Els personatges no moren mai¡ o s¨ª?
La resurrecci¨® de Pepe Carvalho, detectiu de V¨¢zquez Montalb¨¢n, a les mans de Carlos Zan¨®n, reobre el debat sobre una pr¨¤ctica comuna en la novel¡¤la negra
Llei de vida, els pares han de morir abans que els seus fills. El contrari suposa un tr¨¤gic desordre. Al m¨®n de la ficci¨® no s'apliquen exactament aquests mateixos principis naturals, per¨° quan el progenitor ¨¦s un autor literari i la seva descend¨¨ncia ¨¦s un personatge inventat cal presumir que la desaparaci¨® del creador implica que la vida del segon quedar¨¤ igualment interrompuda ¡ªsi ¨¦s que no ho ha fet abans¡ª, detinguda, congelada en els llibres ja escrits.
Detectius i superherois, principalment, semblen ser cada vegada m¨¦s una notable excepci¨® a aquesta regla. L'H¨¨rcules Poirot d'Agatha Christie, el James Bond de Ian Fleming, el Philip Marlowe de Raymond Chandler o el Sherlock Holmes de Conan Doyle han seguit enfrontant nous casos sense els seus autors originals. A aquesta llista se sumen, tal com ha anunciat aquest mes l'editorial Planeta, dos singulars barcelonins: el detectiu Pepe Carvalho tornar¨¤ el 2018, i l'inspector Ricardo M¨¦ndez ho far¨¤ aquesta primavera en una preq¨¹ela que signa Vict¨°ria Gonz¨¢lez, filla de l'autor original, Francisco Gonz¨¢lez Ledesma.
El 18 d'octubre del 2003 Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n va patir un infart mortal a l'aeroport de Bangkok. L'escriptor ¡ªque una vegada s'havia autodefinit com a ¡°prol¨ªfic en general¡±¡ª emprenia el viatge de retorn a Barcelona en un vol des d'Austr¨¤lia amb escala a Tail¨¤ndia. El gener i mar? del 2004 es van publicar respectivament dos volums (Milenio Carvalho I. Rumbo a Kabul i Milenio Carvalho II. En les ant¨ªpodas) amb l'¨²ltim lliurament de la saga del seu detectiu cremallibres, Carvalho. Ara el rastrejador gourmet, agut comentarista de la Transici¨® i de l'Espanya democr¨¤tica, ressuscitar¨¤ amb la ploma del novel¡¤lista Carlos Zan¨®n. ¡°Va ser un suggeriment que ens va arribar a trav¨¦s de l'ag¨¨ncia Carmen Balcells i ens va semblar una idea interessant, perqu¨¨ tracta d'atreure l'inter¨¨s de nous lectors. L'acord ¨¦s per a una novel¡¤la i ja es veur¨¤ si n'hi haur¨¤ m¨¦s¡±, explica en conversa telef¨°nica Anna Sall¨¦s, v¨ªdua de V¨¢zquez Montalb¨¢n.
Un nou llibre escrit per un altre autor ¨¦s la millor manera d'impulsar i donar visibilitat al llegat de V¨¢zquez Montalb¨¢n? Des de l'editorial Planeta, l'editora Bel¨¦n L¨®pez subratlla el prop¨°sit de traslladar el personatge de Carvalho al p¨²blic que no el coneix, tant a trav¨¦s de les obres originals de l'autor, com amb el llan?ament d'un nou lliurament de la saga escrita per un altre novel¡¤lista. ¡°Ens marquem l'objectiu d'arribar a noves generacions i tamb¨¦ als nous lectors del g¨¨nere negre, en auge en aquests moments. Per aix¨° decidim reeditar en butxaca una selecci¨® dels t¨ªtols m¨¦s significatius de Carvalho¡±, explica. ¡°Dins d'aquest pla en alguna de les nostres converses amb els hereus va sorgir aquesta idea. Ens va semblar molt interessant i si s'ha de jutjar per l'extraordinari acolliment que ha tingut, sembla que hem encertat¡±.
Efectivament, tot i que la nova novel¡¤la encara no est¨¤ escrita, el popular Carvalho, tradu?t a m¨¦s de 20 lleng¨¹es, ha tornat als titulars i, una vegada m¨¦s, ha depassat les fronteres espanyoles amb la premsa italiana i anglosaxona fent-se ress¨° de la seva propera resurrecci¨®. Per¨° l'anunci del seu renaixement no ha estat exempt d'algunes objeccions, com les que ha plantejat el novel¡¤lista Antonio Mu?oz Molina. ¡°No poso en dubte les qualitats de l'escriptor al qual han encarregat el treball, per¨° s¨ª el seu bon judici en acceptar-ho, i m¨¦s encara el dels hereus. Pepe Carvalho no ¨¦s una franqu¨ªcia: ¨¦s una pres¨¨ncia irrepetible en la literatura. Perqu¨¨ torni a existir no fa falta que ning¨² usurpi al seu autor¡±, va escriure l'escriptor de Ja¨¦n diumenge passat a Visto i no vist, una secci¨® del seu web.
