Tra la ra... La Land
Enmig de tanta mala mar, la Fundaci¨® Su?ol voga la seva nau sense complexos, amb el tim¨® de la col¡¤lecci¨® de l¡¯an¨°nim empresari barcelon¨ª
Barcelona ¨¦s culturalment contradict¨°ria, un cas de ciutat original i seductora, espiada i sotmesa per un libidin¨®s comte en texans ajustats. Nom¨¦s en comptades ocasions ha mostrat una m¨ªnima emancipaci¨® d¡¯aquest buit ambulant i anest¨¨sic al qual la sotmeten els seus pol¨ªtics, la majoria intrigants i incapa?os. Barcelona podria tenir la creativitat pr¨¤ctica de qualsevol ciutat holandesa, per¨° aqu¨ª no hi ha un Cruyff per organitzar el joc i el nostre Messi fa temps que va al?ar el vol fart de tanta mesquinesa. Reconeguem-ho: la cultura es publicita i comercialitza com si no s¡¯oferissin entrades al Camp Nou en un quiosc de la Rambla. Ja ho saben: benvinguts a la Ciutat Comtal, amb les seves estrelles Picasso, Mir¨®, Gaud¨ª, T¨¤pies... els germans Roca, els Adri¨¤.
Segueix sent una inc¨°gnita el perqu¨¨ de l¡¯exagerat pressupost per a exposicions d¡¯aquest centre fantasm¨¤tic al final de la Rambla que ¨¦s l¡¯Arts Santa M¨°nica, com si l¡¯aura del nom li don¨¦s el privilegi de les xifres, m¨¦s de dos milions d¡¯euros si es compara amb el del MNAC, que no arriba ni a la meitat, o amb la gaireb¨¦ nul¡¤la aportaci¨® a la Fundaci¨® T¨¤pies. Per incre?ble que sembli, la Virreina t¨¦ m¨¦s diners per programar que el Macba, tot i que ¨¦s de just¨ªcia dir que acaba de clausurar una mostra extraordin¨¤ria, la dedicada al cineasta i escriptor alemany Alexander Kluge. La retrospectiva de Margarita Andreu (1958-2013) al Tecla Sala de l¡¯Hospitalet, feta amb dos duros, ¨¦s torrentosa i di¨¤fana, un deu per al director del centre, Antoni Perna. Segueixen les picabaralles de poble sobre aquella mostra al Macba que va posar el poder de cap per avall, ni que fos per tocar la pera. Com si no haguessin rodat bastants caps. En resum, les possibilitats per imaginar un futur amb m¨¦s ambici¨® i independ¨¨ncia s¨®n inexistents si els que ara decideixen nom¨¦s es preocupen d¡¯inventar-se fires d¡¯art amb la mateixa lleugeresa que si es tract¨¦s de la d¡¯Abril.
Tres exposicions
CAMINS ENCONTRATS
de Joan Rabascall
RESPLANDOR SECA
de Dar¨ªo Villaba
L¡¯ESCULTURA NO ?S IMPORTANT
de Jordi Mitj¨¤.
A la Fundaci¨® Su?ol. Fins al 18 de mar?.
I enmig de tanta mala mar, la Fundaci¨® Su?ol voga la seva nau sense complexos, amb el tim¨® de la col¡¤lecci¨® particular de l¡¯an¨°nim empresari barcelon¨ª. Des del passat mes de desembre, els treballs de Dar¨ªo Villalba i Joan Rabascall ocupen les dues plantes del centre, amb l¡¯ap¨¨ndix de les antiescultures de Jordi Mitj¨¤ en el Nivell Zero mostrades com ¡°fracassos¡± o formes imprevistes. De les tres mostres, la m¨¦s recomanable ¨¦s l¡¯experiment que planteja Rabascall (Barcelona, 1935) articulat a partir de dues peces separades per 37 anys de difer¨¨ncia: Franco fa esport-Autopistes, Concession¨¤ria Espanyola, SA (1975) i Del Big Bang al Big Brother (2012). Les obres formen part de la col¡¤lecci¨® permanent i ara s¡¯exhibeixen a manera d¡¯al¡¤legoria que posa el focus en el procediment i el dispositiu, ¨¦s a dir, com l¡¯artista selecciona les imatges, com les treballa i modifica per fer-les parlar. L¡¯exercici ¨¦s ¨²til per entendre els processos art¨ªstics i exercitar la reflexi¨® cr¨ªtica.
El d¨ªptic Franco fa esport pertany a una s¨¨rie de 18 peces creades entre 1973 i 1977 sota el lema Spain is Different, una campanya estatal que buscava estimular el turisme. Una fotografia en blanc i negre mostra la figura del dictador practicant el golf al costat d¡¯un anunci de premsa d¡¯Autopistes-Concession¨¤ria per captar inversors estrangers, perfecta al¡¤legoria del cinisme, la mentida i les contradiccions que alimentaven l¡¯hidra franquista. L¡¯obra apareix confrontada amb Del Big Bang al Big Brother, aquest cop produ?da amb mitjans digitals, i representa una hamburguesa de diversos pisos farcida amb ¡°fragments¡± de la societat tecnol¨°gica i dels estereotips del sistema de consum dominant. Sobre ella, una pantalla d¡¯ordinador ofereix la imatge d¡¯una gal¨¤xia que explota, el cosmos, i que ordena l¡¯aliment disponible per al Gran Germ¨¤. El visitant pot imprimir-la i endur-se-la a casa. Una representaci¨® d¡¯una representaci¨®.
I ara s¨ª. L¡¯al¡¤legoria sembla expandir-se en un ectoplasma d¡¯aspecte llumin¨®s fins a cobrir la ciutat. Treball La La Land.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.