El meravell¨®s i il¡¤lustrat circ d¡¯Isabella Rossellini
L'actriu i el seu gosset fan fruir el Teatre Akad¨¨mia amb un espectacle delici¨®s
Al final de l'espectacle el gosset Pan li arrenca el vestit a Isabella Rossellini i l'actriu es queda despullada. ?s una nuesa de broma, ja que, de fet, duu un post¨ªs que imita l'ar¨¨ola dels pits i el borrissol del pubis. Per¨° va ser impossible no recordar l'escena de Blue velvet?(1986), en la qual David Lynch, amb qui despr¨¦s estaria casada del 1987 al 1991, la va fer apar¨¨ixer completament nua al bell mig del carrer, de manera intensament dram¨¤tica, davant dels ulls de Kyle MacLachlan (i tots nosaltres).
?s un moment que sembla una de les picades d'ullet amb la seva vida i la seva carrera, que impregnen el delici¨®s espectacle Link link circus, que Rossellini (Roma, 1952) va estrenar ahir a la nit al petit teatre Akademia de Barcelona. Va ser un privilegi poder veure la famosa int¨¨rpret dels Taviani i de Lynch, personatge de revista de paper cuix¨¦, model de Lanc?me, all¨¤ al davant, ben a prop, desplegant el seu immens talent interpretatiu i el seu irresistible encant, fent sobretot de captivadora pallassa combinada amb conferenciant en un mon¨°leg ¡ªsense subestimar al seu discret acompanyant, el titellaire i ensinistrador de gossos Schuyler Beeman, i (Peter) Pan, que interpreten alternativament els seus gossets Minnie i Darcy¡ª. Isabella Rossellini va desgranant una xerrada molt divertida, tot i que plena d'interessant¨ªssims detalls filos¨°fics i cient¨ªfics, que reivindica la intel¡¤lig¨¨ncia dels animals, un tema absolutament actual. Per il¡¤lustrar les seves paraules i tot un discurs de teoria del coneixement, sempre amb molt d'humor, l'actriu utilitza objectes, projeccions i el gosset, que va transvestint de diferents animals (fins i tot de lle¨®, elefant i dinosaure, tamb¨¦ d'abella, aqu¨ª secundat per Beeman, que fa honor al seu nom), i que demostra, la bestiola, que t¨¦ unes taules sensacionals.
L'actuaci¨® del gosset va fer reflexionar sobre les opinions dels animalistes contraris a la pres¨¨ncia d'animals als circs i teatres i una legislaci¨® que esdev¨¦ cada vegada m¨¦s restrictiva sobre aquest tema. Diguin el que diguin, semblava que el gos s'ho passava tan b¨¦ com el p¨²blic, i era m¨¦s a prop, fins i tot als bra?os, de la Rossellini, que ¨¦s tot un privilegi.
Va ser un privilegi poder veure la famosa int¨¨rpret dels Taviani i de Lynch, personatge de revista de paper cuix¨¦, model de Lanc?me, all¨¤ al davant, ben a prop, desplegant el seu immens talent interpretatiu i el seu irresistible encant
L'actriu, que va presentar el seu espectacle amb un ¡°benvinguts al circ m¨¦s petit del m¨®n!¡± i vestia com un?chef de piste, no va tenir objeccions a l'hora de fer broma sobre la seva condici¨® de dona madura i fins i tot va permetre que el gosset, a trav¨¦s del m¨¤gic anell de Salom¨® es refer¨ªs a la seva menopausa.
En el mon¨°leg de Rossellini hi ha de tot: parla del llenguatge corporal de les gallines, dels experiments que proven com s¨®n de llestes les aus (una cosa que no sorprendr¨¤ els lectors d'El ingenio de los p¨¢jaros,?de Jennifer Ackerman, Planeta), dels penis de les balenes (i altres ¨¦ssers), de la ximpanz¨¦ Washoe o de la pros¨°dia. En les projeccions se n'inclouen algunes d'entranyables que la mostren a ella de nena i de jove, alguna amb els seus pares, i proven que l'inter¨¨s i la passi¨® pels animals li venen de lluny (va enterrar el vis¨® de la seva mare). En les imatges, l'actriu apareix disfressada de cargol, aranya, estrella de mar, gamba o corriol, i tamb¨¦ de Darwin, Karl von Frisch o C. G. Jung. En acabar va rebre una forta ovaci¨® i Rossellini es va mostrar molt feli?, i es va obrir la bata per mostrar entre riures una altra vegada el disbauxat record de la seva llegend¨¤ria nuesa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.