va dir, ¡°en absolut es van limitar a cantar Giovinezza i a anar-se'n al llit amb les espanyoles¡±) i car¨ªssima.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.