Les novetats de c¨°mic del Sant Jordi 2018
A 'Nieve en los bolsillos' rescata els records de quan tenia 20 anys, quan era un jove estudiant anomenat Joaquim Aubert
Nieve en los bolsillos ¨¦s molt m¨¦s que la primera obra autobiogr¨¤fica i com a autor complet del veter¨¤ Kim (Barcelona, 1941). En ella rescata els records de quan tenia 20 anys, quan era un jove estudiant anomenat Joaquim Aubert i, armat amb uns blocs de dibuix i uns llapis, tot dins una discreta bossa de viatge amb alguna cosa de roba, i portant els texans comprats de contraban al port (l¡¯¨²nic lloc on es trobaven), va sortir de Barcelona cam¨ª d¡¯Alemanya el 1963. All¨¤, durant gaireb¨¦ un any, fins que li va arribar la carta per fer el servei militar obligatori, va compartir experi¨¨ncies, viv¨¨ncies i an¨¨cdotes amb altres emigrants espanyols que buscaven feina en aquella terra promesa per poder enviar diners a les fam¨ªlies, i on alguns, com ell mateix, tamb¨¦ van trobar els aires de llibertat impossibles de viure llavors a la grisa Espanya franquista.
Nieve en los bolsillos. Alemania 1963
Kim
Norma
200 p¨¤gines
25 euros
Aquesta novel¡¤la gr¨¤fica acaba convertint-se, aix¨ª, en un fresc i en un relat coral del pa¨ªs gris i en plena dictadura dels anys seixanta del qual havien marxat aquells homes i dones que arribaven a Europa fugint de la mis¨¨ria. Perqu¨¨ el mateix Kim, que n¡¯¨¦s el narrador, s¡¯autoretrata per anar guiant el lector per les tristes hist¨°ries personals dels seus companys, moltes de les quals els han acabat portant a Alemanya.
Entre elles, hi apareix un jove desertor de la miliobligat¨°ria despr¨¦s que l¡¯enviessin a la silenciada guerra d¡¯Ifni; el seu amic Emilio, que va fugir de casa perqu¨¨ el seu pare, militar, l¡¯havia inscrit a l¡¯acad¨¨mia castrense; l¡¯advocat valenci¨¤ al qual el seu influent sogre feixista volia matar en descobrir que tenia una amant i que va escapar a Alemanya amb una m¨¤ al davant i l¡¯altra al darrere; l¡¯artista perseguit per la seva condici¨® d¡¯homosexual, que al final va trobar el seu lloc als escenaris dels locals del Paral¡¤lel barcelon¨ª, o les dones, que tamb¨¦ n¡¯hi va haver que van emigrar, que havien patit abusos en silenci.
Kim, un veritable hist¨°ric de la seminal El Jueves i creador del simb¨°lic Mart¨ªnez el Facha, ha transitat en els darrers treballs per la mem¨°ria hist¨°rica de la Guerra Civil i la postguerra en la fruct¨ªfera col¡¤laboraci¨® amb el guionista Antonio Altarriba, amb qui ha signat com a dibuixant el brillant d¨ªptic L¡¯art de volar (Premio Nacional de C¨®mic 2010) i El ala rota. A Nieve en los bolsillos ha sabut recuperar, en solitari, una altra mem¨°ria no menys necess¨¤ria i de la qual, d¡¯una manera molt sorprenent, pr¨¤cticament no se n¡¯ha parlat m¨¦s ni se n¡¯ha escrit gaireb¨¦ res: la d¡¯aquells emigrants que tan b¨¦ va retratar, amb l¡¯inoblidable Alfredo Landa, Vente a Alemania, Pepe (1971).
I a m¨¦s a m¨¦s...
Lo que m¨¢s me gusta son los monstruos
Ins¨°lita resulta aquesta obra immensa, tant en el seu contingut com en la narraci¨® gr¨¤fica i en la intrahist¨°ria que li dona origen. El 2001, l¡¯autora va quedar paralitzada de cintura en avall i va perdre la mobilitat de la m¨¤ amb qu¨¨ dibuixava al contraure el virus del Nil. El llibre, que emula un bloc d¡¯anelles i p¨¤gines amb quadr¨ªcula, ¨¦s fruit de la rehabilitaci¨® que va realitzar dibuixant amb bol¨ªgrafs de colors. Per¨° res m¨¦s lluny de l¡¯autoajuda o la ter¨¤pia ¨¦s el resultat: un relat farcit d¡¯homenatges al cine de terror de s¨¨rie B on la narradora ¨¦s una joveneta que, al Chicago dels anys seixanta, es creu una nena llop. La noieta t¨¦ vel¡¤le?tats detectivesques quan la seva bella ve?na, supervivent de l¡¯Holocaust, ¨¦s assassinada a casa seva en estranyes circumst¨¤ncies.
La tierra de los hijos
Gipi
Salamandra Graphic
288 p¨¤gines
25 euros
Aparcant el color, l¡¯itali¨¤ Gipi (Pisa, 1963) torna despr¨¦s d¡¯Unastoria per transitar l¡¯endem¨¤ de l¡¯Apocalipsi. En un m¨®n nu, desolat i violent que recorda Mad Max, un pare ha volgut a?llar els seus dos fills de la barb¨¤rie en una cabana a prop d¡¯un llac. El dibuixant mostra una situaci¨® l¨ªmit de lluita per la superviv¨¨ncia empenyent el lector a reflexionar sobre la fragilitat de l¡¯¨¦sser hum¨¤, el poder fonamentat en la por i la preservaci¨® de la ignor¨¤ncia. Per¨°, sobretot, l¡¯obra (gran premi dels cr¨ªtics francesos 2018) obliga a pensar en el poder de la paraula escrita a trav¨¦s d¡¯un quadern que el pare escriu. Els germans anhelen con¨¨ixer qu¨¨ hi diu, per¨° no poden: no saben llegir. I aqu¨ª sorgeix el l¨ªcit desig de saber i la comprensible voluntat del pare d¡¯evitar-los el sofriment.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.