La Generalitat intenta retenir la col¡¤lecci¨® de T¨¤pies
La fam¨ªlia del pintor ja ha venut una de les set obres que ha tret a subhasta
A comen?ament d¡¯octubre la sala londinenca de Christie¡¯s va vendre per quatre vegades el seu preu de sortida (3,8 milions d¡¯euros) Homme (Apollon), una bella escultura d¡¯Alberto Giacometti. La pe?a tenia un valor afegit: pertanyia fins aquest moment a la col¡¤lecci¨® reunida durant anys per Antoni T¨¤pies, mort el 2012. La petita obra, creada el 1929 per¨° fosa en bronze el 1954, ¨¦s una de les set que els hereus del pintor han posat a la venda en aquesta casa de subhastes. Al cap de pocs dies li va arribar el torn a Untitled (orange and yellow), una impressionant obra de Mark Rothko del 1969, que sortia per un preu de 4,4 milions d¡¯euros, per¨° no va trobar comprador. La resta, dues peces signades per Joan Mir¨® i una de Pablo Picasso, Paul Klee i Vasili Kandisnky est¨¤ previst que se subhastin el febrer del 2018, tret que la Generalitat ho impedeixi. Segons ha pogut saber aquest diari, el dia 9 d¡¯octubre, passada una setmana de la primera subhasta, el conseller de Cultura, Llu¨ªs Puig, es va reunir amb Antoni T¨¤pies i Barba, fill del pintor, amb la finalitat de reconduir la situaci¨® i impedir la venda i dispersi¨® d¡¯aquestes obres i de la resta de la important col¡¤lecci¨® que el seu pare va reunir al llarg de tota la vida i que van influir i permeten con¨¨ixer millor la seva obra.
Segons fonts de la Generalitat ¡°no estaria justificat que la Generalitat compr¨¦s una obra de Rothko o de Klee, per¨° aquestes peces tenen valor per formar part de la col¡¤lecci¨® que T¨¤pies va reunir¡±. Per aix¨°, asseguren, ¡°estem buscant f¨®rmules perqu¨¨ les obres no es dispersin i es quedin a Catalunya, que passen per oferir unes condicions amb les quals tothom estigui c¨°mode i la fam¨ªlia no es vegi for?ada a vendre¡±. F¨®rmules com les d¡¯¡°oferir la possibilitat de pagar amb les obres els seus impostos o buscar alg¨² que les adquireixi i les doni i dipositi, per exemple a la Fundaci¨® T¨¤pies¡±, expliquen aquestes mateixes fonts, tot i que reconeixen que ¡°no ¨¦s f¨¤cil perqu¨¨ estem parlant de xifres molt altes, ja que les obres tenen un preu de sortida que oscil¡¤la entre els 10,2 i 14 milions d¡¯euros, i no es disposen d¡¯aquests recursos¡±, expliquen. Unes xifres que, vista la rematada de la pe?a venuda de Giacometti el 3 d¡¯octubre, poden acabar sent molt superiors.
Per consensuar la f¨®rmula amb tots els interessats i plantejar un full de ruta, l¡¯11 d¡¯octubre el director general de Patrimoni Cultural, Jus¨¨p Boya, es va reunir amb Xavier Antich i Carles Guerra, president i director de la Fundaci¨® T¨¤pies, respectivament, i amb Valent¨ª Oviedo, gerent de l¡¯Icub de Barcelona, asseguren des de la Generalitat.
Des del Departament de Puig expliquen que aquestes obres serien fonamentals per a la Fundaci¨® T¨¤pies, que t¨¦ per missi¨® explicar el pintor i el seu m¨®n. Per¨° tamb¨¦ esmenten que les dues obres de Mir¨® (Painting, de 1926, i Tete d¡¯Homme, de 1934) poden ser tamb¨¦ d¡¯inter¨¨s per a la Fundaci¨® Joan Mir¨®, mentre que l¡¯obra de Picasso (Le coq saign¨¦, de 1948) no hi ha dubte que tindria un lloc destacat al Museu Picasso d¡¯aquesta ciutat. Segons ha pogut saber aquest diari el museu del carrer Montcada ha intentat comprar aquesta obra, per¨° el director, Emmanuel Guigon, no ha pogut reunir la quantitat necess¨¤ria, m¨¦s de 2,5 milions d¡¯euros, per poder-la adquirir.
