M¨®n de Paula Rego
Impagable retrospectiva de la pintora angloportuguesa a la Virreina-Centre de la Imatge, la primera de l¡¯artista a Barcelona
Una fascinant exposici¨® viu a la Virreina aquest estiu. Escric ¡°viu¡± i ho repeteixo: viu aqu¨ª, a la Rambla. Es mostra i s¡¯exposa, s¨ª, per¨° provoca alguna cosa m¨¦s. Una estranya forma de vida, per dir-ho amb el fado. L¡¯estranya forma de vida de tant del que passa en all¨° m¨¦s profund de la naturalesa humana i que la pintura figurativa no s¡¯atreveix sovint a expressar amb aquesta intensitat i aquesta valentia, ni amb aquests colors. ?s el m¨®n de la pintora portuguesa Paula Rego, la primera panor¨¤mica que se¡¯n fa a Barcelona. La seva obra, inclassificable, no acostuma a estar present en exposicions ni d¡¯aqu¨ª ni d¡¯all¨¤, que la Pen¨ªnsula menysprea massa tot all¨° portugu¨¨s, fins en el cas d¡¯una artista com la Rego, que es va desenvolupar a Londres, ciutat i entorn art¨ªstics de pedigr¨ª.
Paula Rego va n¨¦ixer el 1935 a Lisboa, en una fam¨ªlia benestant. El seu pare, enginyer electr¨°nic, es va traslladar amb la seva dona a Londres poc despr¨¦s que nasqu¨¦s la nena, que va quedar a c¨¤rrec dels avis. La noia Rego no aniria a viure a la capital brit¨¤nica fins als setze anys. D¡¯aquella inf¨¤ncia solit¨¤ria, dels contes que li explicaven l¡¯¨¤via i la tia, van sorgir les hist¨°ries greus, grotesques, inquietants, que al llarg de m¨¦s de sis d¨¨cades ha pintat i dibuixat. Se la relaciona amb el surrealisme i, en efecte, hi ha molts elements d¡¯aquest m¨®n interior aterrit que s¡¯allibera amb el dibuix i el color a les obres de les pintores surrealistes, sovint molt m¨¦s obertament que en els seus hom¨°nims masculins. En alguns aspectes, l¡¯obra de Rego recorda les primeres pintures d¡¯?ngeles Santos, aquest m¨®n de la fam¨ªlia que, per la seva llum fosca, remet en el cas de Rego a la dictadura de Salazar vista a trav¨¦s de les tenebres dom¨¨stiques. Per¨° si la Santos es va espantar del seu propi m¨®n i el va abandonar per una pintura m¨¦s c¨°moda, la Rego no ha fet m¨¦s que incrementar la implicaci¨® en el seu auda? relat de la faula humana, sense contemplacions.
Aquesta portuguesa indomable se situa fora d¡¯etiquetes. ?s ni m¨¦s ni menys que una seguidora contempor¨¤nia dels mestres antics de la s¨¤tira i la crueltat. De Goya, del seu expressionisme, de les seves formes lliures de significar la vida di¨¤ria i el poder. I de Hogarth, l¡¯il¡¤lustrador i pintor sat¨ªric angl¨¨s. Dos pioners, en suma, de les historietes modernes, de les s¨¨ries de pintures i de dibuixos que, com en un relat gr¨¤fic, expliquen la vida di¨¤ria i la q¨¹estionen. En clau femenina, escrit al cos. Paula Rego ha dedicat el seu treball a testimoniar la viol¨¨ncia contra les dones en les seves m¨²ltiples formes, tamb¨¦ entre elles, tamb¨¦ ref¨¤ aquesta viol¨¨ncia entre dones.
La crueltat ¨¦s el seu m¨®n. Aliena a les modes, la seva pintura figurativa t¡¯arriba com els rampells d¡¯un Francis Bacon, i fins i tot m¨¦s. M¡¯explico: no es tracta de comparatives sin¨® de fer notar que les pintures de la Rego expliquen hist¨°ries que s¨®n un repte per a la imaginaci¨®, no una il¡¤luminaci¨® que ve de sobte sin¨® una hist¨°ria complexa amb molts detalls immediats. Amb molts m¨¦s detalls que els quadres d¡¯un altre dels pintors amb qui se la pot relacionar, Balthus i les seves atmosferes torbadores. Aquest estiu en tants aspectes aclaparador a la Rambla, des de la calor a la turistada, entrar a la Virreina i deixar-se embolcallar pels contes i relats pintats de Paula Rego ¨¦s un cert repte, s¨ª, per¨°, puc assegurar-ho, ¨¦s tamb¨¦ un b¨¤lsam. Aqu¨ª no hi ha postveritats que valguin, no hi s¨®n, en Paula Rego.
Una de les seves s¨¨ries m¨¦s impactants, si ¨¦s que n¡¯hi ha alguna que no ho sigui, ¨¦s la que va dedicar a finals dels anys noranta a l¡¯avortament, quan a Portugal es va fer un refer¨¨ndum per despenalitzar-lo que no va aconseguir el seu prop¨°sit. Les dones, sempre presents en la seva pintura, apareixen en aquestes escenes estirades en un sof¨¤, agenollades davant d¡¯un llit, en unes posicions que no apel¡¤len directament al problema. Els cr¨ªtics no es van assabentar de res, no es van adonar del tema de les obres. Fins que l¡¯avortament ha estat legal, i ella ha anat insistint en el tema, que pr¨¤cticament configura un cap¨ªtol aut¨°nom de la seva traject¨°ria. Actualment molt reconeguda, tant a Anglaterra i el mercat global de l¡¯art com a Portugal, on se li ha consagrat una fundaci¨®, la seva obra ¨¦s impagable: per la seva rara bellesa, la de la veracitat pintada. I ¨¦s que el tema sempre ¨¦s important en la Rego, potser d¡¯aqu¨ª prov¨¦ la seva estranya bellesa.
Com en una pel¡¤l¨ªcula, no us explico m¨¦s del que podeu veure a la Virreina. Aneu-la a veure, no ho dubteu: visqueu-la. Visqueu Paula Rego.
Merc¨¨ Ibarz ¨¦s escriptora i professora de la UPF.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.