Rumors sobre rumors
La invasi¨® manx¨² a la Xina del segle XVII dona marc hist¨°ric a 'L¡¯emperador'
Ara que per celebrar el vint¨¨ aniversari de la primera edici¨® de L¡¯emperador es torna a publicar aquesta novel¡¤la de Jordi Coca (Barcelona, 1947), el lector faria b¨¦ d¡¯imitar una de les pr¨¤ctiques que du a terme el protagonista i narrador quan, despr¨¦s de moltes perip¨¨cies i mala sort, recupera la for?a i la salut i apr¨¨n a llegir: ¡°Quan vaig haver acabat aquest llibre, el vaig tornar a comen?ar, i a mesura que el rellegia, se m¡¯aclarien tot de coses que abans no havia ent¨¨s. I en haver-lo acabat per segona vegada, el vaig tornar a llegir, i encara vaig entendre millor qu¨¨ hi deia. I aix¨ª fins a cinc o sis vegades¡±.
En primer lloc perqu¨¨, tal com afirma el fil¨°leg i professor de la universitari Francesco Ardolino al pr¨°leg, ¡°hem de tornar a les p¨¤gines anteriors per descobrir que res del que hav¨ªem llegit abans no era secundari¡±, ja que el relat funciona a trav¨¦s d¡¯una s¨¨rie infinita d¡¯ampliacions de les perspectives. En segon lloc, perqu¨¨ el pur plaer de narrar que Coca exhibeix aqu¨ª pot inclinar el lector a desatendre la verdadera aventura que s¡¯hi desenrotlla, i que ¨¦s, al cap i a la fi, amb tota l¡¯ambici¨® i gosadia liter¨¤ria del m¨®n, l¡¯aventura del coneixement i de l¡¯autoconeixement. En tercer lloc, perqu¨¨ en comptes d¡¯enfrontar-se a una novel¡¤la hist¨°rica sobre la invasi¨® manx¨² a la Xina del segle XVII, el lector s¡¯endinsa en el territori d¡¯una faula ¨¨pica, i el mite ¨¦s sempre propens a l¡¯ambig¨¹itat i no es deixa aprehendre f¨¤cilment. En quart lloc, perqu¨¨ no deixa de ser un tractat exhaustiu sobre totes les modalitats del poder i les estrat¨¨gies dels governants per corrompre¡¯l, des de l¡¯engany i la mentida fins a la tirania: el poder pot ser una representaci¨® esc¨¨nica, una vigil¨¤ncia suprema o un monstre amb peus de fang. En cinqu¨¨ lloc, perqu¨¨ al llarg del text no es deixa d¡¯inspeccionar una altra cara del poder, el poder que exerceix la literatura sobre qui l¡¯escriu i qui la rep. Per ¨²ltim, cal llegir i rellegir L¡¯emperador perqu¨¨ seria un sacrilegi no disfrutar l¨ªnia a l¨ªnia la prosa de Coca, la m¨¦s artitzada de l¡¯actualitat tot i que aparentment no sigui gens esteticista: ¨¦s el que passa si es segueix Flaubert i es busca que la banalitat faci de pantalla per tapar les juntures de les frases i els par¨¤grafs.
L¡¯emperador narra el llarg periple que empr¨¨n Suen, un alde¨¤ ingenu, amb l¡¯objectiu de travessar el pa¨ªs per postrar-se davant del gran governant de la Xina, una figura m¨ªtica que tant pot ser vist com l¡¯autoritat amagada d¡¯un m¨®n ca¨°tic com la representaci¨® d¡¯una confusa naturalesa espiritual. Sigui com sigui, el viatge de Suen ¨¦s inici¨¤tic, i gr¨¤cies a les arg¨²cies t¨¨cniques de l¡¯autor de Sota la pols o Calif¨°rnia, m¨¦s que entrar en el temps de la realitat i en la successi¨® de fets, entra en el temps de l¡¯exist¨¨ncia i en la successi¨® d¡¯esperes, de desconcerts i de repeticions: Suen descobreix la seriositat de l¡¯existir i que el rellevant del viatge ¨¦s el mateix viatge. I tamb¨¦ que el dest¨ª i la direcci¨® es poden oblidar sovint a causa de l¡¯encantament que exerceix sobre ell cada moment del cam¨ª: Suen contempla tots els rostres de la mort i la viol¨¨ncia; a vegades participa en fets essencials de la hist¨°ria de la mateixa manera que Fabrizio del Dongo va participar a la batalla de Waterloo, sense ser-ne conscient; a vegades percep l¡¯ombra de fantasmes o de dimonis, i arreu es deixa absorbir per l¡¯absoluta dimensi¨® de cada instant: ¡°Durant un temps, mentre estava sol prop del canal, gaudia, sense saber-ho, de la grandesa del m¨®n, i comen?ava a creure que tot el que s¡¯esdevenia era just i oport¨²¡±.
Per¨° com sol passar a les novel¡¤les de Coca, de mica en mica un clima d¡¯estranyesa encercla i aixafa el protagonista, com si el desconcert d¡¯una incertesa es conjur¨¦s en contra seva per desequilibrar-lo, aniquilar-lo: pot ser una frase enigm¨¤tica sentida a l¡¯atzar, la conducta incomprensible d¡¯alg¨², una incongru¨¨ncia en la frase que li diu un amic, una mirada d¡¯un desconegut que pot interpretar-se com una amena?a, uns rumors que desmenteixen uns altres rumors sobre el car¨¤cter i la vida de l¡¯emperador, els rumors que afirmen que ja ha aconseguit veure l¡¯emperador...
L¡¯emperador ¨¦s una novel¡¤la interminable, complexa i f¨¤cil alhora, d¡¯efectes terap¨¨utiques per a qui es lamenti del mal estat de les lletres contempor¨¤nies, plena de for?a i salut, i posseeix tantes virtuts liter¨¤ries que no costa gens predir que dintre de vint anys encara ser¨¤ m¨¦s bona.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.