Un tanc al Bruc
Un gran magatzem del Liceu guarda les escenografies de les ¨°peres que es munten al teatre barcelon¨ª
Per la porta d¡¯una gran nau, a la localitat del Bruc (Anoia), un tanc en moviment apunta. Llisca sobre uns palets amb rodes fins que ¨¦s embarcat en un contenidor amb el logotip del Liceu. El tanc i grans mapes formen part de l¡¯escenografia de l¡¯¨°pera La Fille du R¨¦giment, de Gaetano Donizetti, que es representar¨¤ al Liceu de Barcelona entre el 16 i el 29 de maig. ?s un dels cinc camions que han transportat tot el necessari per a les funcions: des de l¡¯escenografia, l¡¯attrezzo i el vestuari. Dimecres passat van sortir tres contenidors amb destinaci¨® al teatre de la Rambla. Una complicada operaci¨® de log¨ªstica que es repeteix amb totes les ¨°peres que han estat produ?des pel Liceu, com ¨¦s el cas de La Fille du R¨¦giment que ja es va representar en la temporada del 2009.
El magatzem del Bruc es va construir al mateix temps que es va reconstruir el Liceu despr¨¦s de l¡¯incendi. S¨®n 5.000 metres quadrats que, en principi, tamb¨¦ havien d¡¯allotjar els espais per construir les escenografies, des de tallers de fusteria i altres seccions. ¡°Aix¨° no va arribar a passar, entre altres coses perqu¨¨ el Liceu ha optat per coproduir ¨°peres per¨° no produir-les directament¡±, explicava Xavier Sagrera, director t¨¨cnic del teatre. Aix¨ª que la principal funci¨® del magatzem ¨¦s guardar les produccions compartides amb altres teatres d¡¯¨°pera, principalment europeus, encara que tamb¨¦ n¡¯hi ha algunes amb el Metropolitan House de Nova York (MET). ¡°En els acords es fixa tot, qui i durant quant de temps emmagatzema la producci¨® i el circuit log¨ªstic de cada t¨ªtol¡±, continua Alegret. A l¡¯entrada del magatzem hi ha un gran croquis que situa les escenografies, en colors, i els buits que hi ha previstos per a les entrades i sortides de cadascuna.
¡°El divendres arriba Carmen¡±, apunta el responsable del magatzem. Es tracta de l¡¯¨°pera Carmen que sembla que ¨¦s molt viatgera. ?s una coproducci¨® del Liceu, Palerm, La Fenice i Tor¨ª. Es va estrenar al Liceu el 2010 i un any despr¨¦s va viatjar a Palerm per tornar a finals del 2011 al Liceu. El maig del 2012 va ser a La Fenice de Ven¨¨cia per tornar a la tardor i a principis del 2013 es va mudar a Tor¨ª i va enlla?ar, de nou, amb La Fenice i recalar al magatzem del Bruc el desembre d¡¯aquest mateix any. El Liceu la va reposar en la temporada 2014/2015 i l¡¯any passat va ser primer a Palerm i des d¡¯all¨¤ a La Fenice i aquest mes torna a Barcelona. En principi, la seva probable destrucci¨® est¨¤ prevista per al 2020. ¡°Arriba un moment que ja s¡¯ha esgotat la possible vida d¡¯una escenografia i es destrueix. No hi ha un termini fix perqu¨¨ dep¨¨n del que es programi en els diferents teatres d¡¯¨°pera que comparteixin la producci¨® o que es llogui per a altres¡±, detalla Sagrera.
Les escenografies de les ¨°peres poden agradar m¨¦s o menys. Per¨° el que ¨¦s clar ¨¦s que no s¨®n barates. En el cas del Liceu, per exemple, diuen que per menys de 400.000 euros no es pot fer un muntatge ¨Cque inclou l¡¯escenografia, l¡¯attrezzo i el vestuari¨C amb qualitat. ¡°Alguns han passat molt aquesta xifra, com La llegenda de la ciutat invisible de Kitege (Rimsky-Korsakov) que va costar 1.400.000 euros i en ¨¨poca de m¨¤xim ajust pressupostari muntem una Tosca (Giacomo Puccini) amb 340.000 euros¡±, afirma el responsable t¨¨cnic.
Un passeig pel magatzem ¨¦s veure retalls d¡¯escenografies que han passat per l¡¯escenari del Liceu. Les grans escultures i elements d¡¯A?da (Verdi) ocupen una part important de la nau i ¨¦s un dels muntatges m¨¦s antics que es conserven, tamb¨¦ hi ha el Turandot (Puccini) amb qu¨¨ es va reobrir el Liceu despr¨¦s de l¡¯incendi el 1999 i la destrucci¨® del qual est¨¤ prevista ben aviat. Tamb¨¦ hi ha les plataformes d¡¯Elektra, de Richard Strauss, que es va representar aquesta temporada i que d¡¯aqu¨ª a uns mesos viatjar¨¤ a un altre teatre. La gran escala del Rigoletto (Verdi) que fa un mes era a l¡¯escenari del Liceu ja ha viatjat al Teatro Real que la coprodueix amb el Liceu.
¡°Es destrueixen les escenografies per¨° l¡¯attrezzo es guarda perqu¨¨ sempre pot ser ¨²til¡±, apunta Sagrera. Per aix¨°, en les grans prestatgeries del Bruc es pot veure des del matal¨¤s que es va utilitzar per a la caiguda (su?cidi) de Lucia, de Vincenzo Bellini, a unes immenses quadrigues que no s¡¯han tornat a veure des de l¡¯¨²ltim Juli C¨¨sar (H?ndel), passant per les cadires de Salom¨¦ (Richard Strauss), o uns norais de fusta de L¡¯holand¨¨s errant (Wagner). Banyeres, cascos militars, carretons, tot tipus de mobiliari, espases, armes simulades ¨Cles que han estat inutilitzades s¨®n al Liceu tancades amb pany i forrellat¨C, baguls, una petita embarcaci¨®, sols i els objectes m¨¦s inversemblants estan emmagatzemats a la planta superior de la nau com un attrezzo que en algun moment es pot tornar a necessitar. En unes prestatgeries hi ha alguns dels telons del vell Liceu amb els rastres d¡¯alguna llengua del foc que els va deixar inutilitzats. Per¨° s¨®n all¨¤, en espera que es destrueixin. Tamb¨¦ es va rescatar l¡¯ascensor del teatre; un gran habitacle de fusta, amb tots els comandaments i els miralls, que van col¡¤locar a l¡¯entrada del magatzem, un record del passat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.