De mare, n¡¯hi ha m¨¦s que una
Emma Vilarasau interpreta a la sala La Villarroel, dirigida per Andr¨¦s Lima, ¡®La mare¡¯, sobre una dona en crisi que revela facetes fosques de la seva personalitat
Tot indica que la trobada del director Andr¨¦s Lima amb l'actriu Emma Vilarasau ser¨¤ en un dels grans ¨¨xits de la temporada. Lima ha muntat a la sala La Villarroel de Barcelona, amb Vilarasau com a protagonista, La mare, de Florian Zeller (traducci¨® al catal¨¤ d¡¯Ernest Riera), una obra plena d'ingredients per al llu?ment d'una actriu capa? de grans registres dram¨¤tics. La pe?a se centra en una dona en la cinquantena, l¡¯Anne, que afronta una crisi en tots els fronts: fills grans, matrimoni que fa aig¨¹es, solitud, angoixa existencial, por, depressi¨®, falta de prop¨°sit a la vida, desamor. El retorn provisional del fill home a causa d'una ruptura sentimental nom¨¦s servir¨¤ per exacerbar encara m¨¦s la s¨ªndrome del niu buit quan torni a marxar.
La funci¨® (1 hora i 40 minuts) es desenvolupa en una s¨¨rie d'escenes que mostren m¨²ltiples realitats i de vegades semblen sorgir de la ment de la protagonista. L'escriptura de Zeller, un dels autors contemporanis m¨¦s considerats de Fran?a, comparat a Yasmina Reza, fa que l'obra avanci per camins imprevisibles a trav¨¦s de f¨®rmules dramat¨²rgiques no convencionals. Un cam¨ª ple de perills que ¨¦s una de les coses que, segons pr¨°pia confessi¨®, va atreure Lima de La mare, estrenada el 2010 al Petit Th¨¦atre de Par¨ªs amb direcci¨® de Marcial Di Fonzo Bo i per la qual l'actriu Catherine Hiegel va rebre el Moli¨¨re a la millor interpretaci¨® femenina el 2011.
"?s un text que far¨¤ parlar", va vaticinar Tania Brenlle, directora art¨ªstica de La Villarroel divendres en la presentaci¨® de l'espectacle, que ja ha iniciat representacions per¨° que s'estrena oficialment el 6 de febrer (fins al 17 d'abril).
Lima va assenyalar que La mare va m¨¦s enll¨¤ de la seva sinopsi. ¡°Tot aix¨° ¨¦s cert, la dona que ha dedicat completament la seva vida a la fam¨ªlia i ara est¨¤ frustrada, els problemes concrets, el marit que l'enganya, per¨° la veritat no s¨®n els fets, est¨¤ sota seu. I nosaltres hem intentat entrar al cap d'aquesta dona, en el seu caos, en la seva crisi, la seva depressi¨® profunda, la seva malenconia. Se li enfonsa el m¨®n que t¨¦ al voltant. Gaireb¨¦ tots hem viscut aquests moments d'angoixa en qu¨¨ t'ho replanteges tot, l'amor, la vida. Moments de precipici, de vertigen. D'haver de resituar-te. Aix¨° ¨¦s el que hem volgut explicar a trav¨¦s d'aquesta dona que pot semblar segons el moment odiosa o amable, imaginativa, cruel o venjativa, per¨° que sobretot ¨¦s digna de compassi¨®¡±.
Lima va explicar que ja a Desde Berl¨ªn (2014) s'interessava per ¡°aquesta faceta fosca nostra¡±, en qu¨¨ batega el dolor i de la qual, paradoxalment, al costat de les tenebres ¡°hi ha aspectes resplendents¡±. I va afegir: ¡°Quan et preguntes perqu¨¨ estimes una persona, la resposta tamb¨¦ ¨¦s pel que amaga, el que no coneixes d'ella, pel perill que aix¨° suposa per a ella mateixa. Aix¨° t'enganxa a aquesta persona. La mare fa entrar en aquesta zona d'inquietud i perill. A preguntar-se on ¨¦s l'amor veritable¡±.
Un drama de pissarra
Funci¨® ¡°dirigida directament a l'emoci¨®¡±, La mare ¡°essencialment ¨¦s no explicable, cal sentir-la¡±. L'autor la defineix com a ¡°com¨¨dia sinistra¡±, per¨° per a Lima ¨¦s ¡°un drama de pissarra¡±.
Per al director la trobada amb Vilarasau ha estat essencial: ¡°L¡¯Emma ¨¦s de les millors artistes que he conegut en la meva vida. Hi ha molt poques que puguin fer el que fa ella¡±.
Emma Vilarasau va explicar que amb Lima es coneixen des de fa anys i que fa molt que volien treballar com a director i actriu, per¨° que no coincidien. Ara ¡°ens hem trobat en el moment idoni, de maduresa¡±.
¡°Li agraeixo a l¡¯Andr¨¦s com m'ha portat a trav¨¦s del paper. Un bon director ha de ser un bon commovedor de l'¨¤nima humana. No n'hi ha prou amb saber posar b¨¦ els llums. I Andr¨¦s coneix el g¨¨nere hum¨¤, i l¡¯apassiona. A mi, tamb¨¦¡±.
¡°Aquesta mare t¨¦ llocs d'ombra que fan mal¡±, va continuar l'actriu. ¡°Qui no els t¨¦ aquests abismes? Per¨° ella ¨¦s d'aquelles persones amb una sensibilitat encara m¨¦s especial, que viuen de manera constant amb la sensaci¨® d'estar al caire del precipici. I l'atracci¨® per la caiguda ¨¦s de vegades irresistible¡±. Malgrat tot, ¡°aquesta dona ¨¦s un cant a la vida i la superviv¨¨ncia¡±. L'obra, va continuar, ¨¦s ¡°enigm¨¤tica i oberta¡±, est¨¤ ¡°escrita des de dins, no mostra una realitat objectiva¡±, sin¨® ¡° diferents punts de vista i com el cap ¨¦s una cosa que no controlem¡±.
Juntament amb la mare, el marit, Pierre (Pep Pla, recuperat com a actor de les seves tasques administratives), i el fill, Nicolas (?scar Castellv¨ª), apareix ?lodie (Ester Cort), que ¨¦s la dona del fill, per¨° tamb¨¦ altres figures femenines que obsessionen la mare, com la seva pr¨°pia filla i les amants del marit.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.