Mendoza: ¡°No hi ha lluita de classes entre editors i escriptors¡±
Eduardo Mendoza inaugura el segon F¨°rum Edita Barcelona al Sal¨® de Cent
En plena revoluci¨® tecnol¨°gica i digital, Barcelona batalla per seguir sent la capital editorial d'Espanya en un context ple d'incerteses. El segon Edita Barcelona, un f¨°rum d'editors que planteja com ser¨¤ el m¨®n del llibre el 2030, es va inaugurar ahir amb un discurs quixotesc d'Eduardo Mendoza, recent guanyador del Premi Cervantes. L'escriptor barcelon¨ª va recordar els seus inicis com a escriptor a l'editorial Seix Barral i va disseccionar la professi¨® d'editor des de l'¨¨poca de Cervantes fins al present. ¡°Ara hi ha editorials que s'han convertit en grans empreses¡±, va dir. Amb tot, el discurs de Mendoza va ser una lloan?a a la professi¨®. ¡°La seva tasca ha aconseguit que les grans obres de la literatura universal arribin a tothom (...). No hi ha lluita de classes entre escriptors i editors¡±, va afirmar.
Mendoza tamb¨¦ va tirar de missatge reivindicatiu i va parlar de governs que en mat¨¨ria fiscal ¡°freguen l'assetjament cap als creadors mentre la pirateria gaudeix d'impunitat¡±. Sobre els seus inicis a l'editorial Seix Barral, a la qual segueix 45 anys despr¨¦s, Mendoza va explicar que en aquella ¨¨poca va con¨¨ixer ¡°figures gaireb¨¦ heroiques, quan les editorials tenien un punt d'artes¨¤, murri i rom¨¤ntic¡±. Com Jos¨¦ Manuel Lara pare, amb qui va compartir una ¡°cordial relaci¨®¡± i el seu fill, qui ¡°el que m¨¦s va valorar en els seus ¨²ltims moments va ser poder haver conegut grans escriptors al llarg de la seva vida¡±.?
Va explicar an¨¨cdotes, com la del seu primer Sant Jordi en plena Transici¨®, quan un editor es va interposar entre ell i una pilota de goma llan?ada per la policia despr¨¦s d'una manifestaci¨®. ¡°Explico aquesta hist¨°ria per il¡¤lustrar com un editor ha de cuidar els seus escriptors¡±, va dir entre bromes. Mendoza va definir Barcelona com ¡°una ciutat liter¨¤ria¡± i es va referir a la seva creixent transformaci¨® tur¨ªstica: ¡°encara que a primera vista ning¨² ho diria, aqu¨ª tamb¨¦ s'editen molts llibres¡±. Del viatge del Quixot a la capital catalana, Mendoza va destacar el passatge en el qual el personatge literari discuteix amb un editor que pret¨¦n treure una edici¨® ap¨°crifa de les seves aventures. ¡°Cervantes ens va deixar const¨¤ncia que ja en aquells dies hi havien problemes entre escriptors i editors¡±.
A part de Mendoza, al certamen hi participar¨¤ tamb¨¦ Javier Cercas i Gemma Lienas com a convidats estrella, a m¨¦s dels editors Koen Van Gulik (Wereldbibliotek), Teresa Cremisi (exresponsable editorial de Gallimard i Flammarion) i Consuelo Saizar (exdirectora del Fons de Cultura Econ¨°mica). Amb 42 ponents en tres dies, les confer¨¨ncies i sessions aprofundiran en ¡°els corrents de fons de la ind¨²stria editorial¡±, amb especial ¨¨mfasi en les tecnol¨°giques, les incerteses del gran mercat hispanoameric¨¤ i l'auge de les adaptacions liter¨¤ries per a la televisi¨® i el cinema.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.