Un aprenent de pintor anomenat Salvador Dal¨ª
La Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª recrea la primera exposici¨® individual del pintor, del 1925, per presentar la seva ¨²ltima adquisici¨®
¡°Els retrats que em fa el meu germ¨¤ en aquesta ¨¨poca s¨®n innombrables. Molts d'ells s¨®n estudis dels r¨ªnxols caient sobre l'espatlla descoberta. Pinta pacientment, infatigablement, i a mi no em cansa gens posar perqu¨¨ mai m'ha avorrit estar quieta i silenciosa¡±. La que escriu ¨¦s Anna Maria, germana de Salvador Dal¨ª, que va relatar en el seu llibre de 1949 els primers anys del seu germ¨¤ pintor. ¡°Durant les hores que li servia de model no em cansava d'observar aquest paisatge que sempre ha format part de mi mateixa. Sempre, mentre em pintava, era prop d'alguna finestra¡±, prossegueix. El text d¡¯Anna Maria es visualitza en moltes de les obres que Salvador Dal¨ª va presentar en la seva primera exposici¨® individual que es va celebrar a les Galeries Dalmau de Barcelona al novembre de 1925, ara just fa 92 anys.
La coincid¨¨ncia ha servit perqu¨¨ la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª de Figueres presenti la seva ¨²ltima adquisici¨®, Figura de perfil, una de les pintures que va participar en la mostra i que des de llavors no s'havia tornat a veure. I ho ha fet de la millor manera possible: recreant l'atmosfera de la sala Dalmau, la galeria que va apostar a Barcelona per mostrar la modernitat i les avantguardes. Per a l'ocasi¨® les parets de la sala de les L¨°gies del Teatre Museu Dal¨ª s'han entelat en rosa pal i s'ha col¡¤locat un enorme s¨°col de fusta. Figura de perfil apareix envoltada de quatre de les pintures que estaven en l'exposici¨® de 1925: Figura d'esquena, la contundent Retrat de la meva germana, un dels pocs quadres en qu¨¨ Anna Maria apareix de front, Retrat de Ramoneta Montsalvatge, una jove de Figueres que va pintar sobre fusta i Sif¨® i ampolla de rom (pintura cubista), quatre obres que juntament amb la recentment adquirida pertanyen a la Fundaci¨® del pintor i que perqu¨¨ llueixin m¨¦s s¡¯exposen en marcs dels anys vint.
L'exposici¨®, en la qual ¨¦s possible veure en una pantalla els altres olis identificats de l'exposici¨® de 1925, porta per t¨ªtol Salvador Dal¨ª. Aprenent de pintor que remet a una de les notes que va apuntar el notari Salvador Dal¨ª Cus¨ª en un dels retalls de les primeres mostres del seu fill. En aquells dies Dal¨ª tenia nom¨¦s 21 anys, cosa que no va impedir que la premsa destaqu¨¦s que el jove mostrava una remarcable incid¨¨ncia cubista i un estil que remetia a la tradici¨®, concretament a Ingres, pintor que com ¨¦s sabut Dal¨ª tenia en molta consideraci¨® durant aquests primers anys.
De les 17 pintures (i cinc dibuixos) que Dal¨ª va mostrar, en sis la protagonista era la seva germana, cosa que permet entendre el gran empipament que va causar el 1929 a Anna Maria l'arribada de Gala a la vida de Dal¨ª per va acabar reempla?ant-la com a musa i model. Especialistes com Rafael Santos Torroella denominen les dotze obres que va pintar Dal¨ª de la seva germana com el ¡®per¨ªode Anna Maria¡¯.
Figura de perfil (un oli sobre cartr¨® de 74 per 49,5 cent¨ªmetres) va ser adquirida durant la celebraci¨® de l'exposici¨® per 500 pessetes, segons va escriure el pare en les notes. I la va comprar, tamb¨¦ va anotar el notari, el farmac¨¨utic Joaquim Cus¨ª, amic de la fam¨ªlia que ja havia comprat obres del jove i va seguir fent-ho durant els primers anys. La pintura sempre havia estat en mans privades, per¨° no s'havia tornat a veure fins que la casa anglesa Bonhams de Londres va anunciar la seva subhasta el mar? passat, moment en qu¨¨ la Fundaci¨® la va comprar per una mica m¨¦s de dos milions d'euros, segons es va anunciar dies despr¨¦s de la rematada.
Per a Montse Aguer, directora dels Museus Dal¨ª i comiss¨¤ria de la mostra que podr¨¤ veure's fins a finals de 2018, l'obra ¨¦s molt important: ¡°Anna Maria contempla el paisatge del Sortell, una pen¨ªnsula propietat de la fam¨ªlia Pichot i transmet una sensaci¨® de quietud i de tranquil¡¤litat gr¨¤cies a la simplicitat de les l¨ªnies i el tractament dels buits¡±. Per a ella, ¡°d'aqu¨ª a uns anys aquesta obra tindr¨¤ molt inter¨¨s, perqu¨¨ reflecteix molt b¨¦ el Dal¨ª d'aquest per¨ªode jove. Fins ara ha estat amagada i no ha generat tanta literatura com altres obres del moment¡±.
Es refereix a Noia a la finestra que tamb¨¦ es va exposar en la mostra de 1925 i que Dal¨ª va acabar donant al seu amic Luis Marquina Pichot com a regal de noces. Quan Marquina el 1988 va decidir desprendre's d'ella perqu¨¨ pass¨¦s a forma part de la col¡¤lecci¨® del Museu Espanyol d¡¯Art Contemporani va demanar perm¨ªs al pintor: ¡°Els regals estan perqu¨¨ siguin ¨²tils¡±, li va contestar. Avui dia, Noia a la finestra forma part de la col¡¤lecci¨® permanent del Reina Sofia i genera gaireb¨¦ tantes vendes de p¨°sters i postals com el Guernica de Picasso.
Sobre si Picasso va poder admirar i lloar aquestes obres exposades el 1925 durant una visita seva a les Dalmau, com el propi Dal¨ª va escriure a La vida secreta de Salvador Dal¨ª, Aguer ¨¦s prudent. ¡°?s curi¨®s, perqu¨¨ aquesta visita nom¨¦s l¡¯explica Dal¨ª, per¨° no hi ha cap refer¨¨ncia m¨¦s i en aquest moment Picasso ja era molt fam¨®s. El que passa ¨¦s que Dal¨ª sempre ens fa dirigir la mirada cap a on ell vol. Despr¨¦s cal investigar-ho per poder dir: T'hem descobert¡±, rebla Aguer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.