El dia que el futur comen?¨¤
L¡¯artista Martha Rosler ha estat a Barcelona fent fotografies de la repressi¨® de l¡¯1-O
Les q¨¹estions sobre la representaci¨® segueixen sent un problema est¨¨tic central, especialment en una societat que consumeix el m¨®n i les seves veritats a trav¨¦s de les imatges. Transcendim l¡¯embolic de les representacions per fer d¡¯elles un imperi absolut de signes susceptibles de ser falsejats, i ¨¦s aqu¨ª on podem operar est¨¨tica i pol¨ªticament. L¡¯artista desborda les barreres de l¡¯estudi i arriba als carrers i les places de la ciutat, es contagia de la for?a centr¨ªfuga que mobilitza la seva gent, especialment en aquests ¨²ltims anys, amb les crisis econ¨°miques globals i les ciutats en proc¨¦s de desmantellament i estilitzaci¨®.
Creadors com Hans Haacke i el seu projecte Shapolsky et al., amb el qual denuncia l¡¯especulaci¨® immobili¨¤ria a Nova York; Gordon Matta-Clark, amb els seus talls en edificis portats a la ru?na for?osa per la pressi¨® especuladora, o el feminisme activista de Barbara Kruger, Cindy Sherman o Martha Rosler, van posar en evid¨¨ncia la complicitat entre el debat sobre la representaci¨® i la dimensi¨® p¨²blica de la pr¨¤ctica art¨ªstica. D¡¯aquesta ¨²ltima ¨¦s la s¨¨rie fotogr¨¤fica The Bowery in Two Inadequate Descriptive Systems (1974-1975), una den¨²ncia de l¡¯empobriment i la marginaci¨® provocats per la dislocaci¨® de la ciutat industrial.
1981. THE YEAR THE FUTURE BEGAN
Martha Rosler
Galeria ?ngels Barcelona.
Pintor Fortuny, 27.
Fins al 17 de novembre
Martha Rosler (Brooklyn, 1943) va realitzar aquelles fotografies mentre vivia a l¡¯East Village, quan la crisi de la ciutat feia estralls entre els m¨¦s afavorits. La seva intenci¨® va ser presentar-les al marge de la seva comercialitzaci¨®, en una sessi¨® de diapositives davant el p¨²blic interessat, en una galeria o a les aules de la universitat. No pretenien ser imatges veritables de la realitat que denunciaven, nom¨¦s cites en negatiu de certa tradici¨® nord-americana de fotografia documental que s¡¯estava duent a terme durant aquests anys a la costa oest per un grup de joves artistes. El fet que les imatges es mostressin en pissarres organitzades en forma de ret¨ªcula ¡ªon apareixien acuradament alternades fotografies de les fa?anes desertes del Bowery novaiorqu¨¨s amb altres que contenien paraules al¡¤lusives a l¡¯estat d¡¯embriaguesa dels habitants del carrer (que en cap moment apareixen representats)¡ª nega la intel¡¤ligibilitat de l¡¯obra com una s¨¨rie fotogr¨¤fica convencional. A The Bowery..., imatge i text queden exposats com indissociables i m¨²tuament legitimadors i, alhora, com intr¨ªnsecament inadequats en tant que mecanismes de coneixement. La seva rellev¨¤ncia pol¨ªtica ¨¦s aquesta consci¨¨ncia de l¡¯artifici. Aquell treball va esdevenir una crida al sector art¨ªstic a buscar noves formes de relaci¨® i col¡¤laboraci¨® amb l¡¯alteritat. Quaranta anys despr¨¦s, la for?a i l¡¯energia de The Bowery... segueixen vigents, no nom¨¦s perqu¨¨ l¡¯imperatiu de la representaci¨® ha inundat tots els aspectes de les nostres vides, inclosos els m¨¦s ¨ªntims, sin¨® tamb¨¦ perqu¨¨ pot funcionar com una eina emancipadora enfront del blanquejament de la realitat que exerceixen els mecanismes repressors del poder i els foscos interessos financers.
Ara, la galeria ?ngels Barcelona presenta tres s¨¨ries fotogr¨¤fiques, dues d¡¯elles in¨¨dites, que Rosler va realitzar el 1981 sobre les lluites democr¨¤tiques a l¡¯Am¨¨rica Llatina, concretament a M¨¨xic, Washington D. C. i Cuba, en ple sorgiment del capitalisme neoliberal amb els nefastos anys de govern de Ronald Reagan i Margaret Thatcher, una era que, a la vista dels esdeveniments dels ¨²ltims mesos a Europa (Theresa May) i els Estats Units (Donald Trump), es quedar¨¤ curta. En el nostre context pol¨ªtic i geogr¨¤fic, on la imatge com a signe s¡¯imposa al fam¨®s relat, el treball de Rosler es llegeix m¨¦s emotivament.
L¡¯artista i te¨°rica nord-americana est¨¤ treballant aquests dies a Barcelona i avui sabem que va fer fotografies de la repressi¨® policial als carrers durant l¡¯1-O. Formaran part, sens dubte, d¡¯una altra inadequada s¨¨rie fotogr¨¤fica que en el futur s¡¯exhibir¨¤ com una l¨ªnia d¡¯ombra (la lluita i l¡¯esperan?a que va descriure Conrad) en la mem¨°ria de la ciutat de Barcelona. Tamb¨¦ seran una prova m¨¦s d¡¯aquesta impossibilitat de parlar pels altres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.