Un estudi atribueix al Picasso adolescent quatre dibuixos
La Universitat de Lleida vincula les obres al per¨ªode entre 1894 i 1896, quan la fam¨ªlia de l'artista vivia a la Corunya
Pablo Ruiz Picasso va ser un autor prol¨ªfic que va arribar a pintar diverses obres en un mateix dia, per la qual cosa en morir, el 1973, havia realitzat milers de pintures, gravats i escultures. Tamb¨¦ en la seva infantesa i adolesc¨¨ncia, ja en la seva M¨¤laga natal o a la Corunya o Barcelona, on la seva fam¨ªlia va anar a viure, el nen va pintar amb la mateixa profusi¨® centenars d'exercicis per exercitar la m¨¤ i aconseguir dominar el dibuix, les proporcions i les ombres; unes petites obres que no sempre s'han conservat. Un estudi realitzat pel Centre d'Art d'?poca Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida, que fa 17 anys que investiga i aprofundeix en el coneixement d'obres d'art, ha perm¨¨s atribuir a l'artista quatre dibuixos realitzats entre 1894 i 1896, durant l'etapa en qu¨¨ la seva fam¨ªlia vivia a la Corunya. Els dibuixos, a tinta, llapis de carb¨® o llapis de grafit, capten l'ambient dom¨¨stic del nen, en el qual predominen escenes familiars amb el seu pare, la seva mare o la seva tia en estades de la casa.
Durant una mica m¨¦s de dos anys, els t¨¨cnics del CAEM han analitzat el tipus de paper, i han comprovat que ¨¦s el que s'utilitzava en totes les escoles d'arts d'Espanya de finals del segle XIX i comen?aments del XX; s'ha comparat el nivell estil¨ªstic d'aquests dibuixos amb altres obres que Picasso va pintar llavors, la majoria conservades al Museu Picasso de Barcelona. Tamb¨¦ la grafia de la firma, que ¨¦s id¨¨ntica a la de les obres signades i atribu?des, sens dubte, al pintor. Tot ha portat els responsables de l'estudi a assegurar que estem davant de quatre noves obres de Picasso.
"Estic conven?ut que s¨®n del 1895, moment en qu¨¨ la fam¨ªlia Ruiz Picasso est¨¤ a la Corunya, per¨° aix¨° ¨¦s accidental, podrien estar ja a Barcelona. Despr¨¦s dels primers dibuixos que va comen?ar a realitzar amb el seu pare pintor, Pablo va comen?ar a anar a classes a la Corunya amb Isidoro Brocos, que l'instrueix en el realisme naturalista, en les escenes costumistes preses del seu propi mitj¨¤ i entorn familiar", explica Ximo Company, director del CAEM. De jove i adult, Picasso era capa? de pintar 10 o 12 dibuixos mentre es prenia un caf¨¨ o una cervesa a Els Quatre Gats. Veient aquests quatre dibuixos podem imaginar-lo prenent anotacions alhora que la seva mare o la seva tia cosien o planxaven, mentre la fam¨ªlia estava reunida al sal¨® de casa o el seu pare pintava a l'estudi.
"Les obres s¨®n d'un per¨ªode de formaci¨®, d'un per¨ªode maduratiu, que, curiosament, ¨¦s una mica fosc, ja que sorpr¨¨n les poques que es conserven d'aquest moment, de les moltes que va haver de fer", assegura Company. Segons la hip¨°tesi del CAEM, aix¨° ¨¦s aix¨ª perqu¨¨ "en aquest moment, Picasso ¨¦s un de m¨¦s, encara no s'ha revelat tota la grandesa del creador que despr¨¦s va ser i aquests dibuixos els podrien haver realitzat altres joves companys de Picasso". "Estic conven?ut que hi ha d'haver molts m¨¦s dibuixos seus d'aquest moment, el que passa ¨¦s que la cr¨ªtica n'ha dubtat perqu¨¨ no s¨®n el que s'espera de Picasso, confonent un geni amb un aprenent de geni".
En aquest cas no hi havia dubte perqu¨¨ estaven signats "Pablo Ruiz", ja que "Picasso" no apareix fins molt m¨¦s tard. Encara que la firma est¨¤ realitzada, explica l'investigador, "amb una cal¡¤ligrafia d'un nen d'escola", va poder posar-se posteriorment. "?s normal i passa amb altres artistes com Sorolla, Rembrandt o Vermeer, que les seves fam¨ªlies les signen despr¨¦s perqu¨¨ no hi hagi dubtes de l'autoria". Del que no hi ha dubte, reitera Company, ¨¦s que qui signa els dibuixos tamb¨¦ signa les obres contempor¨¤nies del Museu Picasso barcelon¨ª.
Els propietaris dels dibuixos, "una fam¨ªlia cordial i d'una educaci¨® alt¨ªssima", segons Company, que no dona m¨¦s dades per la confidencialitat al fet que estan obligats, es van posar en contacte amb el CAEM per "confirmar si els dibuixos eren o no de Picasso". En acabar se'ls va lliurar un informe privat de diversos centenars de p¨¤gines. "Estem conven?uts, per¨° per humilitat i sentit com¨² en el t¨ªtol assegurem que ¨¦s possible que siguin de Picasso, intentant que la comunitat cient¨ªfica opini i aporti noves dades, perqu¨¨ nosaltres no hem de tenir l'¨²ltima paraula. Seria una benedicci¨® que els experts en Picasso es pronunciessin".
Des del Museu Picasso de Barcelona asseguren que no tenen const¨¤ncia de l'exist¨¨ncia d'aquests dibuixos, ni del treball realitzat pel CAEM, encara que ¨¦s la Picasso Administration, empresa amb seu a Par¨ªs vinculada als hereus del pintor, la que t¨¦ l'¨²ltima paraula, des del 1996, per acceptar reproduccions i exposicions, atorgar llic¨¨ncies per comercialitzar productes, usar el nom de l'artista i verificar que una obra est¨¤ feta pel pintor.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.