Anna Sall¨¦s, hereva junt amb el seu fill dels drets de l'obra, evita entrar en la pol¨¨mica per¨° apunta: ¡°No crec que sigui una franqu¨ªcia, ni una marca¡±. L'editora L¨®pez per la seva banda confia que tamb¨¦ el comentari de Mu?oz Molina atregui un nou p¨²blic al treball de V¨¢zquez Montalb¨¢n: ¡°Molts en llegir les seves paraules s'hauran animat a llegir per primera vegada aquestes novel¡¤les o a rellegir-les, cosa que em sembla meravellosa¡±.
El debat t¨¦ zones grises, segons Carlos Zan¨®n, el novel¡¤lista immers ara en l'univers Carvalho. ¡°No ¨¦s blanc o negre, entenc les opinions contr¨¤ries, la idea que un personatge pertany al seu autor. Les objeccions no em semblen desgavellades, s'estableixen vincles amb els personatges i un no vol que l'hi toquin¡±, explica per tel¨¨fon. Per¨° evidentment, afegeix, ell no hi est¨¤ d'acord: ¡°No es tracta de reescriure una obra, acabant una saga o interferint en l'obra d'un autor a un nivell essencial, no est¨¤s ficant-te en la cuina d'un altre escriptor i portant el personatge cap a un altre lloc que ell no voldria. Quan un personatge es torna ic¨°nic transcendeix a l'autor. Donar-li vida ¨¦s jugar, i la literatura ¨¦s un joc¡±.
Superar el pas del temps
Zan¨®n recorda que la seva primera trobada amb el detectiu va ser amb Los mares del sur, quan estudiava BUP. Ha rebut l'enc¨¤rrec amb una barreja de ¡°responsabilitat i il¡¤lusi¨®¡±, i encara que l'estil de V¨¢zquez Montalb¨¢n diu que no el va influir tant, admira ¡°la seva capacitat per crear fotos que aguanten el pas del temps¡±. Carvalho va posar Barcelona al mapa de la novel¡¤la negra, aqu¨ª est¨¤ el vetllat homenatge de l'escriptor itali¨¤ Andrea Camilleri a l'autor barcelon¨ª amb el seu comissari Montalbano i els centenars de milers de lectors de literatura de g¨¨nere que van seguir durant d¨¨cades les seves perquisicions llibre rere llibre. ¡°El comprom¨ªs ¨¦s amb la meva literatura, fer un bon llibre¡±, afirma Zan¨®n. ¡°Per¨° el personatge t¨¦ unes caracter¨ªstiques i miro de preservar l'¨¤nima de Carvalho. V¨¢zquez Montalb¨¢n va aconseguir traslladar el g¨¨nere hard-boiled i fer-lo nostre¡±.
L'acord sobre la nova novel¡¤la de Carvalho ¨¦s el primer d'aquest estil per a l'ag¨¨ncia Carmen Balcells, representant dels hereus de V¨¢zquez Montalb¨¢n, i per a l'editorial Planeta. S'han guiat per referents anglosaxons, un mercat en el qual existeixen coneguts antecedents. ¡°?s un acord entre tres parts: editor, hereus i nou autor. Es reparteix el percentatge dels royalties i sol haver-hi un avan?ament, per¨° no hi ha un model fix¡±, explica M¨®nica Mart¨ªn, l'ag¨¨ncia de la qual, MB, va treballar en un acord d'aquest estil per a la seq¨¹ela i preq¨¹ela d'El Padrino de Mario Puzo. Aquells llibres no van acabar de quallar al mercat espanyol i no obstant aix¨° van tenir molt ¨¨xit a l'Argentina, recorda. ¡°Una franqu¨ªcia de per si mateix no ¨¦s una cosa bona ni dolenta, dep¨¨n de qui la faci. M¨¦s enll¨¤ del m¨¤rqueting els personatges mai es converteixen en marques: els que perviuen simplement formen part del paisatge¡±.
El Pare, personatge que buscava el seu autor a l'obra de Pirandello, ja ho va advertir: ¡°Qui ha tingut la sort de n¨¦ixer com a personatge viu, pot riure's fins i tot de la mort. No morir¨¤ mai!¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.