Segons la Generalitat, els intents perqu¨¨ la col¡¤lecci¨® ¡ªaquestes set obres que se subhasten, per¨° tamb¨¦ la resta de les peces signades per Francisco de Goya, Marcel Duchamp, Jackson Pollock, Louise Bourgeois, Lucho Fontana, Norman Rockwell i altres an¨°nimes d'art afric¨¤, sumeri, egipci, maia, japon¨¨s, precolomb¨ª, art popular i art rom¨¤nic, fotografies i llibres de bibli¨°fil¡ª, no es venin, s¨®n anteriors a la petici¨® que va realitzar el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (Conca) el 28 de setembre en el sentit que es prenguessin ¡°mesures urgents¡± per impedir la subhasta d'algunes de les peces i la conseq¨¹ent ¡°dispersi¨® d'un patrimoni de valor excepcional per si mateix i que fonamenta el discurs art¨ªstic de l'obra pr¨°pia de T¨¤pies, a m¨¦s d'ajudar a interpretar-la¡±.
Divendres la col¡¤lecci¨® de T¨¤pies va protagonitzar una de les presentacions de la VI Jornada de Mercat de l'Art, Col¡¤leccionisme i Museus que organitzen els Museus de Sitges. Gl¨°ria Dom¨¨nech va explicar com T¨¤pies va anar formant la seva col¡¤lecci¨® a partir de la d¨¨cada de 1940 en paral¡¤lel a la seva traject¨°ria professional, malgrat que no va ser fins el 1960, amb la seva consolidaci¨®, quan va comen?ar a prendre import¨¤ncia. Entre els seus referents, la col¡¤lecci¨® de Picasso i la de Mir¨®, el n¨²mero especial de Nadal de la revista D¡¯Ac¨ª i d¡¯All¨¤ de 1934, dedicat a l'art del segle XX i alguns nombres de Cahiers d¡¯art, especialment el de 1936 dedicat a l'objecte que T¨¤pies va escriure que l'havia acompanyat tota la seva vida i ¡°encara ho tinc al meu costat, ara dedicat pels seus autors¡±. Dom¨¨nech, cap de la biblioteca de la Fundaci¨® T¨¤pies, es va limitar a contestar que ella no estava capacitada per parlar de la venda de la col¡¤lecci¨® i que en tot cas nom¨¦s se subhastava una part, no totes les obres de la col¡¤lecci¨®.
La Fundaci¨® T¨¤pies ha mostrat en dues ocasions parteix d'aquesta impressionant col¡¤lecci¨®: el 2010 en l'exposici¨® Els llocs de l'art i el 2015 a Col¡¤lecci¨® d'artista, sempre dialogant amb les obres creades per T¨¤pies.
Un ¡®picasso¡¯ per un altre m¨¦s modern
L'obra de Picasso que sortir¨¤ a subhasta el proper mes de febrer, si la Generalitat no ho impedeix, ¨¦s el segon picasso que va estar en mans d'Antoni T¨¤pies. Al comen?ament va tenir un en el qual es veia un tema cl¨¤ssic d'artista i el seu model, per¨° al mar? de 1968, aprofitant l'exposici¨® a la Galeria Gaspar de les ¨²ltimes obres del pintor malagueny, T¨¤pies ho va canviar per un altre m¨¦s modern, despr¨¦s d'abonar alguna quantitat perqu¨¨ el segon tenia un major preu. L'obra era Le cop saign¨¦, pintat el 27 de febrer del 1947 i acabat el 13 d'octubre del 1948, que li va acompanyar des d'aquest moment ocupant un lloc central en el sal¨® de casa seva a Barcelona, dissenyada per l'arquitecte Jos¨¦ Antonio Coderch.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Fundaci¨®n T¨¤pies
- Carles Guerra
- Llu¨ªs Puig i Gordi
- Antoni T¨¤pies
- Col¡¤leccionisme art
- Museus privats
- Comer? art
- Catalunya
- Museus
- Fundaci¨® cultural
- Generalitat Catalunya
- Espais art¨ªstics
- Govern auton¨°mic
- Comunitats aut¨°nomes
- Pol¨ªtica auton¨°mica
- Administraci¨® auton¨°mica
- Espanya
- Art
- Administraci¨® p¨²blica
- Pol¨ªtica
- Societat
- Valent¨ª Oviedo