El costat er¨°tic del separatisme catal¨¤
A ¡®La alumna¡¯, Mar¨ªa Zabay explora la situaci¨® actual de Catalunya a trav¨¦s d'una relaci¨® prohibida
Primer va ser el m¨®n de la moda, despr¨¦s els nazis, ara l'independentisme a Catalunya. A Mar¨ªa Zabay (Saragossa, 1977) no li agrada encasellar-se. Tant pot escriure un llibre sobre un espia simpatitzant de Hitler com una novel¡¤la er¨°tica amb rerefons pol¨ªtic. ¡°A mi m'interessen totes les coses que m'envolten, el que crec que pot transcendir a la hist¨°ria i que afecta la conviv¨¨ncia dels ciutadans¡±, diu l'aragonesa. A?La alumna (Arcopress), la seva cinquena obra, ha intentat reflectir ¡°la realitat que hi ha ara mateix a Catalunya¡± a trav¨¦s de la relaci¨® prohibida entre una universit¨¤ria i el seu professor.
La Mariela ¨¦s una noia de 20 anys que s'embolica amb l'?lvar, un noi que en t¨¦ trenta i que imparteix Hist¨°ria Contempor¨¤nia de Catalunya. El que comen?a com una fantasia feta realitat per a l'estudiant, acaba com un joc entre el desig i el poder. ¡°?s una novel¡¤la er¨°tica que, d'una banda, far¨¤ viure a molta gent fantasies sexuals que poden tenir. I, d'altra banda, es parla d'aquestes relacions complicades que ens ho fan passar malament¡±, explica Zabay. Entre trobades carnals, que l'autora narra detalladament, l'?lvar va aconseguint a poc a poc que la Mariela faci el que ell vol, i aquesta caracter¨ªstica la trasllada al terreny de la pol¨ªtica: ¡°?s una relaci¨® en la qual hi ha manipulaci¨®. En aquest cas un professor que tergiversa dades i es veu com va dominant la voluntat i la innoc¨¨ncia de la seva alumna. Per¨° aquesta relaci¨® es pot extrapolar a la que hi pot haver entre un Estat i els seus ciutadans¡±. La saragossana s'abst¨¦ de donar la seva opini¨® sobre l'independentisme, ja que es considera una ¡°narradora objectiva¡±, per¨° sost¨¦ que ¡°l'?lvar podria ser un govern qualsevol, i la Mariela, la seva societat¡±.
La manipulaci¨® ¨¦s l'element recurrent a tots els seus llibres. A?Diosas de papel, la seva primera obra, narra el m¨®n secret de les models; a?El zapato de la lengua rota, la hist¨°ria d'un nazi que es fa passar per jueu, i el seu proper llibre t¨¦ a veure amb les falsificacions al m¨®n de l'art. ¡°En gaireb¨¦ totes les meves novel¡¤les es reflecteix una constant que s¨®n les relacions personals, la manipulaci¨® i la submissi¨®. Es repeteix com s'utilitza el poder¡±, assegura.
La alumna no es basa en experi¨¨ncies personals, ni s'identifica amb cap dels personatges, diu Mar¨ªa Zabay entre riures. ¡°Em fa gr¨¤cia perqu¨¨ la gent em pregunta quant de Mariela hi ha dins meu, per¨° jo estic escrivint igual que quan vaig escriure El zapato de la lengua rota?i no era una nazi. En aquest cas puc dir el mateix, que la Mariela ¨¦s una alumna en la qual nom¨¦s reflecteixo coses que m'agraden o que no m'agraden. El que s¨ª que plasmo ¨¦s la meva cr¨ªtica a la manipulaci¨® i tergiversaci¨®¡±. La tamb¨¦ presentadora de televisi¨® es mostra orgullosa de la seva evoluci¨® com a escriptora i del resultat d'aquest llibre, que ¡°ha estat un repte¡±: ¡°Escriure una novel¡¤la er¨°tica no ¨¦s f¨¤cil, est¨¤s ficant-te en un tema en qu¨¨ no pots caure en la repetici¨®, has de mantenir el lector expectant i que cada vegada vagi sentint m¨¦s ganes de seguir llegint¡±.
Si es parl¨¦s d'una moralitat del llibre, els guanys del qual es destinaran a les dones maltractades, aquesta seria que cal anar amb compte amb les relacions t¨°xiques i amb la manipulaci¨®, per¨° tamb¨¦ ¡°amb els dominis i les informacions que ens donen que no s'ajusten a la realitat¡±. Al final, la Mariela pot aprendre una lli?¨®, per¨° per Zabay, la ciutadania encara no ho fa: ¡°Quan es manipula una societat s'aconsegueix fer amb ella el que es vol i aix¨° veiem que es repeteix i es repeteix, i sembla que no ho acabem d'aprendre¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.