Els Pok¨¦mon catalans se¡¯n van per 250 milions
El gegant Take-Two adquireix Social Point, empresa de videojocs fundada el 2008
Els videojocs per a m¨°bils de Social Point apel¡¤len a un m¨®n on¨ªric. Una de les seves joies, Dragon City, consisteix a crear ciutats on habiten simp¨¤tics dracs que es s¡¯entremesclen entre els per evolucionar cap a noves esp¨¨cies. Tenen aires de Pok¨¦mon per¨° van n¨¦ixer a Barcelona, en una companyia que es va forjar arran del somni de dos amics que, tant bon punt es van llicenciar en Enginyeria Inform¨¤tica a la UPC, van viatjar a Fran?a per estudiar com crear una empresa.
Ho van aconseguir. I no nom¨¦s aix¨°. Han anat molt m¨¦s all¨¤. Horaci Martos i Andr¨¦s Bou, que amb prou feines superen els 30 anys, s'han convertit en els l¨ªders del sector a Espanya. Ara el gegant nord-americ¨¤ Take-Two adquireix la seva companyia per 250 milions de d¨°lars, uns 234 milions d'euros.
¡°Un gran ¨¨xit, per¨° agredol?¡±. Aix¨ª ¨¦s com el cofundador del congr¨¦s de videojocs Gamelab Gonzo Su¨¢rez defineix l'operaci¨® ja que, segons reflexiona, sembla que les empreses que m¨¦s triomfen ¡°estan abocades a ser venudes¡± i, per tant, abandonar el seu segell original.
Per¨° l¡¯Horacio i l¡¯Andr¨¦s estan encantats. Aix¨ª ho van expressar en una nota de premsa a la qual Social Point es va remetre (va rebutjar fer qualsevol tipus de declaraci¨®). Lluny queda aquell 2011 quan celebraven una inversi¨® de 2,4 milions per part de Nauta Capital. Ara el seu valor ¨¦s gaireb¨¦ cent vegades m¨¦s gran. El seu goig ¨¦s molt comprensible.
Amb la compra, Take-Two vol millorar la seva posici¨® al mercat dels jocs gratu?ts per a m¨°bils. La companyia, centrada fins ara en consola i PC, veu en Social Point un historial provat de creixement que pronostica incessant. Els motius: una cartera de productes que encara no ha vist la llum i un llan?ament a ?sia, on els productes de la catalana encara no han estat comercialitzats.
Uns 300 empleats, 85 milions d'euros facturats el 2015 i 180 milions de desc¨¤rregues s¨®n xifres amb les quals l¡¯Horacio i l¡¯Andr¨¦s probablement mai van fantasiar durant els seus estudis. I n¡¯hi ha m¨¦s: el 50% dels ingressos prov¨¦ dels Estats Units. Aquest ¨¦s un dels factors que ha estat clau en aquesta adquisici¨® multimilion¨¤ria.
Fa quatre anys, els dos emprenedors de Social Point apuntaven que era molt dif¨ªcil trobar finan?ament nacional. ¡°Les quantitats que busc¨¤vem, de cinc o sis milions d'euros, no es mouen per Espanya¡±, va declarar a aquest diari Bou al gener del 2013.
Segons Su¨¢rez, una de les claus de l'¨¨xit de Bou i Martos ha estat ¡°que mai han tingut por a competir amb les grans multinacionals¡± i ho han demostrat amb la notorietat que han adquirit a tot el globus. Els seus dos productes de m¨¦s ¨¨xit ¡ªel segon es diu Monster Legends¡ª s'han expandit tamb¨¦ a Europa, l¡¯Am¨¨rica Llatina, l¡¯Orient Mitj¨¤ i ?frica.
A Espanya, l¡¯1% de les empreses del sector dels jocs electr¨°nics acumula el 52% de la facturaci¨®. S¨®n percentatges del Llibre Blanc del 2016 de Desenvolupament Espanyol de Videojocs (DEV). El 2015 el tros de past¨ªs que es va emportar Social Point va ser aproximadament d'un 16,7%.
La companyia ha aconseguit escalar molts nivells, passar moltes pantalles. Su¨¢rez considera que la formaci¨® empresarial dels seus consellers delegats ha estat clau i creu que ¨¦s un dels punts febles en el teixit empresarial dels videojocs.
Al perfil de Twitter de la companyia ¡ªon els seus fundadors seguiran treballant despr¨¦s de la venda¡ª es llegeix un text que anuncia que a les seves oficines situades al districte 22@ de Barcelona estan reclutant gent. Encara que Social Point passa a ser nord-americana, la seva versi¨® evolucionada, fruit de l'encreuament amb els seus nous caps de l'altre costat de l'Atl¨¤ntic, segueix creant llocs de treball locals a la seva ciutat d'origen.
¡°EL GOVERN ESPANYOL HA DE CONSIDERAR EL VIDEOJOC COM A ESTRAT?GIC¡±
El director general de l¡¯Associaci¨® Espanyola de Videojocs (AEVI), Jos¨¦ Mar¨ªa Moreno, considera que la compra de Social Point ¡°permetr¨¤ que creixi el desenvolupament a Espanya amb nous projectes de dimensi¨® mundial¡±. Moreno espera que inversions com la de Take-Two ¡°ajudin a col¡¤locar aquest sector en un lloc m¨¦s destacat en les pol¨ªtiques econ¨°miques¡±. En aquest sentit, afirma que el Govern espanyol ha de considerar el videojoc ¡°com a sector estrat¨¨gic¡± de la manera que han fet, afirma, pa?sos com el Canad¨¤.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.