McEwan veu en el Brexit reflexos del III Reich i del terror de Robespierre
L'escriptor angl¨¨s retrata el desordre del neocapitalisme a partir de la veu d'un fetus a ¡®Closca de nou¡¯


Davant els atacs als models socials oberts i democr¨¤tics que imposa el neocapitalisme ultraliberal, qu¨¨ sentim?, es pregunta l'escriptor angl¨¨s Ian McEwan. ¡°Impot¨¨ncia: ens costa com a individus influir en els esdeveniments i en la seva comprensi¨®, dubtem; aix¨° ¨¦s caracter¨ªstic de Hamlet i del meu protagonista, per aix¨° el faig parlar des d'un ¨²ter: no pot influir en els esdeveniments, nom¨¦s observa¡±, assegura. I aix¨ª justifica la g¨¨nesi de Closca de nou, la ja 16a obra que li publica a Espanya Anagrama (castell¨¤ i catal¨¤).
El sempre m¨¦s liter¨¤riament arriscat del ja m¨ªtic grup d'autors brit¨¤nics que la revista Granta va encastellar fa gaireb¨¦ un quart de segle, en un dream team amb, entre d'altres, Martin Amis, Julian Barnes, Jonathan Coe o Graham Swift (¡°mai m'he considerat aix¨ª; va ser fruit de l'atzar de n¨¦ixer tots als anys 40 i tenir lectures comunes; no compartim cap corrent est¨¨tic¡±, aclareix), ha tornat a fer un triple salt. El recurs a la veu intrauterina a l'estil Tristram Shandy de Lawrence Sterne ressona aqu¨ª en la hist¨°ria d'una dona embarassada que planeja juntament amb el seu cunyat, amb el qual mant¨¦ una relaci¨®, matar el seu marit per heretar una mansi¨®. El fetus reflexionar¨¤ o far¨¤ de notari d'aquest desordre natural de les coses en qu¨¨ naufraga l'¨¦sser hum¨¤ en aquests temps.
¡°Hamlet i gaireb¨¦ tots moren a l'obra de Shakespeare, per la qual cosa nom¨¦s queda el silenci; el meu protagonista naixer¨¤ per intentar interrompre aix¨ª els esdeveniments i buscar un sentit a la vida perqu¨¨ la resta ¨¦s tot caos¡ I aquesta ¨¦s l'ess¨¨ncia que ha de buscar tot artista enfront del desordre que ens envolta¡±, opina qui en comen?ar a escriure aquesta obra estava rellegint el seu estimat Hamlet, ¡°paradigma de l'home modern, carregat de dubtes i que s'interroga sempre¡±.
McEwan (Aldershot, 1948), que la nit del dijous va mantenir una xerrada sobre el llibre davant 500 persones en el marc del festival Kosmopolis al Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona, sembla tamb¨¦ q¨¹estionar-se constantment a si mateix, en una traject¨°ria tan excelsa com desconcertant per als seus lectors, que pot anar d'un Amor perdurable o Expiaci¨®, a aquest Closca de nou. ¡°Escric cada novel¡¤la com si fos la primera, comen?o de zero, soc com una p¨¤gina en blanc de mi mateix, com si no tingu¨¦s passat o hist¨°ria com a escriptor; tot comen?a cada vegada perqu¨¨ en cada obra ho trec tot del meu interior m¨¦s ¨ªntim, ¨¦s com una purga¡±, exorcitza tamb¨¦ ara despr¨¦s de les seves delicades ulleres i el seu front ample. Hi ha tant un punt fisiol¨°gic com una mutaci¨® intel¡¤lectual. ¡°Trigo un temps a escriure una l¨ªnia d'un nou projecte, em costa molt comen?ar un llibre, soc lent, i jo canvio durant aquest per¨ªode: els meus interessos s¨®n diferents i m'encanta sorprendre'm a mi mateix com a autor i com a lector¡±. I avisa: ¡°La novel¡¤la que estic fent ara est¨¤ a anys llum del que penso en aquesta¡±.
El fetus escolta les not¨ªcies que la seva mare sent per la BBC, la qual cosa permet a McEwan m¨¦s d'una refer¨¨ncia a l'aclaparadora actualitat, com el tema dels refugiats. ¡°?s una prova molt dura per a Europa, el comportament de la qual no ha estat exemplar; haur¨ªem d'acceptar m¨¦s gent: Anglaterra, per exemple, nom¨¦s n'acollir¨¤ 20.000 en cinc anys; i, ¨¦s clar, dedicar m¨¦s milions d'euros a acollir-los en condicions de sostenibilitat i integraci¨®; l'inquietant ¨¦s que l'extrema dreta europea est¨¤ amb aix¨° fertilitzant un camp racista ja de per si mateix abonat¡±.
No cal ni dir que l'escriptor, que ara treballa en el gui¨® per adaptar dues de les seves novel¡¤les al cinema, Chesil Beach i La llei del menor, ¨¦s radicalment contrari al Brexit, sobre el qual mant¨¦ postures molt clares i dures: ¡°16 milions d'anglesos estaven per quedar-se a la UE i 17 milions, per anar-se'n, per¨° existeix un petit grup pol¨ªtic molt en¨¨rgic, d'impacients i opacs, que porten el proc¨¦s i parlen no com la meitat del poble angl¨¨s sin¨® com si fossin tot el poble; ¨¦s greu tamb¨¦ perqu¨¨ Gran Bretanya funciona a partir d'una democr¨¤cia parlament¨¤ria i no a cop de plebiscits, que em recorden al Tercer Reich¡±. Aquests pol¨ªtics, a m¨¦s, ataquen els qui no pensen com ells: ¡°Reaccionen violentament i el seu bra? armat, la premsa groga, ha comen?at a indagar en les vides de jutges que defensaven que el Brexit podria comportar la p¨¨rdua de drets humans per veure si s¨®n homosexuals o coses aix¨ª; recorda l'¨¨poca del terror de la Revoluci¨® francesa i Robespierre¡ l'aire est¨¤ molt viciat al meu pa¨ªs¡±, resumeix.
L'autor de Primer amor, ¨²ltimos ritos veu que els refugiats s¨®n, en realitat, corol¡¤lari del terror de l'11-S: ¡°Encara vivim en aquest cap¨ªtol, molt llarg, pels seus efectes: es van escriure llibres molt r¨¤pids que no eren tant literatura com cr¨°niques o reportatges; excepte monstres com Tolstoi, o Anthony Trollope, una novel¡¤la no pot abastar un m¨®n, nom¨¦s pot abordar el sistema des d'un individu o una fam¨ªlia; avui els escriptors hem abandonat aquesta opci¨® potser perqu¨¨ som ja una societat molt fragmentada per poder abordar una cosmovisi¨® aix¨ª¡±.
El que fa m¨¦s p¨¤nic al fetus ¨¦s, curiosament, que l'actitud criminal de la seva mare no es tradueixi en ell en la impossibilitat d'accedir a la cultura segons la fam¨ªlia d'adopci¨® que l'acoll¨ªs. ¡°Quan parlem de pobresa sempre ho tradu?m en diners; per¨° aquesta pobresa comporta tamb¨¦ no tenir ni solitud ni silenci: ser pobre acostuma a implicar viure sense espai, tots amuntegats, la tele sempre funcionant¡ I requereixes solitud i silenci per extreure un dels luxes m¨¦s grans al qual podem accedir: el sentit a la vida¡±. McEwan, doncs, com un luxe.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
